خبرگزاری کار ایران

عضورسمی انجمن سم شناسی و مسمومیت ها در گفتگو با ایلنا:

درخت چریش؛راهکار خروج از بحران آفت کش های شیمیایی

عضورسمی انجمن سم شناسی و مسمومیت ها مصرف آفت کش های نامرغوب در محصولات کشاورزی را زنگ خطری برای سلامت جامعه دانست و از پروژه هایی خبر داد که اجرای آن نقطه امیدی در کاهش بیماری های مربوط به استفاده از آفت کش های نامناسب درمحصولات کشاورزی است که متاسفانه منجر به بروز بیماری هایی جدی از جمله بیماری های گوارشی و سرطان در کشورشده است.

احمد مهدوی، در گفتگو با ایلنا، با اشاره به درختی به نام چریش با نام علمی Azadirachta  indica   که متعلق به خانوادۀ Meliaceae ، با نام عمومی margosa یا India lilac  است ،این گیاه را راه حل اساسی برای خروج از بحران آفت کش های نامرغوب درداخل کشور دانست، و اظهار داشت: طبق نتایج تحقیقات درخت چریش بر بیش از 120 گونه‌ی آفات زراعی، انباری و خانگی از راسته‌های مختلف تاثیر گذاشته و از تغذیه، تخم‌گذاری و یا رشد و تکامل آنها جلوگیری می‌کند.

وی افزود:این گیاه  بومی جنوب شرق آسیاست و هم اکنون در خیلی از نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می شود، یک درخت همیشه سبز با شاخه های منشعب، گل های سفید و میوه های شفت بیضی شکل است که ارتفاع آن به 30 متر هم می رسد.

مهدوی مهمترین ماده استخراج شده ازگیاه نیم را (آزادیراختین) دانست و تاکید کرد:ترکیب (آزادیراختین) همۀ قسمت های درخت یافت می شود؛اما درمیوه ها و دانه های نیم بیشترین غلظت را دارد.

وی افزود: این ترکیب فعال روی 400 نوع حشره تأثیر گذاشته است و بخاطر تأثیر حداقل آن بر روی دشمنان طبیعی و ارگانیسم های غیر هدف از آن به عنوان یک حشره کش سالم نام برده شده و در مدیریت تلفیقی آفات (IPM) نقش مهمی دارد.

عضو انجمن سم شناسی و مسمومیت ها،گفت:در سالهای اخیر اهمیت به کشت این گیاه در کشور مورد استقبال قرار گرفته است، به گونه ای که چریش در نواحی گرمسیر جنوبی کشور در بندرعباس، میناب و چابهار و دیگر نقاط جنوب کاشته شده است.

 

کد خبر : ۲۶۵۱۱۱