خبرگزاری کار ایران

تولید 300 میلیون فوت مکعب هیدروژن در 10 پالایشگاه نفت کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۹۸۴

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه روزانه در 10 پالایشگاه نفت، حدود 300 میلیون فوت مکعب هیدروژن تولید شده و در کشور مصرف می شود، گفت: ورود هیدروژن به سبد سوخت کشور به قیمت گذاری حامل های انرژی و رقابتی که هیدروژن می تواند به عنوان سوخت سبز و پاک در سبد سوخت داشته باشد، بستگی دارد.

به گزارش ایلنا از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی، جلیل سالاری با تاکید بر اینکه بالاترین تولید هیدروژن در کشور در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران انجام می شود، افزود: به لحاظ نوع کاربری در واحدهای تصفیه نیاز به هیدروژن داریم که در این مسیر در کنار کیفی سازی فرآورده ها باید کمی سازی نیز مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه نفت خام ایران به تدریج سنگین تر می شود، ادامه داد: با توجه به شرایط استانداردهای زیست محیطی به دنبال واحدهای شکست مولکولی در مجاورت هیدروژن هستیم.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: روزانه در 10 پالایشگاه نفت، حدود 300 میلیون فوت مکعب هیدروژن تولید شده و در کشور مصرف می شود.

وی با بیان اینکه با تلاشی که در شرکت های دانش بنیان و مجموعه های علم و فناوری اتفاق افتاده، در تولید هیدروژن و واحدهای هیدروژن از نظر تجهیزات، دانش فنی و کاتلیست بومی سازی محقق شده است، گفت: امروز از مرزهای داخل کشور عبور کردیم. پروژه ای که در پالایشگاه الپالیتو ونزوئلا داشتیم نشان می دهد که دانش فنی ایران از مرزهای کشور گذشته است زیرا کمپرسور ایرانی در این پالایشگاه نسب شده و 1.6 میلیون قلم کالای ایرانی را به عوان خدملات فنی و مهندسی صادر کردیم.

سالاری با تاکید بر اهمیت هیدروژن در زندگی امروز، افزود: تولید هیدروژن با توجه به منابع موجود هزینه بر است. با این حال هیدروژن در سبد سوخت کشور می تواند جایگاه داشته باشد به شرط آنکه نسبت به حامل های انرژی نگاه ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در شهر تهران روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز مصرف می شود، ادامه داد: این میزان مصرف 5 برابر گازی است که در پالایشگاه ها به عنوان سوخت به مصرف می رسد. در 10 پالایشگاه کشور روزانه 18 تا 20 میلیون متر مکعب گاز مصرف می شود. با توجه به این اعداد اولویت اول این است که به دنبال بهینه سازی مصرف باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: 30 میلیون خودروسبک و موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل ایران فعال است که روزانه 115 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنند که با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد.

وی تاکید کرد: همچنین 800 تا 900 هزار خودروی سنگن پایه دیزلی در چرخه حمل و نقل حضور دارند که روزانه 63 میلیون لیتر نفتگاز مصرف می کنند. در حوزه نیروگاه ها نیز در روزهای اخیر 70 میلیون لیتر نفتگاز مصرف شده است.

سالاری با بیان اینکه این اعداد نشان دهنده بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور است، گفت: باید تلاش کنیم تا فرآورده های نفتی به جای سوخت محوری به سمت تکمیل زنجیره ارزش و سود محوری در کشور هدایت شوند.

وی با اشاره به اینکه بهینه سازی مصرف انرژی بسیار کم هزینه تر از تولید انرژی است، افزود: بنابراین بهینه سازی مصرف انرژی باید در اولویت باشد.  

معاون وزیر نفت ادامه داد: به موازات آن در بخش تولید هیدروژن اگر از منابع هیدروکربنی استفاده کنیم در واحدهای هیدروژن با توجه به فرآیند قیمت تمام شده، تابعی از قیمت گاز خواهد بود. با توجه به قیمت های فعلی گاز طبیعی در کشور، قیمت تمام شده یک تن هیدروژن معادل 400 دلار است.

وی تاکید کرد: بنابراین ورود هیدروژن به سبد سوخت کشور به قیمت گذاری حامل های انرژی و رقابتی که هیدروژن می تواند به عنوان سوخت سبز و پاک در سبد سوخت داشته باشد، بستگی دارد. همچنین روش حمل و مصارف تعریف شده برای هیدروژن، موضوع دیگر است که در ورود هیدروژن به سبد سوخت نقش دارد.

سالاری با اشاره به برنامه ورود سی ان جی به سبد سوخت حمل و نقل کشور در دهه 80 شمسی، گفت: بر اساس قانون تکلیف شد تا 35 درصد از تامین سوخت بخش حمل و نقل توسط سی ان جی انجام شود و از همین رو 2500 جاگاه سی ان جی و 4 میلیون خودروی پایه گاز سوز کارگاهی و کارخانه ای ایجاد شد.

وی افزود: هیدروژن نیز برای ورود به سبد سوخت از این موضوع مستثنی نیست و باید منبع تولید، روش مصرف و میزان مصرف مشخص شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه داد: امیدورایم این رویدادها به عنوان اولین رویداد تداوم داشته باشد و ما هم در این حوزه با توجه به نیازی که داریم به درستی نقش ایفا کنیم.

سالاری به اجرای طرح های کیفی سازی در پالایشگاه های کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، روزانه 60 میلیون لیتر نفت کوره در پالایشگاه های کشور تولید می شود که باید این میزان کاهش پیدا کرده و کیفی سازی نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه برای کیفی سازی نفت کوره در پالایشگاه های کشور از دانش های فنی بومی استفاده کردیم، افزود: تا 2  سال آینده میزان تولید نفت کوره به یک سوم فعلی و میزان گوگرد آن نیز از 3 درصد به زیر یک درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در صنعت پالایش و تکمیل زنجیره ارزش در بخش پایین دستی صنعت نفت به روند بومی سازی و برند سازی، صدور خدمات مهندسی و استفاده از دانش بومی کشور دست پیدا کردیم.

وی تاکید کرد: همچنین استفاده از دانش بومی در کیفی سازی نفت کوره و شکست مولکولی در کشور محقق شد و این طرح نیمه صنعتی که در کشور بومی شده در پالایشگاه ها اجرا خواهد شد تا در صنعت پالایش بومی سازی را تکمیل کنیم و ظرفیت ها را به سمت مشارکت و توسعه در حوزه های برون مرزی ببریم. با این اقدام نفت خم را در قطب مصرف تصفیه و عرضه خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز