خبرگزاری کار ایران

برنامه ۶ ساله مرکز منطقه‌ای آب شهری تدوین شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۸۴۹۸

سرپرست مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) گفت: در سیزدهمین اجلاس شورای حکام برای نخستین بار، برنامه ۶ ساله مرکز منطقه‌ای آب شهری متناسب با محورهای فعالیت‌های آن، تدوین شد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، محمد حاج‌رسولی‌ها سرپرست مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری ـ تهران (تحت پوشش یونسکو) با حضور در کارگاه آموزشی منطقه‌ای پیاده‌سازی مدیریت جامع سیل (IFM)؛ درس‌آموخته‌ها و چالش‌ها، با تشکر از مهمانان خارجی و کارشناسان و متخصصان داخلی حضور یافته در افتتاحیه این کارگاه اظهار داشت: تاکنون استقبال بسیار خوبی از کارگاه‌های مدیریت آب به عمل آمده است و اکنون شاهد برگزاری سومین کارگاه از ابتدای سال جاری هستیم.

وی افزود: در این کارگاه متخصصانی از کشورهای عمان، ترکیه، عراق، پاکستان و هند حضور دارند تا تجربیات خود را مطرح کنند و کارشناسان داخلی نیز به نمایندگی از دستگاه‌های مختلف متولی موضوع سیل در راستای اشتراک‌گذاری دانش خود اقدام می‌کنند.

حاج‌رسولی‌ها گفت: پنج اولویت در کارگروه اصلی وجود دارد. از جمله موضوعات تحقیقاتی، آموزش‌های آبی، مدیریت داده‌ها، اطلاعات منابع آب و بخش حکمرانی آب که در برنامه بین‌الدول به آنها پرداخته شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۲۰۰۲ نخستین موافقتنامه در این خصوص تنظیم شده است. سال ۲۰۱۰ مرحله دوم و سال ۲۰۱۸ مرحله سومی است که این تفاهم‌نامه‌ها بین وزارت نیرو و یونسکو منعقد می‌شود و هر ۶ سال یکبار نیز تمدید می‌شود. همچنین  برای تمدید تفاهم‌نامه مجدد در سال ۲۰۲۴ نیز مقدمات مهیا شده است.

سرپرست مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری ـ تهران (تحت پوشش یونسکو) ادامه داد: منطقه مدیریت آب شهری دارای شورایی است که اعضای آن را ۱۸ کشور از جمله ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان، ایران، آلمان، سوریه، عراق و غیره تشکیل می‌دهند که وزرای وزارتخانه مرتبط با موضوع مدیریت آب شهری و سازمان‌ها و نهادهای دیگری عضو شورای حکام هستند.

حاج رسولی‌ها با بیان اینکه سیزدهمین اجلاس شورای حکام در تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۱ در دور جدید مدیریت منطقه آغاز شد، گفت: در این جلسه وزرای بسیاری از کشورها حضور داشتند و برای نخستین بار برای مرکز متناسب با محورهای فعالیت‌های آن، برنامه ۶ ساله تدوین شد.

وی بیان داشت: هشت برنامه برای برنامه‌های ۶ ساله مرکز تدوین شده و مقرر شد طی این ۶ سال در قالب کارگاه‌های آموزشی، نشر کتب و مباحث مرتبط با آب با کشورهای منطقه همکاری‌های گسترده‌ای را با حمایت یونسکو انجام دهیم.

حاج رسولی‌ها در خصوص این هشت محور تصریح کرد: کارگاه تبادل دانش در خصوص مباحث آب‌های زیرزمینی، مدیریت یکپارچه رودخانه‌ها، حکمرانی آب، تغییر اقلیم، خشکسالی، تکنولوژی‌های نو در تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، مهارت‌افزایی متخصصان و تکنسین‌ها و ارتقای کیفیت آب و بخش استانداردسازی از جمله محورهای کاری مورد تصویب شورای حکام وزرا و مقامات عالی رتبه ۱۸ کشور و مؤسسات بین‌المللی قرار گرفت.

سرپرست مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری ـ تهران (تحت پوشش یونسکو) ادامه داد: برای این هشت برنامه لازم است شبکه‌سازی و ظرفیت‌های کل کشور بررسی شده و با ظرفیت‌های سایر کشورها نیز ارتباط بگیریم.

حاج رسولی‌ها بیان کرد: یکی از مؤسسات، مرکز تحقیقات آب ایران بود که به صورت فعال وارد عرصه شد. پس از آن، جامعه مهندسان مشاور و سایر نهادهای تخصصی بخش آب در مجموعه کشور تلاش کردند تا در قالب تفاهم‌نامه‌هایی وارد عمل شوند.

وی در خصوص فعالیت‌های مرکز افزود: تدوین کتب و نشریات از جمله فعالیت‌های مرکز است که در مدت کوتاه چند ماهه چندین کتاب تألیف، ترجمه و گردآوری شده است تا بتوانیم در قالب این هشت محور فعالیت‌های خود را به انجام برسانیم.

حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان کرد: نخستین کتابی که جمع‌آوری شد، مدیریت جامع سیلاب IFM است که در سایت نیز قابل دسترسی است و حول محور دوم مصوبات شورای حکام منتشر شده است. این کارگاه نیز به منظور عملیاتی کردن موضوعاتی است که در داخل این کتاب مطرح شده است.

وی گفت: مرکز برای هر یک از این محورها کتبی را طراحی و به دنبال پیاده‌سازی آن کارگاه‌هایی را برگزار می‌کند. به همین منظور در ابتدای سال جاری کارگاه آب و رسانه برگزار شد. مسئله رسانه‌ها می‌تواند نقش مؤثری در حکمرانی آب داشته باشد.

حاج رسولی‌ها در پایان اظهار کرد: ماه گذشته کارگاه اقلیم را برگزار کردیم و امروز نیز میزبان برگزاری کارگاه ifm و مدیریت سیلاب هستیم که تلاش می‌شود تا درس‌آموخته‌های مهمی در این خصوص مطرح شود و امیدواریم دستاورد خوبی را پس از آن شاهد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز