خبرگزاری کار ایران

امسال ۷۹ پروژه نفتی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار به بهره برداری می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۵۰۸۵

وزیر نفت گفت: در سال ۱۴۰۳، ۷۹ پروژه کلان نیمه تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جواد اوجی در مراسم امضای تفاهمنامه مطالعات طرح های توسعه ۱۶ میدان گازی اعلام کرد: در سال ۱۴۰۳، ۷۹ پروژه کلان نیمه تمام به ارزش ۱۶ میلیارد دلار به بهره برداری می رسد.

وی افزود: همچنین ۵۰ پروژه بزرگ و کلان در راستای ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار را نیز آغاز خواهیم کرد.

وزیر نفت گفت: امسال ۶ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی و ۵۰ هزار  بشکه به ظرفیت فراورشی کشور اضافه می شود.

وی تاکید کرد: از این پروژه‌ها و پروژه‌هایی که تکمیل می‌شوند یا نیمه‌تمام هستند، روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه به تولید نفت ما اضافه می‌شود. همچنین روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز و بیش از روزانه ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهد شد.

اوجی با بیان اینکه در ۲.۵ سال گذشته پروژه های جدیدی در صنعت نفت و گاز رقم خورد که منجر به رشد اقتصادی شده است، گفت: هم بر اساس آمار بانک مرکزی و هم بر اساس آمار مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی نفت و گاز بسیار خوب بوده و در برخی سه‌ماهه‌ها رشد بالای ۲۵درصدی داشته‌ایم در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به دلیل رشد نفت و گاز رشد ۶ درصدی در اقتصاد کشور را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه با تلاش های صورت گرفته بنا بر این شده که هلدینگاه و سرمایه گذاران بتوانند در عرصه سرمایه گذاری در بالادست ورود کنند، گفت: NGL۳۲۰۰ و NGL۳۱۰۰، گازهای سمی میادین غرب و غرب کارون و همچنین گازهای شرق کارون جمع آوری و به پتروشیمی ها انتقال و به این ترتیب بخشی از نیاز پتروشیمی ماهشهر تامین می شود.

وزیر نفت از امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول برای تولید بنزین در هفته اخیر خبر داد و گفت: حدود یک‌هفته پیش، تفاهم‌نامه‌ای به‌ امضا رسید تا شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده متانول، به‌کمک رفع ناترازی بنزین بیایند و تولید بنزین کنند که این‌کار ظرف یک تا یک‌ونیم سال آینده به‌نتیجه خواهد رسید.

وی افزود: در واقع اکنون شرکت‌های پتروشیمی هم در زمینه تولید بنزین ورود کرده اند، هم در سرمایه‌گذاری بخش بالادستی، هم در جمع‌آوری گازهای همراه و هم در توسعه زنجیره ارزش ورود موفقی داشته‌اند که این چهار اقدام می‌تواند به تحول در توسعه صنعت پتروشیمی کشور و رونق اقتصادی منجر شود.

وزیر نفت در زمینه تأمین خوراک پتروشیمی‌ها گفت: سال گذشته ۸ درصد معادل روزانه ۵ میلیون مترمکعب گاز بیشتری به واحدهای پتروشیمی نسبت به سال قبل از آن داده شد که این مسئله منجر به جهش تولید و رسیدن تولید صنعت پتروشیمی به ۷۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ بود. قول می‌دهم امسال هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش تولید، تولید بیشتری در صنعت پتروشیمی کشور رقم بخورد.

وی همچنین گفت: به مصارف نامتعارف و غیربهینه در صنایع و نیروگاه‌ها هشدار می‌دهم که اگر امسال به فکر افزایش بهره‌وری و افزایش راندمان نباشند، با جرایمی مواجه می‌شوند و سهمیه سوخت آنها بازبینی خواهد شد، چرا که نمی‌توانیم یک یا یک‌ونیم ماه در فصول سرد، گاز پتروشیمی‌ها را محدود کنیم اما در همان زمان، صنایع و نیروگاه‌ها به صورت غیربهینه و با راندمان پایین مصرف گاز داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز