خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی ایران:

اوضاع تولید وخیم است/ دولت سهم صندوق توسعه ملی را واریز نکرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۱۳۷

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: نگاه اجمالی به گزارش شامخ نشان می‌دهد اوضاع تولید وخیم است و میزان فعالیت کسب و کارها به کمترین سطح در ده ماهه اخیر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین سلاح ورزی رییس اتاق بازرگانی ایران در  هفتمین جلسه هیات نمایندگان این اتاق گفت: درسال جاری میلادی اتاق ایران بعد از ۲۴ سال موفق شد دوباره میزبان اجلاس آی سی سی باشد و در این رویداد میزبان ۵۷ کشور مسلمان خواهد بود. همچنین در این سال می توانیم میزبان بخش خصوصی کشورهای در حال توسعه باشیم. بنابراین اتاق های شهرستان باید این موضوع را در دستور جلسه خود قرار دهند.

سلاح ورزی تصریح کرد: باید در مسیر اصلاح ساختار مالی اتاق و بودجه ریزی عملیاتی گام برمی‌داریم در همین راستا برای بهینه سازی فعالیت های اتاق بازرگانی کمیته تحول را شکل دادیم و آیین نامه مربوط به کمیسیون ها را بازنگری کردیم.

رییس اتاق ایران در ادامه از لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت و خاطرنشان کرد: با وجودی که هدف دولت از تنظیم بودجه بهبود وضعیت کشور است اما این لایحه در صورت تصویب به تشدید رکود و افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

وی افزود: نگاه اجمالی به گزارش شامخ نشان می دهد اوضاع تولید وخیم است میزان فعالیت کسب و کارها به کمترین سطح در ده ماهه اخیر رسیده است.

سلاح ورزی ادامه داد: از مرداد سال ۱۴۰۰ تا آذر امسال، کمترین میزان صادرات را داشتیم همچنین شاخص میزان فروش کالا در آذر  نشان می‌دهد برای دومین ماه متوالی کمترین فروش را در ماه داشتیم. همچنین  تولیدکنندگان برای ششمین ماه متوالی با کمبود منابع رو به رو هستند.  

وی ادامه داد: پیشنهاد ما در بخش خصوصی این است که تغییر جدی دولت در سیاست های اقتصادی صورت بگیرد و تولید رقابت پذیر داخلی تقویت شود.

رییس اتاق ایران اظهار کرد: در تنظیم بودجه به هماهنگی سیاست های پولی و مالی توجه نشده است، سیاست‌ها به گونه‌ای است که همه منابع بانکی در اختیار دولت قرار گرفته است پیشنهاد ما در بخش خصوصی این است که سیاست در اختیار قرار دادن منابع نامحدود بانکی برای دولت تجدیدنظر شود.

وی ادامه داد: در سال جاری مثل سنوات قبل دولت سهم صندوق توسعه ملی را واریز نکرده، اتاق ایران اعلام می کند که این موضوع باید اصلاح شود.

سلاح ورزی اضافه کرد: قدرت خرید داخلی کاهش شدید داشته، قوانین صادراتی هم به کاهش فروش انجامیده است. بنابراین باید در قوانین رفع تعهد ارزی بازنگری شود این در حالی است که مواد اولیه بسیاری بنگاه‌ها وارداتی است و تخصیص ارز به درستی صورت نمی‌گیرد همه اینها به تضعیف تولید می انجامد

وی در نهایت به موضوع افزایش تعطیلی پایان هفته و ترتیب آن اشاره کرد و گفت: به این موضوع باید به طور جدی در ارتباطات تجاری بین المللی توجه شو.د تعطیلی روز شنبه به جای پنج شنبه سبب می شود که قطع ارتباط ما با جهان به سه روز از چهار روز کاهش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز