خبرگزاری کار ایران

سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران:

افزایش ۱۰ درصدی تقاضای مواد غذایی پس از ارائه کالابرگ

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۲۶۱

سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران تصریح کرد: کالابرگ‌هایی که دولت برای تامین مواد غذایی به مردم داد در اواخر سال ۱۴۰۲ تقاضا برای مواد غذایی را که کالابرگ‌ها به خرید آنها اختصاص پیدا کرده بودند تا ۱۰ درصد افزایش داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین فرهادی، سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران از افزایش قیمت حبوبات در پی افزایش قیمت ارز از اواخر سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: گران شدن ارز بازار حبوبات را متاثر کرد و قیمت این اقلام در اواخر سال گذشته تا اندازه‌ای افزایش پیدا کرد، هر چند با پیگیری اتحادیه بنکداران مواد غذایی قرار بر این بود که قیمت حبوبات تا پایان ماه رمضان تغییری پیدا نکند و پس از ماه رمضان با تغییر ارزی که به واردات این اقلام صورت می‌گیرد از ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به ارز ۴۲۲۰۰ تومانی تکلیف تغییر قیمت آن تعیین شود. اما افزایش قیمت ارز این معادله را بر هم ریخت و قیمت حبوبات در ماه رمضان افزایش پیدا کرد با این تفاسیر مشخص نیست نوع ارزی که در سال ۱۴۰۳ و پس از پایان ماه رمضان به واردات حبوبات اختصاص می‌یابد تغییر کند یا نه؟

وی افزود: بانک مرکزی اعلام کرده که امسال نیز به واردات کالاهای اساسی ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد با این حال باید دید حبوبات هم در سال ۱۴۰۳ شامل این تخصیص می‌شود یا نه؟

فرهادی تصریح کرد: با این حال احتمال تغییر این ارز سبب شد شماری از واردکنندگان حبوبات را یا توزیع نکنند و یا با قیمت بالاتر عرضه کنند، به عبارت دیگر کاهش عرضه از سوی واردکنندگان، افزایش قیمت ارز و افزایش تقاضا برای حبوبات در ماه رمضان و نوروز به افزایش قیمت حبوبات در سال جدید انجامید.

سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در ادامه شرحی از قیمت انواع حبوبات در واحدهای بنکداری پس از افزایش قیمت ارز ارائه کرد و گفت: قیمت عدس اکنون در واحدهای بنکداری ۸۳۰۰۰ تومان است و در خرده‌فروشی‌ها با قیمت حدود ۹۵۰۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. قیمت لوبیا قرمز با افزایش ۲۰ درصدی از ۷۰۰۰۰ تومان به ۹۴۰۰۰ تومان در بنکداری رسیده است. قیمت نخود تغییر نکرده و همچنان با قیمت ۵۰۰۰۰ تومان در بنکداری عرضه می‌شود. لپه با افزایش ۱۰ درصدی با قیمت ۶۴۰۰۰ تومان در بنکداری عرضه می‌شود. لوبیا سفید ۴۰ درصد افزایش داشته و از ۶۵۰۰۰ تومان به ۱۰۵۰۰۰ تومان رسید.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای خرده فروشی این اقلام را با ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت به مصرف‌کننده می‌فروشند.  

فرهادی همچنین از مشهود بودن کاهش قدرت خرید مردم در شب عید گذشته گفت و توضیح داد: با این حال کالابرگ‌هایی که دولت برای تامین مواد غذایی به مردم داد در اواخر سال ۱۴۰۲ تقاضا برای مواد غذایی را که کالابرگ‌ها به خرید آنها اختصاص پیدا کرده بودند تا ۱۰ درصد افزایش داد.

فاکتورسازی واردکنندگان برای کسب سودهای چندصدمیلیونی

سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در پاسخ به این پرسش که واردکنندگان حبوبات چگونه می‌توانند عرضه حبوبات را محدود و یا قیمت آن را افزایش دهند، گفت: مشکلی که در رابطه با واردکنندگان حبوبات وجود دارد اینست که این افراد علاوه بر واردات امر توزیع را هم به طور مستقل از اتحادیه بنکداران مواد غذایی در اختیار دارند و اتحادیه امکان نظارت بر آنها را ندارد.

وی افزود: عدس، نخود، لپه، لوبیا سفید حبوباتی هستند که از طریق واردات تامین می‌شوند و به طور ویژه بیشتر عدس موجود در بازار ایران وارداتی است.

فرهادی ادامه داد: واردکنندگان امروز به تعیین‌کننده قیمت در بازار حبوبات تبدیل شده‌اند زیرا برخی از آنها حبوبات را با قیمت موردنظر خود به بنکداران می‌فروشند، اما فاکتور رسمی فروش را با قیمت مصوب تنظیم و بنکدار را موظف می‌کنند مابعدالتفاوت قیمت واردکننده و قیمت مصوب را در حسابی غیر از حساب رسمی واردکننده واریز کند. بنکدار هم که حبوبات را با قیمت واردکننده خریده ناچار است آن را با همان قیمت به اضافه سه درصد سود بنکداری به خرده‌فروش بفروشد.  

این عضو هیات رئیسه اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران اظهار کرد: واردکنندگان انبار فروش ندارند و هیچ نظارتی بر نحوه فروش آنها نیست، بازرسان هم که واحدهای صنفی را بازرسی می‌کنند بنکداری که حبوبات را با قیمتی بیش از قیمت مصوب خریده و به ناچار بالاتر از این قیمت می‌فروشد را متخلف شناسایی می‌کنند.

وی تصریح کرد: این نبود نظارت بر قیمت‌هایی که واردکنندگان برای بنکداران تعیین می‌کند سودهای چند صد میلیون تومانی را در هر بار تریلی نصیب آنها می‌کند.

فرهادی گفت: راهکار اتحادیه برای حل مشکل اینست که واردکننده به امر توزیع وارد نشود و این امر در اختیار اتحادیه بنکداران تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز