خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

در خصوصی‌سازی صنعت خودرو نباید اعمال قدرت کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۴۱۱

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: در خصوصی‌سازی صنعت خودرو نباید با اعمال قدرت، پیش‌شرط تعیین شود بلکه باید شروط بخش خصوصی که قبول مسئولیت می‌کند را شنید و حتی‌الامکان برآورده کرد.

مرتضی شفیعی، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از امتیازات خصوصی‌سازی صنعت گفت و توضیح داد: فقط در ایران  است که موضوع لزوم خصوصی‌سازی در اقتصاد هنوز با شک و تردید مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی افزود: بیش از ۲۵۰ سال پیش آدام اسمیت تکلیف دولت‌ها را در اقتصاد مشخص و تاکید کرد در عرضه و تقاضا دخالت نکنند. کشورهایی که اصول اقتصاد آزاد را پذیرفتند و پیاده‌سازی کردند به توسعه‌ اقتصادی رسیدند و برخی کشورها که بر نظام اقتصاد دولتی پافشاری کردند آنچنان دچار فروپاشی اقتصادی شدند که هرگونه ابهامی را در ارتباط با ناکارامدی و فساد مدیریت دولتی از بین بردند.

شفیعی ادامه داد: در اینجا بحث بر سر مقایسه مدیر خصوصی و مدیر دولتی نیست بلکه منظور ساختار و مدیریت دولتی است؛ دولت‌ها هیچ‌گاه در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی و مدیریت کسب و کارها موفق نبوده‌اند.

این کارشناس تصریح کرد: با این تفاسیر اگر در مقطع کنونی سوال این باشد که صنعت خودرو در ایران خصوصی شود یا نه پاسخ این است که بی‌شک لازم و حتماً بهتر است اما دولت‌ها ابزارهایی دارند که به راحتی می‌توانند فضای رقابت با بخش خصوصی را ناعادلانه و غیرمنصفانه کنند و ‌سپس این نتیجه را اعلام کنند که اقتصاد خصوصی هم موفق نیست.

وی خاطرنشان کرد: خصوصی‌سازی صنعت خودرو زمانی در ایران موفق است که سیستم حکمرانی بپذیرد مانند همه دولت‌های جهان باید از بخش خصوصی حمایت و امنیت سرمایه‌گذاری فراهم و در کسب و کارها فضایی رقابتی و سالم ایجاد کند، نه اینکه با سهم‌خواهی و امتیازگیری برای کسب و کارها ایجاد مزاحمت کند و در اداره امور بنگاه‌ها و سیاستگذاری‌ها دخالت داشته باشد بدون آنکه خود را پاسخگو بداند.

شفیعی یادآور شد: سیستم حکمرانی باید مراقب فضای کسب و کار باشد تا نه تنها از مقیاس اقتصادی خارج نشوند بلکه انحصار نیز ایجاد نکنند نه اینکه به بهانه نظارت بر اقتصاد و مبارزه با فساد با اعتبار و امنیت سرمایه‌گذار بازی کند. اگر دولت وظایف اصلی خود در اقتصاد را انجام دهد هم بخش خصوصی منتفع می‌شود و هم حاکمیت.

وی همچنین از بهبود اشتغال، رشد تولید ناخالص ملی، رونق اقتصادی، افزایش درآمد مالیاتی و در نهایت رشد منافع ملی به عنوان دیگر دستاوردهای خصوصی‌سازی یاد کرد.  

به گفته این کارشناس واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی می‌تواند با حمایت معقول و منطقی دولت موفقیت‌آمیز باشد البته این واگذاری باید در زمانی انجام شود که صنعت خودرو دیگر بیماری نباشد که امیدی به حیاتش نیست. همچنین در خصوصی‌سازی این صنعت نباید با اعمال قدرت، پیش‌شرط تعیین شود بلکه باید شروط بخش خصوصی که قبول مسئولیت می‌کند را شنید و حتی‌الامکان برآورده کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز