خبرگزاری کار ایران

عبدالملکی:

اندیشمندان غربی و شرقی اقتصاد مقاومتی ایران را پسندیدند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۸۹۳

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تاکید کرد: به اقتصادی که بتواند با همه مشکلات به اهداف خود برسد، اقتصاد مقاومتی گفته می‌‌شود و ده‌ها نفر از اقتصاددان‌های غربی و شرقی این تعریف را پسندیدند. با این نگاه همه دنیا به‌دنبال این هستند که اقتصاد خود را مقاومتی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت عبدالملکی در همایش اقتصاد دریامحور با اشاره به گام دوم انقلاب گفت: رهبر انقلاب ۴٠ سال دوم انقلاب اسلامی را گام دوم اعلام کرده‌اند که افق ١۴٣٠ افق تمدن نوین اسلامی و اتفاق بزرگ در جامعه بشری خواهد بود و الگوی اسلامی ایرانی مبنای پیشرفت ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه نظریه توسعه بومی در ایران براساس مبنای اسلامی است، اظهار داشت: رهبری این بحث را از آغاز دهه چهارم انقلاب اسلامی مطرح کردند و چندین هزار نفر از اندیشمندان برای طراحی این الگوی ایرانی اسلامی اظهار نظر داشتند که یک بُعد از آن  اقتصاد مقاومتی است.  

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به تعریف اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: به اقتصادی که بتواند با همه مشکلات به اهداف خود برسد، اقتصاد مقاومتی گفته می‌‌شود و ده‌ها نفر از اقتصاددان‌های غربی و شرقی این تعریف را پسندیدند. با این نگاه همه دنیا به‌دنبال این هستند که اقتصاد خود را مقاومتی کنند.

به گفته عبدالملکی، اقصاد مقاومتی سه مرحله دارد که مرحله اول شناخت ظرفیت‌ها، مرحله دوم شناخت موانع بوده و مرحله سوم طراحی نظام مبنی بر این دو مرحله اول و دوم است. حال اینکه یکی از ظرفیت‌های جدی در ایران، اقتصاد دریا است که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: در ایران ۵٨٠٠ کیلومتر ساحل داریم و از کشورهای غنی در حوزه هستیم. عمق آب هم در نزدیکی سواحل مناسب است و کشتی‌های غول پیگیر می‌توانند در بنادر ایران پهلو بگیرند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه اقتصاد دریایی ایرانی از دیرینه‌ترین‌هاست، خاطرنشان کرد: از وقتی تجارت دریایی بین‌المللی حرف می‌‌زنیم سابقه این تجارت به ٣۵٠٠ سال مابقل از مسیح برمی‌گردد که به ویژه سواحل مکران جزو مقاصد اصلی تجارت دنیا بودند.

عبدالملکی افزود: البته باید بین اقتصاد دریا محور، توسعه دریا محور و  اقتصاد بندر محور تفاوت قائل شویم.  در اقتصاد دریا چهار بخش سواحل، بستر، متن و سطح دریا مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی با توجه به ظرفیت اقتصاد دریا، جای کار بسیار زیاد است و قبل از انقلاب متاسفانه کمترین اهمیت به این موضوع داده می‌شد، ابراز داشت: در حالی که یک سوم جمعیت دنیا در کنار سواحل هستند و اینکه جمعیت ایران در این مدت رشد کرده اما جمعیت کمی در کنار سواحل ایران مستقر شدند.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه در اروپا در مجاورت دریا، یک وجب خالی وجود ندارد، عنوان کرد: در ایران صدها کیلومتر خالی مانده است که این شرایط ناشی از الگوی دریا گریز قبل از انقلاب بوده که نگاه غربی‌ها در ایران برای عدم توسعه دریایی کشورمان بوده است.

عبدالملکی با اشاره به رشد نرخ‌ها در حوزه دریا یادآور شد: بعد از انقلاب ظرفیت بنادر نفتی و غیر نفتی ١۴ برابر افزایش پیدا کرد و در بخش کانتینری به ١٠٠ برابر رسیدیم. ساخت اسکله چندین برابر شد و در بخش اسکله‌های مسافری به رشد ۵۰ برابری رسیدیم.  

به گفت دبیر شورای عالی مناطق آزاد، امروز جزو کشتی‌سازی برتر در دنیا هستیم و توان ساخت کشتی‌های نفتکش، تجاری و نظامی را داریم.

عبدالملکی با تاکید بر اینکه در اجرای سیاست‌های کلی دریا محور اندر خم یک کوچه هستیم، بیان کرد: به رغم اینکه در حوزه سیاست‌ها تحول اساسی داریم اما در عمل کمتر با این رویکردها همراه بودیم. در شمال کشور ظرفیت‌های برای کشورهای همسایه شمالی داریم که ارزش افزوده برای کشورمان هم ایجاد می‌کند و هر چند سال‌ها درباره کریدور شمال – جنوب گفته شده اما سرعت در این کریدور کم است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴٨ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی فعال داریم که بخش‌ زیادی از آنها در مرزها مستقر هستند، گفت: در شمال کشور مناطق انزلی، امیرآباد و نوشهر را داریم که با مصوبه جدید نوشهر هم به مناطق آزاد پیوسته است. در جنوب شرق کشور هم چابهار را داریم که راهبردی‌ترین منطقه آزاد کشور است و پروژه اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور دنبال می‌شود. همچنین منطقه آزاد بوشهر به تازگی مصوب شده و در جنوب کشور مناطق آزاد کیش و قشم فعال هستند که البته ماموریت کیش بیشتر گردشگری است.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینمکه به ظرفیت بنادر قشم ۴٠ میلیون تن اضافه می‌شود، اظهار داشت: با ساخت پل خلیج فارس، قشم به سرزمین اصلی متصل می‌شود که می‌تواند به کمک بندر شهید رجایی بیاید. در شمال کشور با اتصال بندر کاسپین به راه آهن، دریای خزر به دریای خلیج فارس متصل خواهد شد که این پروژه ظرف چند هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز