خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا اعلام شد:

ظرفیت ۲ هزار مگاواتی تبادل برق با همسایگان/ امکان صادرات به اروپا فراهم شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۸۳۹۰

معاون انتقال و تجارت صنعت برق اعلام کرد: ظرفیت تبادل برق کشور ما بیش از ۲ هزار مگاوات است و ما تقریبا تراز صفری داریم. میزانی که واردات و صادرات برق ما به یک میزان بوده است، از این نظر تعادل خوبی در منطقه وجود دارد و ما دنبال توسعه این رقم هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد الله‌داد معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر در نشست حاشیه‌ای نمایشگاه بین المللی صنعت برق اظهار داشت: ما در حاضر با تمام کشورهایی که مرکز خاکی داریم، تبادل انرژی داریم، اکنون به عراق، افغانستان و پاکستان صادرات و با ترکیه تبادل برق داریم.

وی افزود: ما با کشور ترکیه تبادل داریم و باید از مزیت اختلاف افق کشور در زمان پیک مصرف استفاده کنیم. ما با این کشور قرارداد زیرو بالانس داشتیم، یعنی ۳.۵روز برق را دریافت و ۳.۵ روز انتقال دهیم.اختلاف پیک مصرف کشورها به تبادل برق کمک می کند.

وی با بیان اینکه اولویت ما تامین برق مشترکین داخلی است، افزود: زمانی که نیاز بیشتری برق به در تابستان  داریم بیشتر نیاز مشترکین داخلی را تامین می کنیم و واردات داریم و مازاد تولید برق در زمان کم باری یعنی ۶ تا ۷ ماه از سال کار صادرات را انجام می دهیم.

وی در پاسخ به ایلنا درباره رقم صادرات و واردات برق کشور گفت: ظرفیت تبادل برق کشور ما بیش از ۲ هزار مگاوات است و ما تقریبا تراز صفری داریم. میزانی که واردات و صادرات برق ما به یک میزان بوده است، از این نظر تعادل خوبی در منطقه وجود دارد و ما دنبال توسعه این رقم هستیم.

الله داد گفت: خط سوم واردات برق از ترکمنستان و همچنین خط سوم واردات برق از ارمنستان را در دست احداث داریم و پیمانکاران این پروژه ها هم ایرانی هستند. 

وی ادامه داد: در حوزه صادرات هم  پروژه های مطالعاتی به پاکستان و عراق و افغانستان در دست اجرا است و برنامه داریم که در مدت کوتاهی تبادل افزایش یابد 

این مقام مسئول بیان داشت: بنا بر این است که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات از هر یک از خطوط یاد شده واردات از ترکمنستان و ارمنستان افزایش توان داشته باشیم همین میزان هم برای همسایگان شرقی و غربی پروژه داریم و یک خط ۶۰۰ و ۴۰۰ مگاواتی هم با ترکیه ارتباط از طریق پست back to back خوی در دست اخداث داریم و ارتباط ۴۰۰ مگاواتی هم امسال به ظرفیت تبادلی اضافه شد.

معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: امکان اتصال برق بین ایران و اروپا فراهم شد.

وی افزود: اکنون با ارتباطی که بین کشورمان و ترکیه فراهم شده امکان تبادل برق با اروپا را فراهم آورده است.

وی ادامه‌داد: این کار نیاز به مذاکره های قراردادی و حقوقی دارد که در دست پیگیری است.

معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر اضافه‌کرد: ۲ پروژه air و agir نیز برای ارتباط بین ایران و روسیه در دست اقدام است.

اله داد  در باره ارتباط با سایر کشورها از طریق خطوط زیر دریایی، گفت: ارتباط با عمان مد نظر بود، اما در حال حاضر از نظر اقتصادی توجیه ندارد.

وی اظهار داشت: پروژه مطالعاتی ارتباط برقی با قطر نیز در حال پیگیری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز