خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل توانیر در گفت‌وگو با ایلنا:

جزئیات صادرات برق؛ از اروپا تا کشورهای همسایه

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۶۱۵

مدیرعامل توانیر با اظهار امیدواری برای آغاز تبادل برقی در سطح ۳۰۰ مگاوات پس از برگزاری نشست سه‌جانبه میان وزرای سه کشور خاطرنشان کرد: برقراری ارتباط با شبکه روسیه ترانزیت برق و ایجاد ارتباط با اروپا را امکان‌پذیر می‌کند.

مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص اتصال شبکه های برق ایران و روسیه اظهار داشت: به این منظور دو پروژه تعریف شده است که مهمترین آن اتصال شبکه‌های برق ایران و روسیه از طریق آذربایجان است.

وی افزود: براساس مطالعات انجام شده ارتباط تا سطح ۳۰۰مگاوات نیازی به توسعه تاسیسات سه کشور ندارد اما بالاتر از آن تاسیسات برحسب نیاز توسعه یابد.

شرایط برای ارتباط برقی با اروپا فراهم شد

مدیرعامل توانیر با اظهار امیدواری برای آغاز تبادل برقی در سطح ۳۰۰ مگاوات پس از برگزاری نشست سه‌جانبه میان وزرای سه کشور خاطرنشان کرد: برقراری ارتباط با شبکه روسیه ترانزیت برق و ایجاد ارتباط با اروپا را امکان‌پذیر می‌کند.

وی گفت: آغاز تبادل برق هم براساس پروتکل‌هایی‌که میان کشورها وجود دارد، پس از بررسی‌های تکمیلی و نهایی شدن مطالعات فنی به لحاظ تبادل پایدار و مستمر، امکان‌پذیر است.

ارتباط الکتریکی ما با همه کشورهایی که با آنها مرز خاکی داریم برقرار است

رجبی‌مشهدی درباره سخنان رییس‌جمهور مبنی بر اینکه ایران صادرکننده برق در منطقه خواهد شد، بیان کرد: ارتباط الکتریکی ما با همه کشورهایی که با آنها مرز خاکی داریم برقرار است و بیشترین میزان تبادل انرژی با کشورهای منطقه، هم به لحاظ تعدادی و هم میزان تبادل در حال انجام است.

ایران محور ارتباطات الکتریکی منطقه است

وی با بیان اینکه امکان افزایش تبادل با همه کشورها وجود دارد، تاکید کرد: هم‌اکنون نیز ایران محور ارتباطات الکتریکی منطقه است.

عراق، افغانستان و پاکستان کشورهای هدف صادرات برق

مدیر عامل توانیر عراق، افغانستان و پاکستان را به عنوان کشورهای هدف صادرات برق برشمرد و خاطرنشان کرد: ترانزیت برق نیز از طریق کشورهای ترکمنستان و ارمنستان، آذربایجان و ترکیه قابل انجام است و حتی فراتر از این در حال انجام مطالعات فنی و اقتصادی برای توسعه ارتباطات برقی با کشور قطر از طریق کابل زیردریایی هستیم.

جزئیات ارتباط الکتریکی با ترکیه

وی به امضای قرارداد بهره‌برداری و ایجاد ارتباط الکتریکی میان دو شبکه ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: پروتکل‌های فنی نیز به تایید دو طرف رسیده است، به لحاظ فنی امکان خوبی برای این ارتباط وجود دارد که به این منظور در حال رایزنی هستیم تا ترانزیت و تبادل برق با شبکه ترکیه را به گونه‌ای که در هنگام نیاز از آن کشور دریافت و به هنگام مازاد، برق را صادر کنیم، برقرار کنیم.

رجبی‌مشهدی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ارتباط الکتریکی ایران با همه کشورهایی که مرز خاکی دارد، برقرار است، اظهار داشت: زمینه‌های توسعه ارتباط برقی و صادرات برق تجدیدپذیرها نیز فراهم شده است.

افق جدید برقی از مسیر ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت در تجدیدپذیرها

وی افزود: اقدامات وزارت نیرو در دو سال گذشته برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با هدفگذاری برای توسعه و  ایجاد ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در حوزه تجدیدپذیرها، افق‌های جدید و بلندی را به روی این صنعت گشوده است.

از صادرات برق تجدیدپذیر ها استقبال می‌کنیم

مدیرعامل توانیر با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در خصوص تجدیدپذیرها وجود ندارد، تصریح کرد: از صادرات برق تجدیدپذیر ها استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در دستورالعمل‌های تدوین شده، تمهیدات و ساز و کارهای لازم برای عملیاتی شدن مصوبه دولت برای صادرات برق تجدیدپذیر دیده شده است، ادامه داد: انتظار می‌رود با ابلاغ این دستورالعمل، سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور رشد قابل توجهی داشته باشد و به واسطه اختلاف قیمت بسیار بالایی که در کشورهای همسایه با قیمت داخلی وجود دارد، سرمایه‌گذاران بتوانند با احداث نیروگاه‌های تجدید‌پذیر در کشور، برق مورد نیاز آن کشورها را تامین کنند و علاوه بر کمک به شبکه سراسری برق کشور در ایام ناترازی، از سود قابل توجهی نیز برخوردار شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز