خبرگزاری کار ایران

افزایش ۲۴ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و غذایی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۹۰۳

مقام مسوول در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: طی ۸ ماه امسال پنج میلیون و ۱۷۳ هزار تن محصولات شیلاتی، دامی،کشاورزی و غذایی از کشورمان صادر شد که ۲۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایلنا، سید روح‌الله لطیفی، مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در نشست مشترک دست اندرکاران تجارت خارجی و تشکل‌ها و اتحادیه‌های روستایی و کشاورزی استان گلستان، گفت: به واسطه صادرات ۹۴ درصدی محصولات دامی، شیلاتی کشاورزی و غذایی به کشورهای همسایه، تعاونی‌های روستایی با ورود به عرصه صادرات در مرزهای خروجی می‌توانند در توسعه استان و تولید ثروت برای روستاییان با حذف واسطه‌ها نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد: استان گلستان با دارا بودن ظرفیت‌های مناسب تولید و فرآوری محصولات دامی و کشاورزی، وجود مرز بین‌المللی اینچه برون و منطقه آزاد و دسترسی به بازار آسیای میانه و روسیه، پتانسیل بالایی در افزایش صادرات محصولات غذایی و کشاورزی دارد.

وی افزود: همدلی و همراهی بخش‌های مختلف در مدیریت استان، اتاق بازرگانی و تشکل‌ها زبان زد بوده و همین موضوع می‌تواند توجه ویژه به صادرات در تشکل‌های روستایی و کشاورزی را در این استان به همراه داشته باشد.

لطیفی در ادامه گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه پنج میلیون و ۱۷۳ هزار تن محصولات شیلاتی، دامی، کشاورزی و غذایی به ارزش سه میلیارد و ۶۷۱ میلیون و ۹۰۲ هزار دلار از کشورمان صادر شده که از لحاظ وزنی ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۲۴ درصد رشد داشته است.

وی افزود: صادرات شبکه تعاونی‌های روستایی با وجود سهم بالا در تولید این محصولات ناچیز است که به دنبال حذف واسطه‌ها در صادرات و اتصال تولید به بازارهای هدف صادراتی از طریق تعاونی‌های روستایی هستیم که در این زمینه تعاونی‌ها و تشکل‌های روستایی در استان‌های مرزی علاوه بر فروش محصولات خود دروازه و ویترین فروش محصولات سایر استان‌ها به کشورهای همسایه باشند.

دبیر کمیته توسعه صادرات تعاونی‌های روستایی و کشاورزی کشور تاکید کرد: آموزش تعاونی‌ها با همکاری اتاق‌های بازرگانی، توانمند سازی آنها و نگاه اقتصادی به تشکل‌ها و رفع موانع تجاری بر اساس سند چشم‌انداز مصوب سازمان و برنامه راهبردی توسعه صادرات و تعامل با دست اندرکاران حوزه تجارت خارجی در دستور کار قرار دارد تا سهم صادرات تعاونی‌های روستایی و کشاورزی به حد مطلوب نزدیک شود و حتی در بازارهای هدف نیز به عنوان تعیین کننده و تأمین کننده با شبکه تأمین گسترده خود، نقش آفرینی کند.

وی ضمن تشکر از حضور رئیس اتاق بازرگانی و مدیران استانی در این نشست افزود: آموزش تعاونی‌های روستایی استان و استفاده از تجربیات بزرگان تجارت خارجی و همراهی مدیران دست اندرکار می‌تواند به توسعه تجارت از مرز اینچه برون و راه اندازی صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی مرتبط و رونق فعالیت‌های تشکل‌های روستایی و کشاورزی و اقتصاد روستا در استان منجر شود.

این نشست با دعوت مدیر تعاون روستایی گلستان و حضور رئیس اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان، مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری، مدیران جهاد کشاورزی، نمایندگی وزارت خارجه، سازمان صنعت معدن و تجارت، سازمان راهداری، گمرک و مدیران عامل اتحادیه‌های استانی، شرکت‌های تعاون روستایی و کشاورزی و معاونین استان و رؤسای تعاون روستایی شهرستان‌های استان در گرگان به منظور هم افزایی برای توسعه صادرات تشکل‌های روستایی از مرز و منطقه آزاد اینچه برون برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز