خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس:

مالیات جدید در راه‌ است/ امکان اجرای مالیات بر «درآمدهای اتفاقی»

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۴۴۹۸

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در برخی از کشورها مالیات بر «درآمدهای اتفاقی» دیده شده که در کشور ما هم این قانون باید اجرا شود و با توسعه سامانه مودیان اجرای این قانون امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بابک نگاهداری در سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی از امکان اجرای اخذ مالیات از درآمدهای اتفاقی خبر داد و گفت: در برخی از کشورها مالیات بر درآمدهای اتفاقی دیده شده که در کشور ما هم این قانون باید اجرا شود و با  توسعه سامانه مودیان اجرای این قانون امکان پذیر است. 

وی با اشاره به موضوعات مالیاتی برنامه هفتم اظهار داشت: موضوع مهمی که در برنامه هفتم دیده شده است است که منبع اصلی درآمد اصلی بودجه به جای نفت در درآمدهای مالیات تمرکز شود، همچنین از دیگر بندهای برنامه هفتم در بخش مالیات تعریف پایه‌های جدید مالیاتی است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: از دیگر موضوعات برنامه هفتم در بخش مالیات این است که جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود.

وی با بیان اینکه اتکای بیش از حد بودجه به نفت آسیب پذیری ایجاد می‌کند، گفت: باید به سمت افزایش سهم درآمدهای مالیات و گمرک پیش برویم. البته از سال ١۴٠٠ سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه افزایش پیدا کرده بطوریکه این سهم از ٣٠ درصد، در سال ١۴٠٢ به حدود ۴٢ درصد و در سال ١۴٠٣ به ۵١ درصد رسیده که نوید بخش خوبی است که به سمت منابع پایدار به جای درآمد منابع نوسان پذیر نفتی حرکت کرده‌ایم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه یکی از دلایل فرار مالیاتی در کشورمان نظام مالیات ستانی سنتی و ممیز محوری است، گفت: هر چه به سمت هوشمندسازی برویم در جلوگیری از فرار مالیاتی بهتر عمل می‌کنیم و اقتصاد غیر رسمی کاهش پیدا می‌کندو همچنین می‌توان مودیان جدید را شناسایی کنیم و در نهایت درآمد مالیاتی افزایش پیدا می‌کند.

نگاهداری تاکید کرد: نباید این انگاره در کشور وجود داشته باشد که  مالیات‌ستانی ضد تولید است و  باید این انگاره را که مالیات ستانی ضد تولید تلقی می شود با رویکردهای جدید بشکنیم و سامانه مودیان و سامانه پایانه‌های فروشگاهی از جمله زیرساخت اصلی این تغییر جهت از سمت مالیات ستانی سنتی به مالیات ستانی هوشمند است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز