خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بازار ایران هر روز کوچک‌تر می‌شود/ تداوم ناتراز تجاری در سال ۱۴۰۳

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۱۱۱۳

نایب‌رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: سیاست‌های بانک مرکزی هزینه تولید و صادرات را در کشور بالا برده است. این در حالیست که به طور معمول دولت‌ها در تلاش برای کاهش هزینه‌های تولید هستند تا هزینه تمام‌شده کالاها پایین بیاید و مشوق‌هایی برای صادرکنندگان قرار می‌دهند.

مهرداد اکبریان، نایب‌رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران درباره آنچه به منفی شدن تراز تجاری کشور در سال 1402 انجامید، به خبرنگار ایلنا گفت: به نظر می‌رسد دولت سیاستی پنهان برای ستیز با صادرات غیرنفتی پیش گرفته و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی نیز در راستای همین امر اتخاذ شده است.

وی افزود: سیاست‌های بانک مرکزی هزینه تولید و صادرات را در کشور بالا برده است این در حالیست که به طور معمول دولت‌ها در تلاش برای کاهش هزینه‌های تولید هستند تا هزینه تمام‌شده کالاها پایین بیاید و مشوق‌هایی برای صادرکنندگان قرار می‌دهند.

نایب‌رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران اضافه کرد: در زنجیره فولاد از ابتدای زنجیره و استخراج سنگ آهن از معادن موضوعاتی مانند حقوق دولتی و صدور بخش‌نامه‌هایی که هزینه‌های مضاعفی را به معدن‌داران تحمیل می‌کند تا حذف سوبسیدها در دیگر حلقه‌های زنجیره مشکلاتی است که تولیدکنندگان با آنها دست به گریبانند البته ما استقبال می‌کنیم که دولت سوبسیدهای تولید را حذف کند اما اموری مانند قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب کردن قیمت‌ها را کنار بگذارد. اما دولت هم سوبسیدها را حذف کرده و هم در امور یادشده دخالت می‌کند و مجموع این اوامر حاشیه سود تولیدکننده را کاهش می‌دهد

اکبریان تصریح کرد: بازار ایران هر روز در حال کوچک‌تر شدن است؛ در داخل کشور طرح‌های عمرانی مسکوت مانده، بازار مسکن رونقی ندارد و صنعت خودرو درگیر مصائب خود است.  

وی ادامه داد: همچنین سیاست‌های خارجی به گونه‌ای اتخاذ شده که صادرات یا ممکن نیست و یا با قیمت‌های واقعی میسر نمی‌شود و صادرکنندگان ایرانی در زنجیره فولاد مجبور هستند محصولات خود را با قیمت‌هایی دست‌کم 20 درصد پایین‌تر از قیمت واقعی در بازار جهانی عرضه کنند تا بتوانند حضور خود را در این بازارها حفظ کنند. البته این موضوع به زنجیره فولاد محدود نمی‌شود حتی نفت ایران هم در بازارهای جهانی زیر قیمت واقعی فروخته می‌شود.

نائب‌رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران خاطرنشان کرد: امروز بانک مرکزی صادرکنندگان را وادار می‌کند تمام ارز خود را با قیمت نیمایی تحویل دهند در حالی که قیمت نیمایی و قیمت ارز در بازار آزاد تفاوت زیادی دارد و همه هزینه‌های زندگی مردم ایران بر مبنای قیمت دلار در بازار آزاد قرار گرفته و سال‌هاست که تولید ایران از چندنرخی بودن ارز متضرر شده است.

وی همچنین گفت: وظیفه دولت ثروت‌سازی است نه کنترل تولیدکننده و صادرکننده و موضوع تنظیم بازار در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد با این حال دولت تاکنون برای ثروت‌سازی چه کرده است؟

اکبریان افزود: با تداوم این رویه ناترازی تجاری ایران در سال 1403 از سال 1402 نیز بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز