خبرگزاری کار ایران

آخرین اخبار از اختلال در عرضه سوخت در پمپ‌بنزین‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۹۳۵

تا ساعت ۱۷ بعدظهر بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ جایگاه به‌صورت دستی عملیاتی شده است.

به گزارش ایلنا، در پی اختلال در سامانه کارت هوشمند جایگاه‌های عرضه سوخت تعدادی از پمپ‌بنزین‌های سراسر کشور از مدار خارج شده و امکان سوخت‌رسانی با کارت متوقف شد.

باتوجه به اختلال پیش آمده اکنون توزیع سوخت به صورت آفلاین و دستی انجام می‌شود و آنگونه که وزیر نفت اعلام کرده در حال حاضر تعداد 1625 جایگاه فعال بوده و تا بعد ازهظر بتدریج تمامی جایگاهها به صورت سیستمی و  پایدار عملیاتی خواهند شد.  

فعلا امکان عرضه سوخت با کارت فراهم نیست

در همین ارتباط رضانواز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به اختلال در سامانه و نرم افزار هوشمند عرضه سوخت در برخی جایگاه‌های سراسر  کشور اظهار داشت: اکنون متخصصین در حال رفع مشکل هستند.

وی گفت: در حال حاضر امکان عرضه سوخت با کارت فراهم نیست و تا ساعات آینده عرضه بنزین و گازوییل به صورت آفلاین انجام خواهد شد یعنی متقاضیان می‌توانند سوخت را با نرخ آزاد دریافت کنند.

سخنگوی جایگاهداران عرضه سوخت تاکید کرد: هیچگونه افزایش قیمت بنزین و گازوییل در دستور کار نیست.

وی از مردم خواست اگر نیاز ضروری به سوخت ندارند به جایگاه مراجعه نکنند تا مشکل رفع شود.

رضانواز درباره احتمال حمله سایبری گفت: این موضوع در حال بررسی است و فعلا نمی توان اظهار نظر کرد.

درخواست برای همراهی مردم

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در تشریح چالش کارتخوان‌های جایگاه‌های عرضه سوخت کشور گفت: فرآیند ارتباط آفلاین بین جایگاه‌های عرضه فرآورده و سامانه هوشمند سوخت به‌تدریج در حال انجام است و تلاش می‌کنیم در کمترین زمان ممکن این چالش برطرف شود.

وی درباره جزئیات اختلال پیش‌آمده در جایگاه‌های عرضه سوخت کشور اظهار کرد: چالشی در مسیر فعالیت حدود ۶۰ درصد کارتخوان‌های جایگاه‌های عرضه سوخت کشور اتفاق افتاده است که همکاران من با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه داشتند گروه‌های تخصصی را شکل دادند.

وی افزود: به‌منظور اینکه اختلالی در سوخت‌گیری ایجاد نشود، ارتباط میان جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی و سامانه هوشمند سوخت را قطع کرده‌ایم و به تدریج و به‌صورت آفلاین سوخت‌رسانی در جایگاه‌های عرضه انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: گروه‌های تخصصی در کل کشور شکل گرفته است و با توجه به اینکه در گذشته این موضوع را تجربه کردیم، همکارانم به‌راحتی در حال اقدام هستند و مردم هم همکاری کنند که در ساعت‌های آینده همه مجاری عرضه فعال شود.

سالاری اظهار کرد: با توجه به چالشی که در سامانه کارتخوان‌ها وجود دارد، سوخت‌گیری به‌صورت آفلاین انجام می‌شود و مردم می‌توانند با نرخ دوم سوخت‌گیری کنند و مانند دو سال گذشته سهمیه سوخت باقی است، پس از اینکه فرآیند بین سامانه هوشمند سوخت برقرار شد، فرآیند کارت سوخت فعال می‌شود.

وی تصریح کرد: افزون بر اینکه به همکارانمان در مجاری عرضه اختیار دادیم در فرآیند آفلاین کردن این موضوع کمک کنند، گروه‌های تخصصی ما نیز در همه مناطق فعال شده‌اند و به همه جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند تا ارتباط به‌صورت دستی برقرار و سوخت‌گیری انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از مردم درخواست کرد در این مدت که فرآیند سوخت‌گیری به حالت عادی بازگردد، همراهی لازم را داشته باشند.

سالاری با بیان اینکه اولویت راه‌اندازی با جایگاه‌هایی است که بیشترین مراجعه را دارند،  یا بین‌راهی هستند، گفت: تیم‌های این شرکت در کل کشور فعال هستند و مدیریت بحران در همه مناطق شکل گرفته است و به‌تدریج این فرآیند اجرایی می‌شود.

وی اظهار کرد: شماری از جایگاه‌ها هم‌اکنون فعال هستند و دیگر جایگاه‌ها نیز به‌تدریج عملیاتی می‌شوند.

 ادعای رژیم صهیونیستی درباره حمله سایبری/ بیانیه گروه «گنجشک درنده»

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، رادیو ارتش اسرائیل مدعی شد که یک گروه هکری این رژیم به سیستم سوخت‌رسانی ایران حمله سایبری انجام داده است.

 اولین بیانیه گروه هکری گنجشک درنده در همین راستا با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که این حمله سایبری به شیوه‌ای کنترل شده انجام شد تا آسیب احتمالی به خدمات اضطراری انجام نشود.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «با وجود اینکه توانایی مختل کردن کامل پمپ‌بنزین‌ها وجود داشت، تعدادی از جایگاه‌ها در سراسر کشور سالم مانده‌اند.»

 اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی 

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پی اختلال در جایگاه‌های عرضه سوخت اعلام کرد که کارگروه‌های تخصصی برای رفع اختلال در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشکیل شده است و تا زمان رفع مشکل و اتصال دوباره سامانه سوخت، توزیع فرآورده‌های نفتی به‌صورت آفلاین انجام خواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع عموم هموطنان شریف ایران می‌رساند نظر به بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد.

 کارشناسان و کارگروه‌های تخصصی در حال رفع مشکل هستند و تا ساعاتی دیگر همه جایگاه‌ها به وضع عادی بازخواهد گشت و روند سوخت‌گیری عادی خواهد شد.

 سهمیه سوخت هم‌میهنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از رفع مشکل قابل استفاده خواهد بود.

 دستور رئیس‌جمهور به وزیر نفت

رئیس جمهور وزیر نفت را موظف کرد به نحو مقتضی نسبت رفع فوری اختلال در برخی جایگاه‌های سوخت‌رسانی اقدام کند.

سید ابراهیم رئیسی به مهندس جواد اوجی وزیر نفت دستور داد ضمن بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاه‌های سوخت‌رسانی، به نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش آمده اقدام کند.

رئیس جمهور همچنین وزیر نفت را موظف کرد نسبت به «اطلاع‌رسانی مناسب و به موقع» به مردم اقدام نماید.

اطلاعیه سازمان پدافند غیرعامل کشور

سازمان پدافند غیرعامل کشور طی اطلاعیه‌ای درباره اختلال در سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد که همه گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد، اما در شرایط کنونی نمی‌توان ادعاهای مطرح‌شده از سوی دشمن را تأیید کرد.

 سازمان پدافند غیرعامل کشور امروز (دوشنبه، ۲۷ آذرماه) درباره بروز اختلال در سامانه هوشمند سوخت اطلاعیه‌ای صادر کرد که متن این اطلاعیه به این شرح است:

از لحظه‌های اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، گروه‌های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل وارد عمل شدند و تصمیم‌های لازم برای رفع اختلال و استمرار خدمات زیرساخت سوخت انجام شد.

با توجه به رعایت الزام‌ها و ضوابط پدافند غیرعامل، در همه سکوهای سوخت‌رسانی، امکان سوخت‌رسانی به‌صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل سوخت‌رسانی در برخی سکوها تا پایان امروز برطرف می‌شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نیز ظرف روزهای آینده برطرف می‌شود.

درباره دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور همه گزینه‌های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد، اما در شرایط کنونی نمی‌توان ادعاهای مطرح‌شده دشمن را تأیید کرد.»

در این اطلاعیه همچنین آمده است که نتایج نهایی بررسی‌ها در روزهای آینده به اطلاع خواهد رسید. 

از بعدازظهر امکان عرضه سوخت با کارت فراهم می‌شود

 جواد اوجی نیز گفت: اختلال امروز در پمپ‌بنزین‌ها درپی حمله سایبری اتفاق افتاده است و عملیات سوختگیری متوقف شده است.

وی افزود: در حال حاضر باتوجه به اینکه هنوز سامانه آفلاین است و فعال نشده ۱۶۲۵ جایگاه سوخت‌رسانی در سراسر کشور فعال است و به صورت دستی سوخت‌رسانی را انجام می‌دهد.

وزیر نفت تصریح کرد: به محض اینکه این اتفاق افتاد ستاد بحران با حضور مدیران در شرکت پالایش و پخش فراروده‌های نفتی تشکیل شد و  تمامی همکاران در وزارت نفت و بخصوص پالایش و پخش بسیج شدند، باتوجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ هم این تجربه را داشتیم اکنون بصورت دستی سوختگیری در جایگاه‌ها انجام می‌شود تا  وقفه‌ای در عملیات سوختگیری صورت نگیرد.

 اوجی ضمن ابراز قدردانی از صبوری مردم گفت: ظرف ۲ تا ۳ ساعت آتی همه جایگاه‌های کشور به صورت دستی فعال می‌شوند یعنی بدون کارت سوخت و با سهمیه آزاد سوختگیری انجام می‌شود.

وی بیان داشت: بحث افزایش قیمت در کار نیست و این اخبار شایعاتی بیش نیست.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: موجودی ذخایر بنزین خوب است و تامین سوخت روال عادی خود را دارد، همچنین سهمیه کارت‌های سوخت مردم محفوظ می‌ماند و خللی در آن ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: چون دشمن صهیونیستی و امریکا در جبهه‌های دیگر ضربه خوردند؛ می‌خواستند از این طریق مردم را دچار چالش و زحمت کنند ولی مطمئن باشند خادمین مردم در وزارت نفت این اجازه را نخواهند داد و این توطئه بزودی خنثی می‌شود.

اوجی در ادامه تصریح کرد: متخصصین بخش آی‌تی و سامانه سوخت در حال فعالیت هستند و ابعاد قضیه به لحاظ فنی در حال بررسی است، به همین خاطر ما زمانی خواستیم تا چند ساعت آتی تمامی جایگاه‌ها به صورت دستی فعال باشند و  مردم دچار چالش نشوند.

وی گفت: از بعدازظهر بتدریج جایگاه‌ها با کارت سوخت فعال خواهند شد.

قیمت و سهمیه بنزین تغییر نمی‌کند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم با اشاره به اختلال پیش‌آمده در جایگاه‌های عرضه سوخت گفت: این اختلال هیچ ارتباطی به تغییر قیمت و سهمیه سوخت در کشور ندارد.

جعفر سالاری‌نسب با اشاره به اختلال پیش‌آمده در جایگاه‌های عرضه سوخت از ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه صبح اظهار کرد: این اختلال در سراسر کشور پیش‌ آمده و از همان ساعت‌های اولیه گروه عملیاتی تشکیل و نشستی در ارتباط با این موضوع برگزار شد.

وی با بیان اینکه تعدادی از جایگاه‌های عرضه سوخت در حال خدمت‌رسانی هستند و در حال آماده‌سازی جایگاه‌های مختل شده هستیم، گفت: در ساعات آینده بیش از ۹۰ درصد جایگاه‌های کشور عملیاتی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم به همه نقاط کشور تیم‌های عملیاتی اعزام شوند، افزود: در کوتاه‌ترین زمان، جایگاه‌ها در معابر پر رفت‌وآمد در سرویس قرار می‌گیرند.

سالاری‌نسب از هموطنان درخواست کرد برای سوخت‌گیری حوصله به‌خرج دهند و تا چند ساعت آینده به جایگاه‌ها مراجعه نکنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: در بیشتر مناطق کشور اختلال به‌وجود آمده و همکاران در تلاش‌اند مشکل را برطرف کنند. 

سالاری‌نسب تأکید کرد: این اختلال هیچ ارتباطی به تغییر قیمت و سهمیه سوخت در کشور ندارد.

۲۴۵۰ جایگاه سوخت فعال شدند/ هر ۱۰ دقیقه ۱۵۰ جایگاه فعال می شود

جلیل سالاری اظهار داشت: از بعدازظهر بتدریج جایگاه‌ها با کارت سوخت فعال خواهند شد.هر ۱۰ دقیقه ۱۵۰ جایگاه فعال می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که سوخت‌رسانی هوشمند در یک جایگاه به‌صورت پایلوت آزمایش شده است و با همکاری سازمان پدافند غیرعامل دستورعمل موردنظر را به دیکر مناطق ابلاغ می‌کنیم تا همه جایگاه‌ها به‌سمت استفاده از کارت سوخت بروند.

 وی با بیان اینکه در جایگاه ۱۰۸ سوخت‌رسانی از طریق کارت هوشمند سوخت و با قیمت‌های اول و دوم انجام می‌شود، گفت: در تلاشیم از امشب به‌تدریج عرضه سوخت در همه جایگاه‌ها از طریق کارت سوخت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت وجود دارد، افزود: تاکنون ۲ هزار و ۴۵۰ (۱۵ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر) جایگاه فعال شده است و به تدریج دیگر جایگاه‌ها نیز فعال می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: توانستیم در همان ابتدای آغاز اختلال با همکاری بخش‌های امنیتی، بخشی از مجاری عرضه در سامانه هوشمند سوخت را که به سمت غیرفعال شدن می‌رفت را فعال نگه داریم، همه جایگاه‌های عرضه سوخت با تهدید اختلال سوخت‌رسانی هوشمند در یک جایگاه به‌صورت پایلوت آزمایش شده است و با همکاری سازمان پدافند غیرعامل دستورعمل موردنظر را به دیکر مناطق ابلاغ می‌کنیم تا همه جایگاه‌ها به‌سمت استفاده از کارت سوخت بروند. روبه‌رو شدند اما حدود ۶۰ درصد دچار اختلال شدند.

سالاری اظهار کرد: سوخت‌رسانی هوشمند در یک جایگاه به‌صورت پایلوت آزمایش شده است و با همکاری سازمان پدافند غیرعامل دستورعمل موردنظر را به دیکر مناطق ابلاغ می‌کنیم تا همه جایگاه‌ها به‌سمت استفاده از کارت سوخت بروند.

وی افزود: حوالی ساعت ۹ صبح امروز سامانه عرضه هوشمند دچار اختلال شد که همکاران ما سریع دست به کار شدند و ارتباط را قطع کردند و با تشکیل گروه‌های عملیاتی، مجموعه پدافند غیرعامل و کارگروه‌های فنی و گروه‌های پدافندی در همه مناطق فعال شدند و با برگزاری نشست آنلاین کارگروه ستاد مدیریت بحران، دستورعمل به همه مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و جایگاه‌های عرضه ابلاغ شد و مشابه اتفاقی که طی دو سال گذشته رخ داد، اقدام‌های مناسب را انجام دادند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با همکاری همه جایگاه‌های عرضه سوخت و مردم و تجربه‌ گذشته، طی صدور ابلاغیه‌ای به مجاری عرضه در یک بازه زمانی کوتاه از اختلال بیشتر جلوگیری شد.

سالاری افزود: بخشی از جایگاه‌های عرضه به طور کامل فعال نیستند و بخشی نیز به‌طور کامل متوقف شدند که البته همکاران من به‌صورت لحظه‌ای در حال تلاش هستند به‌طوری که در یک بازه ۱۰ دقیقه‌ای حدود ۱۵۰ جایگاه فعال می‌شود.

وی با بیان این که تا ساعات آینده همه جایگاه‌ها به‌صورت دستی فعال می‌شوند، ضمن آنکه گروهی از همکارانم در حال تلاش برای امکان استفاده از کارت سوخت هوشمند برای سوختگیری هم‌وطنان هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه بررسی محیط‌های مجازی آلوده در حال بررسی هستند تا این آلودگی به دیگر بخش‌ها سرایت نکند، در این زمینه نشست‌های پدافندی و کارگروه‌های مدیریت بحران تشکیل شده است.

سالاری تصریح کرد: اگر شرایط فراهم و اقدام‌های یاد شده شکل گیرد تا پایان امروز و فردا سوخت رسانی در جایگاه‌های سوخت به روال عادی باز می‌گردد.

۲۷۵۰ جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور به‌صورت دستی فعال شد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تا ساعت ۱۷ بعدازظهر امروز، دوشنبه ۲۷ آذرماه بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ جایگاه به‌صورت دستی عملیاتی شده‌اند و تلاش‌ها برای فعال شدن کل جایگاه‌های سراسر کشور به‌صورت دستی و با قیمت دوم ادامه دارد.

جعفر سالاری‌نسب با اشاره به اختلال پیش‌آمده در جایگاه‌های عرضه سوخت با یادآوری اینکه در پی ایجاد اختلال در بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت غیرعملیاتی شده است، اعلام کرد: تا این لحظه (ساعت ۱۷ بعدظهر) بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ جایگاه به‌صورت دستی عملیاتی شده است و همکارانم در تلاش هستند تا ساعاتی دیگر همه جایگاه‌ها با قیمت دوم و به‌صورت دستی فعال شوند.

وی با تأکید بر اینکه هم اکنون ۶۵ درصد از جایگاه‌های سوخت کشور عملیاتی هستند، اظهار کرد: احتمالا تا فردا (سه‌شنبه ۲۸ آذرماه) با راه‌اندازی سامانه هوشمند سوخت به‌صورت سیستمی امکان عرضه بنزین سهمیه‌بندی هزار و ۵۰۰ تومانی هم‌وطنان نیز فراهم خواهد شد.

۴ هزار جایگاه سوخت در سراسر کشور فعال شد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از فعال شدن بیش از ۴ هزار جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور خبر داد.

جلیل سالادی شامگاه دوشنبه (۲۷ آذرماه) با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۴ هزار جایگاه عرضه سوخت به‌صورت دستی عملیاتی شده‌اند، اعلام کرد: هم‌اکنون تنها ۱۲۰ جایگاه غیرعملیاتی هستند که آنها هم به‌زودی عملیاتی خواهند شد.

وی ادامه داد: برای راه اندازی جایگاه‌های عرضه سوخت در سطح کشور از گروه‌های عملیاتی و فنی شرکت‌های تابعه وزارت نفت استفاده می‌شود، تلاش همکاران من بر این است که تا فردا صبح (سه‌شنبه، ۲۸ آذرماه) مردم بتوانند از کارت‌های هوشمند سوخت برای سوختگیری استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: امروز به‌صورت پایلوت ارتباط ۲ باب جایگاه عرضه سوخت در استان تهران با سامانه کارت هوشمند سوخت برقرار شده است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز