خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تامین مالی ١٠٠ هزار میلیارد تومانی از محل تهاتری نفت برای پروژه‌های ریلی/ ساخت آزادراه برای سرمایه‌گذاران نمی‌صرفد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۵۰۳

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از محل تهاتر نفت در یک سال اخیر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد و پیمانکار پروژه‌ها انتخاب و کارگاه‌ها تجهیز شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، خیرالله خادمی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، با بیان اینکه بخش آزادراهی یکی از نیازهای اصلی کشور است، گفت: ٩٠ درصد جابه‌جایی بار از طریق جاده انجام می‌شود و عمده ترانزیت مربوطه به مسیر جاده‌ای است.

وی با اشاره به برنامه ساخت آزادراه در کشور اظهار داشت: طبق اسناد بالادستی باید ١٠ هزار کیلومتر آزادراه در کشور ساخته شود. در حال حاضر، سه هزار کیلومتر آزادراه داریم و هزار کیلومتر در دست ساخت داریم بنابراین برای تحقق برنامه‌ها راه طولانی داریم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: دولت به تنهایی امکان ساخت آزادراه را ندارد و آزادراه باید با مشارکت بخش خصوصی ساخته شود اما بخش خصوصی زمانی ‌در ساخت آزادراه مشارکت خواهد داشت که ورود به این پروژه‌ها به صرفه باشد. امروز در شرایطی که بازارهای موازی به صرفه‌تر  از ساخت آزادراه هستند چرا سرمایه‌گذاران وارد این حوزه شوند؟حتی بانک‌ها هم حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش آزادراهی نیستند. 

‌خادمی با بیان اینکه نرخ عوارضی در ایران پایین است و  همین عامل عدم تمایل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های آزادراهی است، تصریح کرد: نرخ عوارضی در ترکیه ١١ برابر ایران است در حالی که پایه حقوق در ترکیه سه برابر ایران است، نه اینکه نرخ عوارضی در ترکیه بالا باشد بلکه نرخ عوارضی در ایران پایین است. همین است که رویه آسفالت در برخی از مسیرها از بین رفته اما سرمایه‌گذاران ترغیبی به اصلاح ندارند. 

وی ادامه داد: باید توجه داشت با افزایش ١٠٠ درصدی نرخ عوارضی، قیمت عوارضی در برخی از مسیرها از پنج هزار تومان به ١٠ هزار تومان می‌رسد در حالیکه ایمنی به شدت افزایش پیدا می‌کند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زیرساخت‌های کشور برای ترانزیت بار و مسافر تکمیل نیست، خاطرنشان کرد: درحالی که منابع پایداری برای تکمیل پروژه‌ها نداریم، ایمن‌ترین و راحت‌ترین کریدورهای ترانزیتی داریم‌ و در کشورهای اطراف و خاورمیانه رقابت کریدورها وجود دارد، اما باید این کریدورهای خود را تکمیل کنیم که اعتبارات عمرانی پرداخت شده از سوی سازمان برنامه کافی نیست.

خادمی با اشاره به استفاده از ظرفیت تهاتر نفت برای اجرای پروژه‌های عمرانی ابراز داشت: در این باره طرحی به رهبری ارسال شد و پس از بررسی تعدادی از مسیرهای ریلی که می‌توانند بار بیشتری انتقال دهند، مشخص شد در نهایت ۵.۹ میلیارد یورو از محل فروش نفت برای پروژه‌های رشت-آستارا، کریدور شرق از چابهار تا مشهد، کریدور رفع گلوگاه جنوب کشور و راه‌آهن درود به خرم‌آباد و راه آهن شیراز به بوشهر و اتصال به بنادر جنوب کشور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین از محل تهاتر نفت در یک سال اخیر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد و پیمانکار پروژه‌ها انتخاب و کارگاه‌ها تجهیز شده است.

همچنین در ادامه این نشست، مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه ۷۵ درصد همکاری این مجموعه با بخش دولتی و ۲۵ درصد فعالیت‌ها با بخش خصوصی است، عنوان کرد: با ۳۷ دستگاه اجرایی مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری می‌کنیم. در حال حاضر، ۶۸۰ نوع آزمایش در زمینه‌های مختلف قیر، آسفالت، فولاد، غیرمخرب و غیره انجام می‌دهیم و با ابزار گسترده ۱۰۴۰ واحد محلی مستقر و غیر مستقر و ۲۰۰ شعبه در سراسر کشور داریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۶ درصد سهم بازار ژئوتکنیک کشور در اختیار آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قرار دارد، یادآور شد: در بخش شهرهای ساحلی که در آینده ساخته می‌شود و در مکان‌یابی ساخت بنادر جدید بحث مطالعات ژئوتکنیک را انجام می‌دهیم. در ۲۷ نقطه بررسی سکونت‌گاه‌های شهری در حال مطالعه است و نقاطی که به ما اعلام کنند در بحث مطالعات ژئواکنیک انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز