خبرگزاری کار ایران

رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی در پاسخ به ایلنا:

استانداردهای نگهداری در هیچ ساختمان بلند مرتبه‌ای رعایت نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۴۴۳

رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی با بیان اینکه مقررات ملی ساختمان ٢٣ مبحث دارد که مبحث ٢٢ آن کاملا درباره نگهداری ساختمان است، تاکید کرد: مبحث ٢٢ برای اطفای حریق در ساختمان‌های بیش از پنج طبقه ضوابط آتش‌نشانی تعریف کرده اما متاسفانه رعایت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمزه شکیب در حاشیه کنگره ملی راهبردهای پیشرفت صنعت ساختمان درباره شکایت برخی از پیمانکاران مبنی عدم پرداخت مطالبات و تسویه بدهی گفت: اخیرا خزانه‌دار نظام مهندسی سلب عضویت شد و با توجه به اینکه خزانه‌دار حق امضا دارد، برای پرداخت‌ها دچار مشکل شدیم اما هفته گذشته این مشکل را حل کردیم و حدود ۵٠ میلیارد تومان به حساب ناظران و پیمانکاران واریز شد.

وی درباره دلیل به تاخیر افتادن بر گزارش انتخابات هیات رییسه سازمان نظام مهندسی استان تهران اظهار داشت: از سال ٩٧ با تغییر شرایط به این نحو که مالکان مکلف شدند به حساب سازمان نظام مهندسی پول واریز کنند، این حوزه برای ورود افراد با هیات رییسه جذاب شد اما متاسفانه نظارت خوبی انجام نشد. 

رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی با بیان اینکه در ارجاع کار باید عادلانه باشد، تصریح کرد: برای توزیع عادلانه ارجاع کار سامانه‌ای برای افزایش شفافیت ایجاد شد تا افراد حقیقی و حقوقی را در یک صف قرار دهیم. 

به گفته شکیب، به دنبال اصلاحات نظام مهندسی هستیم و اجازه نمی‌دهیم این توزیع عادلانه کار به روال قبل برگردد و افراد محدودی نظام مهندسی را اداره کنند.

وی ادامه داد: در تبصره ٢ ماده ۵٩ به صراحت آمده که اگر کسی رد صلاحیت شد باید از هیات مدیره خداحافظی کند، هشت هفته است که برگزاری انتخابات دستورکار قرار دارد اما متاسفانه هر هفته اتفاقاتی می‌افتاد که در نتیجه افراد بیرونی که منافعی در سازمان نظام مهندسی داشتند، اجازه تشکل هیات مدیره نمی‌دادند اما این هفته این موضوع در شورا مطرح و انجام می‌شود و اجاره نمی‌دهیم که رانت و فساد در این مجموعه حاکم باشد. 

رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه چند ساختمان بلند مرتبه شبیه به بیمارستان گاندی وجود دارد و با توجه به کمبود و ضعف امکانات آتش نشانی آیا مقرراتی برای اطفای حریق در ساختمان‌های بلند مرتبه وجود دارد، خاطرنشان کرد: در بحث مقررات ملی ساختمان با کشورهای توسعه‌یافته فاصله‌ای نداریم اما موضوع این است که این مقررات به اجرا نمی‌رسند.

شکیب با بیان اینکه مقررات ملی ساختمان ٢٣ مبحث دارد که مبحث ٢٢ آن کاملا درباره نگهداری ساختمان است، ابراز داشت: پس از گذشت ١٠ سال از این مبحث این موضوع علمیاتی نشده‌ و در این باره کوتاهی می‌شود و وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی باید به این موضوع ورود کنند. 

وی با بیان اینکه هزار ساختمان بالای ١٢ طبقه وجود دارد، عنوان کرد: مشکل ساختمان بیمارستان گاندی نما بود اما هر یک از این ساختمان‌ها مشکل متفاوتی دارند و وقتی ما به این موضوعات ایراد می‌گیریم گمان می‌کنیم سازمان نظام مهندسی به دنبال کار تراشیدن است اما نیت نظام مهندسی افزایش ایمنی بوده و است.

رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی با بیان اینکه مبحث ٢٢ برای اطفای حریق در ساختمان‌های بیش از پنج طبقه ضوابط آتش‌نشانی تعریف کرده اما متاسفانه رعایت نمی‌شود، یادآور شد: هر چند برای برای گرفتن پایان کار این مقررات رعایت می‌شود اما بازرسی و بازنگری ادواری انجام نمی‌شود. 

شکیب افزود: در هیچ ساختمانی در کشور مبحث ٢٢ که تنها درباره نگهداری ساختمان است، به اجرا نمی‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز