خبرگزاری کار ایران

مدیر امور بین الملل وزارت نیرو مطرح کرد:

برنامه‌ریزی برای ارزآوری ۵ میلیارد دلاری از مسیر صدور خدمات فنی و مهندسی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۷۴۴

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو گفت: بحث توسعه دیپلماسی به‌خصوص با کشورهای همسایه در صدور خدمات فنی و مهندسی آب با جدیت در حال پیگیری است و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ۴ تا ۵ سال آینده بتوانیم سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجتبی اکبری، در نشست خبری افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در سریلانکا اظهار داشت: حوزه دیپلماسی وزارت نیرو ۵ کمیسیون مشترک با کشورهای قطر، اسلوونی، سریلانکا، قطر، تاجیکستان و الجزایر در دستور کار دارد و هدف این کمیسیون‌ها این است که برای حوزه اقتصاد و خدمات فنی و مهندسی به کشورهای هدف  برنامه‌ریزی کند.

وی با بیان اینکه پروژه اومااویا بزودی با حضور مقامات دو کشور در سریلانکا به افتتاح می رسد، افزود: دوماه پیش در سفر به سریلانکا مسئولان این کشور اذعان داشتند یک پروژه بسیار مهم در کشور سریلانکا به موقع و با هزینه برآورد شده توسط این کشور بدست متخصصان ایرانی اجرا شده است و بسیار اعلام رضایت داشتند.

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو رقم تأمین مالی این پروژه توسط سریلانکا را ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: متخصصان ایرانی با صدور و انتقال دانش و خدمات فنی و مهندسی به کشور سریلانکا، امکان آغاز فعالیت شرکت‌های سریلانکایی در امور مهندسی صنعت آب و برق را فراهم کردند که این مسئله مورد تقدیر رئیس جمهوری سریلانکا قرار گرفت.

وی افزود: این پروژه بزرگ مهندسی ظرف روزهای آینده توسط مسئولان ایرانی و سریلانکایی به بهره برداری خواهد رسید.

اکبری بحث بازارسازی برای شرکت‌های ایرانی را در دولت یک رویکرد جدی دانست و گفت: بحث توسعه دیپلماسی به‌خصوص با کشورهای همسایه در صدور خدمات فنی و مهندسی آب با جدیت در حال پیگیری است و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا ۴ تا ۵ سال آینده بتوانیم سالانه بیش از ۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: در کشورهای عراق، الجزایر، قطر، تاجیکستان، اسلوونی و حوزه آفریقا در حال بررسی و مذاکره اجرای پروژه های جدید آب و برق توسط متخصصان ایرانی هستیم.

وی  گفت: ظرفیت صادرات خدمات فنی – مهندسی صنعت آب و برق در سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار بوده است؛ البته توان صادرات در این بخش ۵ میلیارد دلار است اما در شرایط حاضر این امکان میسر نشده است.

وی با بیان اینکه شرکت فراب در کشور سریلانکا از سال‌های گذشته پروژه بزرگ و چندمنظوره اومااویا را آغاز کرده است، ادامه داد: پروژه سد و نیروگاه اومااویا یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور سریلانکا است و ۴۰۰ مهندس ایرانی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در این پروژه فعال بوده‌اند.

اکبری یادآور شد: همچنین سال‌ها پیش، پروژه برق رسانی به ۱۰۰۰روستا به همت متخصصان ایرانی توسط یک شرکت داخلی در سریلانکا آغاز و در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید. نکته مهم این است که روستاهای این کشور به صورت پراکنده است و فرآیند برق رسانی را با دشواری و پیچیدگی روبرو می‌کند، اما شرکت فراب با اتکا با توان مهندسان ایرانی در حوزه سدسازی، نیروگاه‌سازی و برق‌رسانی بسیار در این باره موفق ظاهر شد.

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو در ادامه به نظر مساعد رئیس جمهور و نخست وزیر کشور سریلانکا در پی فعالیت مهندسان ایرانی برای پیشبرد پروژه‌های مهم صنعت آب و برق اشاره کرد و بیان داشت: اعتبار پیشبرد پروژه اومااویا به میزان ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تامین شد.

وی همچنین اظهار داشت: در شمال کشور عراق نیز شرکت فراب، پروژه‌ دیگری را در دست اقدام دارد و در ماه‌های آینده، افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق ایران هم‌اکنون در بیش از ۱۸ کشور دنیا در حال انجام است، اضافه کرد: راهبرد دولت سیزدهم با تاکید بر این نکته لحاظ شده است که در حوزه دیپلماسی اقتصادی طی ۴ تا ۵ سال آینده بیش از ۵ میلیارد دلار واردات ارز به کشور صورت گیرد.

اکبری یادآور شد: صادرات خدمات فنی – مهندسی صنعت آب و برق در سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار بوده است؛ البته توان صادرات در این بخش ۵ میلیارد دلار است اما در شرایط حاضر این امکان میسر نشده است. در عین حال هم اکنون ۷۰ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت آب و برق است

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو در ادامه از پیشبرد پروژه‌ای با همکاری پژوهشگاه نیرو و شرکت‌های منطقه درحوزه ساخت و فروش تجهیزات صنعت آب و برق خبر داد.

وی با بیان این که هم‌اکنون برگزاری پنج کمیسیون مشترک اعم از سریلانکا، قطر، الجزیره، اسلونی، و تاجیکستان در دستور کاراست، افزود: هدف از تشکیل این کمسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی برنامه‌ریزی به منظور توسعه حجم مبادلات حوزه اقتصادی و ارائه خدمات فنی – مهندسی است و درکشورهایی چون تاجیکستان، سریلانکا، قطر، عراق و حوزه افریقا در حال پیشبرد امور هستیم.

اکبری  خاطرنشان کرد: مطالعات احداث مزرعه انرژی خورشیدی توسط متخصصان ایرانی در کشور سریلانکا آغاز شده است و شاهد برقراری رایزنی‌ها در این باره هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز