خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نقش بازنشستگی نیروگاه‌های فرسوده در کاهش مصرف سوخت

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۱۲۴

معاون راهبری تولیدی شرکت برق حرارتی گفت: در حال حاضر میانگین راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۳۹.۲۶ درصد رسیده و مسیر توسعه صنعت نیروگاهی کشور، حرکت به سمت احداث واحد‌های راندمان بالای جدید است.

ناصر اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اینکه افزایش راندمان نیروگاهی چه میزان از مصرف سوخت کم می‌کند، اظهار داشت: در حال حاضر میانگین راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۳۹.۲۶ درصد رسیده است، مسیر توسعه صنعت نیروگاهی کشور، حرکت به سمت احداث واحد‌های راندمان بالای جدید است. از این رو، ساخت واحد‌های بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی و ارتقای توان و رفع محدودیت نیروگاه‌های موجود در دستور کار جدی است.

وی افزود: اکنون کمتر از ۲۰ درصد نیروگاه‌های کشور راندمان پایینی دارند که در اولویت جایگزینی با واحد‌های نیروگاهی جدید قرار گرفته‌اند. در همین راستا اولین اولویت اول ما برای اجرای این برنامه جایگزینی نیروگاه قدیمی بعثت تهران با واحد‌های جدید راندمان بالا است.

معاون راهبری تولیدی شرکت برق حرارتی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۹۰ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق از طریق گاز طبیعی، ۶ درصد از طریق گازوئیل و ۴ درصد از محل مازوت تامین شده است، گفت: عدد ۳۹.۲۶ درصد در میانگین‌های جهانی عدد خوبی برای راندمان نیروگاهی است، یعنی اگر میانگین جهانی را بررسی کنیم شرایط نیروگاهی ما از خیلی از کشورهایی که صاحب تکنولوژی در حوزه نیروگاهی هستند؛ بهتر است.

وی تصریح کرد: اگر راندمان نیروگاه‌ها بهبود یاید یعنی نیروگاه‌هایی که فرسوده هستند با نیروگاه‌های با راندمان بالا جایگزین شوند یعنی به طور مثال یک نیروگاه با راندمان ۲۰ درصد از مدار خارج و نیروگاهی با راندمان ۵۰ درصد جایگزین آن شود، به این معنا است که ۳۰ درصد بیشتر به تولید برق الکتریکی کمک می‌کند بدون اینکه مصرف سوخت داشته باشیم.

اسکندری بیان داشت: وقتی بخش بخار را به نیروگاه‌های گازی اضافه می‌کنیم درواقع بخش بخار بدون مصرف سوخت تولید برق می‌کند، یعنی از خروجی حرارتی نیروگاه‌های گازی برای بخار آب و تولید برق بدون اینکه سوخت جدیدی استفاده کنیم؛ طبیعی است که در این وضعیت راندمان نیروگاه بدون اینکه سوخت مصرف شود بالا می‌رود.

وی درباره احداث نیروگاه زغالسنگ‌سوز در کشور گفت: قطعا باید سبد سوختی کشوری به پهناوری کشور ما توسعه پیدا کند بنابراین صرفا نمی‌توانیم به یک سوخت وابسته باشیم، همزمان باید علاوه بر نیروگاه‌های فسیلی، نیروگاه تجدیدپذیر، اتمی و زغالسنگ‌سوز را نیز توسعه دهیم و در این راستا اولین نیروگاه زغالسنگ‌سوز در طبس احداث خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز