خبرگزاری کار ایران

راه‌اندازی فاز دوم بندر شهیدبهشتی چابهار با تشکیل کنسرسیوم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۲۴۵

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره راه اندازی فاز دوم بندر چابهار گفت: در این راستا با دو بخش خصوصی بزرگ مذاکره کرده و به توافق رسیده ایم و طی یک کنسرسیوم با حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی، کار را پیش خواهیم برد.

به گزارش ایلنا از وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با موضوع تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه دریایی و بندری به مناسبت دهه فجر ضمن تبریک اعیاد بزرگ پیش رو به تمامی مردم عزیز ایران در مورد تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور، اظهار کرد: در خصوص سیاست های کلی توسعه دریامحور، چندین سال کار کارشناسی در سطح کشور انجام شد و نهایتا رهبری سیاست ها را ابلاغ فرمودند و بلافاصه رییس جمهور دستور لازم را به معاون اول صادر کرد تا برنامه اجرایی سازی تدوین شود و به همین منظور کارگروهی تشکیل و کار آغاز شد.

وی افزود: سیاست های کلی توسعه دریامحور، نقطه عطفی در حوزه دریایی کشور است و از تمامی مجموعه های مرتبط با حوزه دریایی در دولت، بخش خصوصی، جامعه نخبگانی، استانداران ساحلی، انجمن های دریایی و...کسب نظر و ایده شده است.

ارجاع سند اجرایی‌سازی سیاست‌های کلی توسعه دریامحور به دولت

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سند اجرایی سازی  سیاست های کلی توسعه دریامحور به دولت ارجاع شده است، گفت: این بند در انتظار تصویب دولت است تا اجرایی سازی سیاست های کلی توسعه دریامحور را آغاز کنیم.

اقدامات دولت سیزدهم در حوزه دریایی

صفایی در مورد اقدامات دولت سیزدهم در حوزه دریایی، توضیح داد: دولت در حوزه دریایی و حمل و نقل دریایی دو رویکرد داشته است و با توجه به اینکه فعالیت های دریایی عموما در حوزه بین المللی است، بنابراین در بخش تجارت دریابرد باید به حمل و نقل بین المللی دریایی ارائه خدمت کنیم و از دنیا عقب نمانیم.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه ملی در بخش اقتصادی اقدامات لازم را در دستورکار قرار دادیم تا شاهد رونق اقتصادی سواحل و اشتغال آفرینی در نوار ساحلی بوده و موجب مهاجرت مردم به سواحل شویم.

وضعیت تجارت دریابرد کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره رشد تجارت دریابرد کشور در سال ۱۴۰۲، اعلام کرد: در ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ با ۱۹۵ میلیون تن تجارت دریابرد شاهد رشد ۸ درصدی هستیم که عدد قابل توجهی است و نشان می دهد رشد تولید و اقتصاد مطلوب بوده و موجب رشد تجارت دریابرد کشور شده است.

صفایی با تاکید بر اینکه اتفاقات بسیاری در حوزه دریایی در دولت سیزدهم انجام و پروژه های اجرایی بسیاری تعریف شده است، عنوان کرد: در حوزه کالاهای اساسی ۲۷ میلیون تن در زمان آغاز بحران روسیه و اکراین وارد کشور شد و تجهیزات دریایی و بندری آن زمان توان پاسخگویی نداشت اما توانستیم با همکاری بخش خصوصی ۱۰ فروند مکنده غلات تامین کنیم.

وضعیت مطلوب کشور در حوزه سیلوی غلات

وی ادامه داد: در حوزه سیلوی غلات عملکرد بسیار خوبی داشته ایم و با توجه به اینکه کالاهای اساسی مردم عموما در انبارهای روباز نگهداری می شد امروزه یک میلیون تن سیلوی غلات توسط بخش خصوصی ساخته شده و بیش از یک میلیون تن در دست ساخت است.

اعتقاد سازمان بنادر و دریانوردی به همکاری با بخش خصوصی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص جذب سرمایه بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری، اظهار کرد: به همکاری و تعامل با بخش خصوصی اعتقاد راسخ داریم و رییس جمهور نیز تاکید کرده که بخش خصوصی بسیار مهم است، بنابراین در عمل باید به گونه ای فعالیت کنیم که بخش خصوصی به ما اعتماد کند و زمانی که سرمایه خود را به یک فعالیت سوق می دهد، نشان می دهد که شرایط خوب است.

صفایی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی امضا کردیم و فعالیت های اجرایی در حال پیگیری است، بیان کرد: در بخش ترمینال های کانتینری، کالاهای فله و... بخش عمده ای از فعالیت ها در دولت سیزدهم به بهره برداری است و بخش دیگری نیز در دست ساخت است.

اقدام مهم زیربنایی در راستای توسعه فضای کسب و کار

وی در پاسخ به اینکه چه اقدامات زیربنایی در فضای کسب و کار صورت گرفته است، توضیح داد: در حوزه دریایی، فعالیت شرکت ها در ۱۲ رسته خلاصه شده و مجوزها به سختی ارائه می شد اما تسهیل صدور مجوز را در دستور کار قرار دادیم و رسته ها به ۳۱ مورد افزایش یافت و در شورای عالی ترابری هم مصوب شد تا شاهد توسعه گستره فعالیت دریایی شرکت ها، باشیم.

توسعه سواحل مکران

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در سواحل مکران پروژه ای که در طول ۱۵ سال گذشته سازمان بنادر مدنظر قرار داده، فاز اول بندر چابهار بود که انجام شده است و صرفا تجهیزات خاص بندری باقی مانده است.

صفایی ادامه داد: در فضای کسب و کار بندر چابهار دارای سرویس های مستقیم است و کشتی به صورت مستقیم از چین و هند به چابهار می آید و کالا به برخی بنادر کوچک منتقل می شود.

خرید تجهیزات خاص بندر چابهار در دستورکار

وی با تاکید بر اینکه کسب و کار بندر چابهار طی دو سال اخیر رونق یافته و شاهد بیش از ۴ میلیون تن عملکرد هستیم، اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی در مورد راه اندازی فاز دوم بندر چابهار دستور داده است و در همین راستا با دو بخش خصوصی بزرگ مذاکره کرده و به توافق رسیده ایم و طی یک کنسرسیوم با حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی، کار را پیش خواهیم برد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه خرید تجهیزات بندری در بندر چابهار در دست اقدام است، اعلام کرد: قرارداد با مجموعه هندی ها به اتمام رسیده و منتظر حضور مسئولان هندی جهت امضاء قرارداد هستیم.

آخرین وضعیت رونق بنادر کوچک

صفایی در مورد رونق بنادر کوچک نیز، اظهار کرد: بندر خمیر کاملا راه اندازی شده است، بندر سیریک نیز راه اندازی شده و منتظر افتتاح است، همچنین بندر اروندکنار راه اندازی و تحویل شده و در مورد بسیاری از بنادر کوچک دیگر نیز تامین امکانات صورت گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز