خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در پاسخ به ایلنا:

آمادگی ساخت مترو در کشورهای همسایه را داریم/ سهم چهار درصدی قرارگاه در بودجه عمرانی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۰۱۸

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) تاکید کرد: آمادگی ساخت مترو در کلانشهرهای کشورهای همسایه را داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمدرضا رحمانی در نشست خبری امروز با بیان اینکه ١٣١ پروژه اجرایی در رشته‌های تخصصی در دست اجرا داریم، گفت: در یک سال گذشته ۴٩ پروژه را تکمیل و به بهره‌برداری رساندیم.

وی با بیان اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیا با داشتن ماشین‌آلات و این جمعیت نیروی انسانی متخصص متعلق به مردم است، اظهار داشت: یکی از عوامل مهم پیشرفت کشورها توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و شبکه‌های حمل و نقلی است و این موضوع در ایران با توجه به موقعیت استراتژیک کشورمان در منطقه اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. از این جهت، قرارگاه خاتم‌الانبیا در توسعه این زیرساخت‌ها گام‌های مهمی برداشته است. 

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) ادامه داد: یکی از رشته‌های فعالیت هلدینگ، مترو است. در ٩ کلانشهر در حال احداث پروژه‌های مترو هستیم و آخرین پروژه مترویی که به بهره‌برداری رساندیم، مترو پرند بود. اخیرا هم ۴.٧ کیلومتر مترو به خط مترو اضافه کردیم که بخشی از آن مربوط به خط ٧ مترو تهران است. همچنین تست گرم مترو قم پایان سال انجام می‌شود و پروژه خط ٣ مترو مشهد هم در دست ساخت است.

رحمانی با بیان اینکه در داخل کشور ٣٣٨ کیلومتر مترو ساخته‌ایم و در حال ساخت داریم، تصریح کرد: آمادگی ساخت مترو در کلانشهرهای کشورهای همسایه را داریم. 

وی با بیان اینکه از دیگر پروژه‌های به‌نامی که این هلدینگ وارد آن شده ساخت فاز دوم توسعه فرودگاه امام است که با شرکت چینی وارد این پروژه شده‌ایم، خاطرنشان کرد: فاز اول این ترمینال ‌را تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسانیم. در فاز دوم، ترمینالی در فضای ۴١٠ هزار مترمربعی و برج مراقبت در ارتفاع ١٠٠ متری ساخته خواهد شد. با اجرای این پروژه در نهایت ظرفیت ترابری فرودگاه امام به ٣۵ میلیون نفر در سال ١۴٠۵ خواهد رسید. 

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه راه‌آهن ابراز داشت: ۴٨٠٠ کیلومتر راه‌آهن ساخته‌ایم و در دست ساخت داریم. پروژه ریلی از این حیث اهمیت دارد که نقش ویژه‌ای در ترانزیت دارد. یکی از پروژه‌های مهم ریلی، راه آهن زاهدان- چابهار است که قرارگاه به این پروژه ورود کرده، تا سال ٩٩ میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه ٣٠ درصد بود اما با تزریق منابع از صندوق توسعه ملی پیشرفت فیزیکی پروژه در زمان دو سال به ۶٧ درصد رسید ‌و مسیر زاهدان تا خاش این پروژه هم به افتتاح رسیده است.

رحمانی با بیان اینکه تمام نقاط بحرانی این پروژه از جمله تونل و پل را برطرف کردیم، عنوان کرد: در همین شرایط تورمی برای اتمام پروژه به ۵٠٠ میلیون یورو نیاز داریم. سه ماه پیش به رئیس‌جمهور اعلام کردیم که اگر به صورت فوری منابع آماده و تزریق شود تا پایان سال ١۴٠٣ این پروژه به اتمام می‌رسد. 

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا به پروژه راه‌آهن رشت - آستارا و مذاکرات با روس‌ها برای اجرا یادآور شد: پیش از روسیه قرار بر این بود که منابع مورد نیاز برای این پروژه از طریق آذربایجان تامین شود که به اجرا نرسید اما هم آذری‌ها و هم روس‌ها به دنبال اجرای این پروژه هستند. اجرای پروژه هم شروع شده و روس‌ها بحث اجرا را هم دنبال می‌کردند اما با وجود قرارگاه، قرار بر این است که تامین مالی از سوی روس‌ها و اجرا هم توسط قرارگاه انجام شود. 

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه قرارگاه چه سهمی در بودجه عمرانی و اجرای پروژه‌های عمرانی دارد، بیان کرد: علیرغم تصورات قرارگاه سهم چهار درصدی در بودجه عمرانی دارد و ۴٠٠ هزار میلیارد تومان عدد بودجه سال ١۴٠٣، سهم قرارگاه ١۶ هزار میلیارد تومان است. 

رحمانی با اشاره به تاخیر در ساخت مصلی امام خمینی (ره) گفت: ٩٠ درصد مشکلات در ساخت مصلی تهران و تاخیر در ساخت به موضوع تامین مالی برمی‌گردد. با رفع این مانع در سریع‌ترین زمان این پروژه به بهره‌برداری کامل می‌رسد و البته بخش‌هایی از این پروژه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز