خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

میدان «آرش» تماما در آب‌های ایران است/ بیانیه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سندیت ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۱۶۶

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ادعای شورای همکاری خلیج‌فارس در باره میدان آرش گفت: بیانیه برخی کشورهایی که در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس قرار دارند سندیت ندارد و در هیچ موضوعی تمام‌کننده نیست.

فریدون عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی ادعای اخیر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در خصوص میدان گازی آرش اظهار داشت: بیانیه برخی کشورهایی که در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس قرار دارند سندیت ندارد و در هیچ موضوعی تمام‌کننده نیست.

وی افزود: موضوع دیگر اینکه اگر به سابقه تاریخی کشور ایران نگاه کنیم درمی‌یابیم که کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس در ۱۰۰ سال اخیر توسط انگلستان و بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفته‌اند و تقسیمات ساخته شده استکبار جهانی و بخصوص انگلستان بوده که تا جنگ جهانی دوم اقتدار داشته و این کشورها را تحت اشغال خود داشت، دلیلی ندارد که بعد از فروپاشی دولت عثمانی اکنون کشورهای غربی بخواهند نقشه منطقه را ترسیم کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر به جغرافیا و خطوط مرزی نگاه کنیم معمولا این خطوط صاف و خط مستقیم هستند یعنی اینها را به صورت لوزی و مثلث جدا کرده و محل مناقشه قرار داده‌اند، در هر حال حوزه  میدان آرش تماما در حوزه سرزمینی و آب‌های جمهوری اسلامی ایران است، ما کشور قدیمی منطقه هستیم و  تمام منطقه در گذشته در اختیار ما بوده است و این مناطق به دلیل ضعف دولت مرکزی ما در سال‌های گذشته توسط غربی‌ها اشغال شده است، اکنون آنها نمی‌توانند برای ما تعیین تکلیف کنند ما سهم خود را در این منطقه داشته، داریم و خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: ما اکنون در آب‌های مرزی و این منطقه سکو داریم و قصد اینکه در خلیج‌فارس ناامنی ایجاد شود، نداریم. این بیانیه‌ها در این راستا است که وقتی روابط ما با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس  بهتر و گسترده‌تر می‌شود؛ استکبار دست به تحریک منطقه‌ای می‌زند و از طریق عوامل خود مسائل مرزی و سرزمینی را مطرح می‌کند؛ کمااینکه در مورد سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک نیز همین مباحث مطرح است و اگر اینها را هم کنار بگذاریم ممکن است فردا روی دیگر نقاط داخل سرزمینی ما نیز ادعا داشته باشند. 

پیش از این هادی بیگی‌نژاد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، اظهار کرده بود: طبق آخرین توافقی که بین ایران و عربستان شکل گرفت؛ مقرر شد هر دو کشور در این باره باهم مذاکره کنند، زیرا بدون صحبت کاری پیش نمی‌رود. هر سه کشور ایران، کویت و عربستان ادعاهایی بر سر این میدان دارند و در واقع اکنون میدان آرش سیاسی شده و کشورها روی آن مانور می‌دهند، ضمن اینکه میدان ذخایر زیادی ندارد که کشورها بخواهند روابط خود را تحت‌الشعاع آن قرار دهند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرده: حجم ذخایر میدان آرش مشخص است و به میزانی نیست که کشورها بخواهند بر سر آن مجادله کنند، راه حل موضوع، مذاکره است. 

وی بیان داشته که شورای همکاری خلیج‌فارس محل تصمیم‌گیری حقوقی در این خصوص نیست و صرفا بیانیه صادر شده است. 

بیگی‌نژاد خاطرنشان کرده است: وزارت خارجه کشور ما اعلام کرده که موضوع میدان آرش را از مسیر حقوقی پیش خواهد برد، حتی عربستان هم توافق کرده که با مذاکره کار پیش برود.

به گزارش ایلنا، سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در پایان چهل و چهارمین نشست خود در دوحه قطر مباحثی درخصوص پرونده میدان گازی آرش مطرح و مدعی شدند که مالکیت میدان گازی مشترک آرش (الدره) متعلق به عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق بهره‌برداری از منابع آن را دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این ادعا تاکید کرده است: بر اساس مذاکرات دوجانبه خود با دولت کویت و سوابق مذاکراتی، همواره بر همکاری دوستانه و سازنده در حوزه انرژی از جمله در منطقه «آرش» تاکید کرده است؛ بدون تردید، رفتارهای مبتنی بر توجه به منافع و مصالح مشترک، می‌تواند زمینه‌های مناسب همکاری‌های منطقه‌ای را فراهم کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز