خبرگزاری کار ایران

وزیر صمت:

مبادلات تجاری ایران و اوراسیا دو برابر شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۴۰۹

وزیر صمت گفت: از سال ۲۰۱۹ با امضای موافقتنامه نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه بیش از پیش گسترش یافت و پس از امضای این موافقتنامه شاهد رشد ۴۰ درصدی در اجرای مبادلات تجاری کشورهای منطقه بودیم. همچنین تبادلات تجاری ایران و اوراسیا در این مدت بیش از دو برابر افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس علی آبادی در آیین افتتاحیه نمایشگاه اوراسیا اظهار داشت: بی‌شک نمایشگاه اوراسیا زمینه تعامل اندیشمندی را برای صاحبان بنگاه های اقتصادی فراهم می‌آورد که منتهی به رونق کسب و کارها، توسعه همکاری های تجاری و اجرای پروژه های مشترک سرمایه گذاری می‌شود.

وی افزود: از سال ۲۰۱۹ با امضای موافقتنامه نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه بیش از پیش گسترش یافت و پس از امضای این موافقتنامه شاهد رشد ۴۰ درصدی در اجرای مبادلات تجاری کشورهای منطقه بودیم. همچنین تبادل تجاری ایران و اوراسیا در این مدت بیش از دو برابر افزایش یافت.

وزیر صمت گفت: پیش بینی می‌شود با امضای موافقتنامه تجارت  آزاد با اوراسیا در آینده نزدیک در دستیابی به بازار ۱۸۰ میلیون نفری منطقه شاهد افزایش همکاری های اقتصادی باشیم

علی آبادی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران جمعیتی بالغ بر ۸۵ میلیون نفر و در اختیار داشتن منابع انرژی معادن و ظرفیت‌های فراوان در حوزه های صنایع مختلف خدمات فنی مهندسی و محصولات با کیفیت بالا و دانش بنیان و موقعیت ژئوپولتیک منطقه و دسترسی به شبکه های مواصلاتی ریلی و جاده ای و خطوط حمل و نقل بین المللی دریایی و دسترسی به شاهراه های فعال و دالان های حمل و نقل و لاجستیک بین المللی است.

وی ادامه داد: قوانین سرمایه گذاری در ایران از مشوق ها و معافیت های خوبی برای سرمایه گذاری خارجی به ویژه در مناطق آزاد اقتصادی برخوردار است. شرکت های خارجی می توانند در پروژه‌های مختلف صنعتی معدنی عمرانی نفت و گاز و پتروشیمی در بخش های علمی و فناوری با شرکت های ایرانی سرمایه گذاری مشترک داشته باشند.

وزیر صمت افزود: جایگاه بخش خصوصی در توسعه همکاری های دو کشور مهم است. در این راستا همکاری هر چه بیشتر اتاق های مشترک بازرگانی، مشارکت در نمایشگاه ها و تبادل هیات های تجاری می تواند به ارتباط هر چه بیشتر بخش های خصوصی دو کشور بینجامد.

وی گفت: لغو روادید تجاری، حل مشکلات حمل و نقل، برقراری خطوط ارتباطی برای شرکت ها، رفع موانع مربوط به نقل و انتقالات مالی، ایجاد سازوکار تهاتر، استفاده از ارزهای ملی کشورها از مهم ترین اموری است که در این راستا باید انجام شود.

همچنین، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صمت گفت: همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اقتصاد ی  اوراسیا در دستور  کار این وزارت خانه و از برنامه های وزارت صمت از سال ۱۴۰۰ بوده است.

وی افزود: این نمایشگاه فرصت مناسبی  فراهم آورده که تجار و بازرگانان کشورهای مختلف با آشنایی کامل از ظرفیت های اقتصادی و تجاری یکدیگر بتوانند پس از امضای موافقت نامه مذکور سطح همکاری های تجاری را گسترش دهند.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: این نمایشگاه که تجلی گر همکاری خوب کشور ها در چارچوب پیمان های منطقه ای است در فضایی بالغ بر ۹ هزار متر مربع که شامل ۷ هزار متر مربع برای شرکت های ایرانی و ۲هزار متر مربع برای شرکت های خارجی است.

ضیغمی ادامه داد: با توجه به اینکه توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی کشور ها نیازمند حل برخی مشکلات  در حوزه های زیر ساختی است در نظر است میزگرد های تخصصی در حوزه

گمرک حمل و نقل بانک بیمه انرژی سرمایه گذاری  ظرفیت های مناطق آزاد  و نشست های تجاری دو جانبه در حاشیه این رویداد برگزار شود.

انتهای پیام/
زهرا مختارزاده
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز