خبرگزاری کار ایران

در دیدار رئیس سازمان دریانوردی ایران و عراق مطرح شد:

تربیت دریانوردان عراقی در ایران/ راه‌اندازی خط ام‌القصر-خرمشهر

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۱۶۶

رئیس سازمان دریانوردی عراق و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در دیدار با یکدیگر ضمن اعلام آمادگی برای راه‌اندازی خط مسافری دریایی بر اجرای لایروبی اروندرود و شناورسازی مغروقه‌ها تاکید کردند.

به گزارش ایلنا،‌ احمد جاسم الاسدی؛ رئیس سازمان دریانوردی عراق در دیدار با علی‌اکبر صفایی؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آمادگی بغداد برای برقراری خط مسافری بین بنادر ام‌القصر-خرمشهر و فاوا-آبادان، خبر داد.

وی افزود: در آینده‌ نزدیک جابه‌جایی زائران و مسافران متقاضی سفرهای دریایی به عراق امکان پذیر می‌شود.

الاسدی با اشاره به اقدامات تهران و بغداد برای اجرای لایروبی در اروندرود و تصمیم‌گیری برای شناورسازی مغرقه‌ها به منظور افزایش ایمنی تردد در این آبراهه، تاکید کرد: همچنین یکی از برنامه‌های وزارت حمل و ترابری عراق، استفاده از ظرفیت‌های آموزش و تربیت دریانورد در ایران است.

رئیس سازمان دریانوردی عراق همچنین با اشاره به ساخت بندر بزرگ فاوا، اظهار کرد: در ادامه همکاری اقتصادی و تجاری با بنادر ایران، تسهیلات و تفاهماتی در حوزه‌های تعرفه و گمرکات در دست انجام است.

برنامه‌ریزی تهران و بغداد برای استفاده از ظرفیت‌های دریایی

در ادامه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به آمادگی مراکز تربیت دریانورد و آموزش علوم دریانوردی در ایران برای آموزش متقاضیان عراقی، عنوان کرد: لایروبی اروندرود و شناورسازی مغرقه‌ها، مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای ایران و عراق در همکاری‌های بندری و دریایی است.

وی افزود: ایران و عراق ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط تجاری و ترانزیتی دارند و باید هرچه سریع‌تر این ظرفیت‌ها را در صنعت کشتیرانی و دریایی به کار گیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بویه‌گذاری و علائم کمک ناوبری در اروند از دیگر برنامه‌های دو کشور برای کاهش آسیب دریایی و افزایش ایمنی دریانوردی است، خاطرنشان کرد: بنادر ایران برای ترانزیت و صادرات کالا به آسیای میانه و شمال شرق اروپا، آمادگی دارند.

رشد ۲۷ درصدی جابه‌جایی کالا بین بندر خرمشهر و ام‌القصر

در این نشست همچنین جلیل اسلامی، عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد ۲۷ درصدی جابه‌جایی کالا بین بندر خرمشهر و ام‌القصر در سال گذشته، اظهار کرد: زیرساخت‌های ایجاد خط مسافری دریایی بین بنادر ایران و عراق فراهم است.

وی ادامه داد: فعالیت ماهیگیری در شط‌العرب یکی از مشکلات تردد کشتی‌های تجاری است و خواستار همکاری بیشتر بغداد برای چاره‌جویی و مذاکره در این خصوص هستیم و قرار است نشست کمیته مشترک همکاری‌های بندری و دریایی ایران و عراق طی دو ماه آینده برگزار شود.

بیرون آوردن مغروقه‌ها نیازمند سازوکار اجرایی

علی‌اکبر مرزبان؛ سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز ضمن اشاره به استقبال این سازمان برای هوشمندسازی گواهینامه‌های شایستگی دریانوردی در عراق، بیان کرد: تامین ایمنی دریانوردی در شط‌العرب از موضوعات بسیار مهم است و به سازوکار اجرایی برای انجام لایروبی و بیرون آوردن مغروقه‌ها نیاز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز