خبرگزاری کار ایران

توجیه اقتصادی؛ پاشنه آشیل طرح های بهینه سازی مصرف انرژی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۳۸۹

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران از تدوین پیوست‌های الزام‌آور رعایت معیار مصرف انرژی و بهینه سازی برای همه متقاضیان و مشترکان صنعتی این شرکت در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ساجد کاشفی  در نشست چالش‌های  مدیریت تولید و مصرف گاز با اشاره به اینکه عملکرد و پیاده‌سازی راهبردها در حوزه بهینه‌سازی فاصله زیادی با صحبت و اظهار نظر در این باره دارد، گفت: در سال ۱۳۹۶ آیین‌نامه بازار بهینه‌سازی و محیط زیست تدوین شده اما خروجی آن در مرحله اجرا تاکنون چندان ملموس و اثربخش نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت نوپای انرژی و کربن در شرکت ملی گاز ایران به‌دنبال تعریف نقش و اهداف این شرکت برای حضور فعال در راه‌اندازی و رونق این بازار است، افزود: پاشنه آشیل طرح‌های بهینه‌سازی انرژی، توجیه اقتصادی و به صرفه بودن آن‌هاست تا سرمایه‌گذاران و بخش‌های مختلف اقتصادی در آن مشارکت داشته باشند.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در ادامه، ادامه داد: در صدد هستیم تا شیوه‌های متنوع و جذاب تامین مالی پرژوه‌های بهینه‌سازی از جمله گواهی‌های صرفه‌جویی گاز و انرژی و عرضه آنها در بورس انرژی را طراحی و اجرا کنیم. البته همزمان در حال طراحی و تدوین سیاست‌ها و سازوکارهایی برای ایجاد جذابیت گواهی‌های صرفه‌جویی گاز در دوره‌های غیرپیک هم هستیم.

کاشفی تاکید کرد: مذاکرات خوبی با شرکت‌های خدمات انرژی انجام شده و قصد داریم با درنظر گرفتن استانداردهای نهادهای نظارتی مانند سازمان ملی استاندارد، پیوست‌های الزام‌آوری با عنوان پیوست انرژی برای صنایعی که متقاضی دریافت اشتراک گاز هستند، تدوین کنیم تا موضوع رعایت معیار مصرف انرژی و بهینه‌سازی به‌عنوان یک الزام و پیش‌نیاز برای برخورداری از گاز در صنایع به ویژه صنایع پرمصرف درنظر گرفته شود.

وی با اشاره به تاثیر به سزای بهینه‌سازی در فرآیند مدیریت مصرف و کاهش هدررفت انرژی در کشور گفت: همسو با عمل به تکالیف شورای اقتصاد در زمینه بهینه‌سازی، بحث بهسازی، نوسازی و هوشمندسازی موتورخانه‌ها در دستور کار است و تاکنون بهسازی بیش از ۷۵ هزار موتورخانه در کشور انجام شده است.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: با توجه به مصوبه اسفند ماه سال ۱۴۰۱ شورای اقتصاد، بهسازی موتورخانه‌های بخش دولتی نیز از جمله موضوعاتی است که در اولویت اقدام‌های این بخش قرار گرفته است. افزون بر این موارد برای اجرای طرح نصب ۴ میلیون ۱۰۰ هزار بخاری با بازده بالا به جای بخاری‌های با بازده پایین، فراخوان شناسایی و ارزیابی سرمایه‌گذاران طی دو مرحله منتشر شده و اکنون شرکت بازرگانی گاز در حال ارزیابی شرکت کنندگان در فراخوان هستند.

کاشفی گفت: همچنین برای رفع چالش های اجرایی این طرح به‌ویژه در حوزه مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان، مذاکراتی با وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شده، که امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک این موانع نیز برطرف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز