خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بنادر در پاسخ به ایلنا:

دلایل تاخیر در امضای قرارداد نهایی بندر چابهار

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۱۰۹

رییس سازمان بنادر اظهار داشت: ارسال محموله‌ها نفتی از بندر امام به اقلیم کردستان برقرار است و از ابتدای امسال تا کنون این میزان انتقال محموله‌های نفتی به اقلیم کردستان به نزدیک به ٣ میلیون تن رسیده و تنش‌های اخیر هیچ اثری بر روی این موضوع نگذاشته است البته تصمیم این است که نرخ تعرفه‌ها افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی‌اکبر صفایی در نشست خبری امروز با بیان اینکه سیاست‌های توسعه دریا محور نقطه عطف صنعت دریایی کشور است، اظهار داشت: بالاترین مقام کشور به موضوع سیاست توسعه دریامحور پرداخته و نقطه عطفی در فعالیت حوزه دریایی است و می‌تواند تمام دست اندرکاران در این صنعت را همگرا کند. 

وی ادامه داد: یکی از مهمترین ایده‌های رهبری در این سند دریا این بوده که دریا می‌تواند یکی از مهمترین پیشران‌‌های اقتصادی کشور باشد. پیش از این عمده سیاست‌ها به سمت خشکی بوده اما پس از ابلاغ سند توسعه دریا محور جهت‌گیری‌ها به سمت دریا تغییر پیدا کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نرم‌افزار جامع بندری سال آینده به افتتاح می‌رسد، گفت: نرم افزار جامع بندری ایجاد می‌شود تا هماهنگی‌ها در فعالیت‌های بندری بین تمام دست اندرکاران برقرار شود و این نرم‌افزار یکپارچه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

صفایی با اشاره به پروژه‌های انجام شده افزود: در دو سال گذشته ١٠۵ پروژه عمرانی به ارزش ١٢٠ هزار میلیارد ریال به اجرا رسیده و در کنار آن ۵۵ تجهیزات بندر و دریایی به بهره‌برداری رسیده است. ١۵٠ تجهیزات بندری و دریایی به اعتبار ١١۵ میلیون یورو و ٢۵۴٩ میلیارد ریال نیز در حال انجام است. همچنین در سال جاری ٢٩١ پروژه عمرانی فعال داریم که برای اجرای این پروژه‌ها از محل اعتبارات سازمان ۵٢٠ هزار میلیارد ریال تامین می‌شود که ٨٣ هزار میلیارد ریال آن جذب شده است. 

رییس سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی گفت: میزان پروژه‌هایی که سرمایه گذاری بخش خصوصی که به بهره‌داری رسیده به ١٨ پروژه به ارزش ۴ هزار و ۶٠ میلیارد ریال می‌رسد. بیش از ۵٠ هزار میلیارد ریال هم قرارداد سرمایه‌گذاری ماه گذشته به امضا رسید و شروع علمیات بسیاری از این قراردادها آغاز شده‌است. ۶.۵ همت پروژه هم در بهمن ماه به افتتاح می‌رسد که مهمترین آن بندر ابوموسی و سیریک افتتاح می‌شود که البته بندر سیریک فعال بوده و ٨٠ هزار تن علمیات داشته است.

صفایی با تاکید بر اینکه در بحث ترانزیت هیچ مشکل امنیتی در کشورمان نداریم، گفت: دو مولفه مهم در ترانزیت بحث زمان و قیمت است که در حال کارشناسی و بررسی این دو مولفه برای رسیدن به شرایط مطلوب  هستیم و در فرمول‌ها آنچه که می‌تواند ترانزیت را تقویت کند، شرکت‌های کشتیرانی هستند.  

رییس سازمان بنادر همچنین با اشاره به وضعیت ترانزیت و ارسال بار به کردستان عراق پس از تنش‌های اخیر گفت: ارسال محموله‌ها نفتی از  بندر امام به اقلیم کردستان برقرار است و از ابتدای امسال تا کنون این میزان انتقال محموله‌های نفتی به اقلیم کردستان به نزدیک به ٣ میلیون تن رسیده و تنش‌های اخیر هیچ اثری بر روی این موضوع نگذاشته است البته تصمیم این است که نرخ تعرفه‌ها افزایش پیدا کند.

صفایی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه سازمان بنادر شهریورماه از مقامات هندی برای امضای قرارداد ١٠ ساله با هند دعوت کرد اما تا به امروز مقامات هندی این دعوت را قبول نکردند، علت این رفتار هندی‌ها چه بوده و تاریخ جدید برای امضای قرارداد نهایی با هندی‌ها چه زمانی است و چه بندهایی از قرارداد هندی تغییر کرد، اظهار داشت: از شهریور ماه برای وزیر بنادر و کشتیرانی هند دعوتنامه ارسال کردیم اما در هند کنفرانس چابهار برگزار شد و هندی‌ها قصد داشتند که این قرارداد در هند منعقد شود اما تاکید ما امضای قرارداد در چابهار است به همین دلیل تاخیراتی ایجاد شد و اخیرا دعوتنامه جدیدی ارسال کردیم.

وی ادامه داد: موارد زیادی از قرارداد تغییر و اصلاح شده‌ است و محدود به یک یا دو بند نیست و این تغییرات هم با هماهنگی معاونت حقوقی رییس جمهوری اصلاح شده‌است.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال ایلنا مبنی بر اینکه چرا امضای قرارداد باید معطل قبول وزیر کشتیرانی از دعوت ایران‌ باشد، اظهار داشت: اصرار ما این است که حتما وزیر کشتیرانی هند در امضای قرارداد حضور داشته باشد و این قرارداد با حضور دو وزیر انجام شود. ارتباط ایران و هند دیرینه و تاریخی است و هم ایران کشور قدرتمند منطقه و هند هم کشور بزرگ و پرجمعیت منطقه محسوب می‌شود و ارتباط وزرا بین دو کشور بسیار عمیق است بنابراین این مراسم تنها یک مراسم امضای قرارداد نیست و می‌تواند عاملی برای افزایش ارتباطات بعدی بین کشورها باشد و هر زمانی که وزیر کشتیرانی هند دعوت ایران را بپذیرد قرارداد منعقد می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره مذاکرات روسیه برای حل کاهش تراز آب دریای خزر به دلیل سدسازی‌های این کشور بر رودخانه ولگا و اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت کاهش تراز دریای خزر گفت: نکته اول این اینکه باید توجه داشته باشیم شرایط اقلیمی دنیا تغییر کرده و این عامل اثر گذار در کاهش تراز خزر بوده اما موضوعاتی هم درباره کاهش دبی آب به دلیل مسائل مربوط به رودخانه ولگا مطرح است و در این باره از دو سال گذشته با روسیه مذاکراتی داشتیم و اخیرا هم در سفر به روسیه با معاون نخست وزیر روسیه مذاکرات انجام شد و پوتین دستور لایروبی ولگا را صادر کرد و لایروبی ولگا با حضور یک شرکت قَدر ایرانی در حال انجام است و لایروبی ولگا منجر به سهولت تردد کشتی‌ها هم می‌شود.

همچنین در ادامه این نشست جلیل اسلامی، معاون بندری سازمان بنادر درباره کاهش تراز خزر گفت: این موضوع در دو سال گذشته مطرح شده و اما تا به امروز این اتفاق تاثیری در بنادر شمالی تاثیری نداشته و نه تنها شاهد افت در عملکرد بنادر نبوده‌ایم بلکه عملکرد بنادر شمالی رشد هم داشته و به این اتفاق اثر آنی در عملکرد بنادر نخواهد داشت.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز