خبرگزاری کار ایران

زنگنه در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت مطرح کرد؛

حمایت از سازندگان برای برندسازی و صادرات کالاهای ایرانی

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۳۷۹

سال گذشته یکی از قول‌هایی که داده بودیم این بود که ساخت فراگیر پالایشی 400هزار بشکه برای تولید معیانات گازی انجام شود که فراخوان آن نیز داده شد و در خردادماه اجرای عملیات آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ضمن قدردانی از تمامی صنعتگران و برگزارکنندگان نمایشگاه، گفت: از تمامی کسانی که ما را دربرگزاری این نمایشگاه یاری کردند سپاسگزاریم.

وی افزود: ابتدا لازم می‌دانم مطالبی را که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نوزدهم نفت بیان کردم، اشاره کنم. من در آن نمایشگاه به روابط و قرارداد با پیمانکاران و صنعتگران اشاراتی داشتم. همچنین ما سال گذشته پنج فاز پارس جنوبی را به اتمام رسانده و تولید 125 میلیون متر مکعب گاز داشتیم که باید گفت کاری بود کارستان که البته افتخار آن نیز متوجه صنعتگران است و ما نیز از آنان تقدیر می‌کنیم چرا که تمامی این اهداف در شرایط سخت به ثمر رسید.

وی تصریح کرد: سال گذشته یکی از قول‌هایی که داده بودیم این بود که ساخت فراگیر پالایشی 400هزار بشکه برای تولید معیانات گازی انجام شود که فراخوان آن نیز داده شد و در خردادماه اجرای عملیات آغاز شد.

وی افزود: این طرح 3 میلیارد دلار هزینه در بردارد که هشت صنعتگر که همگی از بخش خصوصی واقعی هستند انتخاب شدند.

وزیر نفت گفت: همچنین توسعه میدان نفتی غرب کارون با سرعت خوبی جلو می‌رود.

وی همچنین اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که سال گذشته به آن اشاره کردم این بود که شرایط رقابت باید برای شرکت‌های ایرانی یکسان شود تا مشکلات بهبود یابد. لذا در بخش‌نامه‌ای که در مهرماه اعلام کردم شرکت‌های تابعه نفت ملزم شدند که در مناقصه‌ها تمامی شرکت‌ها شرایطی یکسان داشته باشند. همچنین هم‌سنگ‌سازی قیمت‌ها را مورد تاکید قرار دادند. یعنی قیمت کالاهای خارجی بعد از پرداخت گمرک در نظر گرفته شود. حتی اگر این کالاها قرار است که در مناطق آزاد مورد استفاده قرار گیرد.

زنگنه همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که در بخش‌نامه یادشده ابلاغ شد اینکه محاسبه قیمت ارز آزاد باشد و این مسئله را با مسئولیت خودم به دیوان محاسبات اعلام کردم و به این ترتیب با اجرایی شدن این بخش‌نامه 25 تا 30درصد به نفع صنعتگر داخلی خواهد بود.

زنگنه همچنین گفت: در این ابلاغیه‌ای که به شرکت‌های تابعه نفت اعلام کرده‌ام تاکید بر این است که مناقصات شفاف‌سازی شود. یعنی حتماً شرکت‌ها روز باز کردن پاکت‌ها حضور داشته باشند. همچنین طی آیین‌نامه برای رفع اختلافات پیمانکاران مواردی ذکر شده که وقتی کارها گیر می‌کند فعالیت ها قفل نشود و این رویه تا زمانی که داوری منصفانه صورت گیرد ادامه دارد.

وی افزود: یکی از روش‌هایی ابلاغی که پیمانکاران می‌توانند از آن استفاده کنند اینکه برای منضبط کردن ضبط ضمانت‌نامه  پیمانکاران است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر کارهایی که باید انجام شود اینکه کالاهای اساسی و مهم نفت ساخت داخل باشد که از جمله آنها همان 10 قلم کالا پر مصرف اصلی نفت است که شامل تجهیزات سرچاهی، درون‌چاهی، کمپوی درون چاهی وسرچاهی، شیرهای کنترلی و ایمنی لوله‌های جداری بدون درز، لوله‌های حفاری، الکترو موتور ضد انفجار، ماشین‌های دوار، ابزارهای اندازه‌گیری، فولاد آلیاژ، پیگ هوشمند است.

زنگنه با یادآوری اینکه ما در مناقصات فقط نمی‌خواستیم که ایرانی‌ها برنده باشند و بعد کالاهای چینی را مونتاژ کنند، ادامه داد: ما در مناقصات سعی مان بر این است که فناوری‌ها قابل ارتقا باشند.

وی افزود: در حال حاضر قرارداد مته‌های حفاری منعقد شده و بقیه اقلام نیز به اتمام خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه هدف ما در حمایت از ساخت داخل این است که صاحب برند شده و بتوانیم صادرات داشته باشیم، تصریح کرد: البته رفع تحریم‌ها نیز نباید به معنای رها کردن ساخت داخل تلقی شود چرا که باید از فرصت طلایی رفع تحریم‌ها برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا حداکثر استفاده را داشته باشیم.  

 

وزیر نفت از سرمایه گذاری ٦ هزار میلیارد تومانی در بخش گازرسانی روستایی امسال خبر داد و گفت: با توجه به استفاده پیمانکاران داخلی در بخش گازرسانی از سازندگان داخلی اجرای این میزان پروژه می تواند تضمین کننده بازار داخلی باشد.

وی همچنین گفت: اکنون ما از موضع قدرت و توانمندی با شرکتهای خارجی که تمایل به حضور در ایران دارند صحبت می کنیم کنیم هرچند که آنها ما را در روزهایسخت تنها گذاشتند و البته امیدواریم که در سال های آینده حرف اول را در منطقه بزنیم.

زنگنه همچنین گفت: سال گذشته مطالبی در باره رانت خواری اعلام کردم، اما امسال وضع مقابله با رانت خواری رو به بهبود است.

 زنگنه به وجود ٧٠ میلیارد دلار پروژه در حال ساخت و طراحی در صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت اشاره کرد و گفت: نقش بخش خصوصی در اجرا و سرمایه گذاری این طرحها بسیار اهمیت دارد.

 وی با بیان این که پارسال مجلس با مجوز خود به دولت در زمینه سرمایه گذاری در قالب بند «ق» گفت: امسال نیز مجلس در قالب ماده ١٥ قانون رفع موانع تولید به دولت و وزارت نفت اجازه سرمایه گذاری ٥٠ هزار میلیارد تومانی (٢٠ میلیارد دلاری) را داده است که این رقم با احتساب منابع بند «ق» از نظر فیزیکی رقمی بی نهایت برای ما به شمار می رود.

 وی گفت: بخشی از منابع بند ق پارسال در بخشهایی از حوزه نفتی غرب کارون، فازهای پارس جنوبی و راه آهن استفاده شده است از این رو ما می توانیم با اصلاح ساختار و بهینه سازی مصرف در بخش راه آهن و حمل و نقل صرفه جویی قابل توجهی در بخش فرآورده های نفتی داشته باشیم.

 وی با اشاره به هزینه ٨٠ میلیارد دلاری وزارت نفت بابت پرداخت یارانه های فرآورده های نفتی گفت: اگر بتوانیم با طراحی طرحهای صرفه جویی در بخشهای خودروهای کم مصرف، گازسوز، اتومبیلهای برقی و موتورسیکلتهای برقی سرمایه گذاری داشته باشیم می توانیم شاهد صرفه جویی ١٥ تا ٢٠ میلیارد دلاری در این بخش باشیم.

وی یادآور شد: باید از فرصتی که در پی لغو تحریم‌ها برای کشورمان به وجود می‌آید برای عمر بخشیدن به فناوری‌های داخلی استفاده کنیم و در این راستا نیز باید از شرکت‌های خارجی نیز بهره ببریم تا بتوانیم صاحب برند شده و در زمینه صادرات نیز فعال شده و با ارتقای فناوری به بازارهای بین‌المللی دست یابیم.

وی اظهار داشت: رفع تحریم ها فرصتی است که امکان صدور کالا به بازارهای بین المللی و منطقه ای را فراهم می کند.

وی تصریح کرد: باید شرکت های پیمانکاری عمومی و EPC را تقویت کنیم تا از طریق آنها بخش ساخت داخل توسعه پیدا کند و تقویت شود.

وی اظهار داشت: صنعت پتروشیمی به 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری های جدید نیاز دارد.

وی همچنین اظهار داشت: تصویب بند (ق) تبصره 2 قانون بودجه به ارزش 100 میلیارد دلار فرصت خوبی برای حمایت از طرح های بهینه سازی سوخت فراهم کرده است.

وزیر نفت گفت: در سال جاری 6 هزار میلیارد تومان برای گازرسانی به روستاها اضافه خواهد شد. 

وی با اشاره به هزینه ٨٠ میلیارد دلاری وزارت نفت بابت پرداخت یارانه های فرآورده های نفتی گفت: اگر بتوانیم با طراحی طرحهای صرفه جویی در بخشهای خودروهای کم مصرف، گازسوز، اتومبیلهای برقی و موتورسیکلتهای برقی سرمایه گذاری داشته باشیم می توانیم شاهد صرفه جویی ١٥ تا ٢٠ میلیارد دلاری در این بخش باشیم.

وی با بیان اینکه ما مرد شکستن تحریم ها هستیم، خاطرنشان کرد:  ما متقاضی تحریم نیستیم و از آن استقبال هم نمی کنیم اما قادر هستیم با آن برخورد کرده و آن را مدیریت کنیم ضمن اینکه امیدواریم تحریم ها برداشته شده تا بتوانیم طرح های عظیم نفت و گاز و پتروشیمی را اجرایی کنیم. 

وی گفت: هم اکنون وقت آن است که از موضع قدرت و توانمندی با شرکتهای خارجی که تمایل به حضور در ایران دارند صحبت کنیمهرچند که آنها ما را در روزهای سخت تنها گذاشتند.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز