خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

سیگار ۲۰ درصد گران می‌شود/ تمام سیگارهای الکترونیکی قاچاق هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۶۷۲

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی گفت: اگر سیگار مارلبرو صهیونیستی است نباید به صورت قانونی یا غیر قانونی وارد کشور شود. نمی‌شود مسیر قانونی را ببندید و درب غیر قانونی را باز بگذارید. در همه جای کشور ما این سیگار موجود است. چرا حاکمیت برای آن تصمیم‌گیری نمی‌کند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا تاجدار، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی در نشست خبری گفت: در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ۱۴۰۲ ، ۳۳ میلیارد و ۴۴۰ میلیون نخ سیگار تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۴۰۱، ۳۶ میلیارد و ۱۹۰ میلیون نخ تولید، ۸ درصد کاهش تولید داشته‌ایم. ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ در حوزه تولید تنباکوی معسل، ۱۴۰۰ تن تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، ۲۰۵۶ تن تولید یعنی ۳۲ درصد کاهش در تولید را داشته‌ایم.

در ارتباط با تنباکوی معسل گفت: پایه تنباکوی معسل، توتون است. توتون تولید داخل یا در تولید سیگار مصرف می‌شود و یا در تولید تنباکوی معسل، در سیگار کمتر استفاده می‌شود. شرکت دخانیات ایران باید حداقل ۲۰ در صد تولید داخل توتون را استفاده کند. قبلا هم ۸۰ درصد از توتون را به علت کلر موجود در محصول داخلی، وارد می‌کرد.همیشه  مسئله خرید توتون از کشاورزان داخلی به علت وجود میزانی کلر درمحصول تولیدی مورد مناقشه بوده است.

وی افزود: چند سالی است که بحث تنباکوی معسل در کشور ما شکل گرفته و سرمایه‌گذاران خارجی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند. در سال‌های اخیر با افزایش عوارض مالیات که خصوصا در حوزه تنباکوی معسل اتفاق افتاد، شرکت‌هایی که نمی‌خواستند خارج از قاعده کار کنند تقریبا همگی تعطیل کردند. اکنون در حوزه تنباکوی معسل واردات رسمی و تولید وجود ندارد. تولیدکنندگان داخلی هم به علت افزایش مالیات یا تولید خود را تعطیل کردند و یا به صورت غیر شفاف عمل می‌کنند یعنی آمار رسمی را اعلام نمی‌کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی گفت: مالیات روی هر بسته ۵۰ گرمی تنباکو معسل ۲۰ هزار تومان است که هر ساله ۱۵ تا ۲۵ درصد هم افزایش می‌یابد. بعد مالیات ۳۵ تا ۵۰ درصد مالیات ارزش افزوده هم به آن تعلق می‌گیرد. همین موضوعات سبب شده به شدت عدم شفافیت اتفاق بیفتد. از ۶۰ تا ۷۰ واحد تولیدی تنباکوی معسل که محصولات آنها در بازار مشاهده می‌شود آمار ۱۴۰۰ تن اعلام شده و این در حالی است که آمار مصرف تنباکوی معسل سالیانه ۱۲ هزار تن است.

وی در خصوص کاهش تولید سیگار گفت: در حوزه سیگار ۸ درصد کاهش تولید اتفاق افتاده است که عمده آن هم مربوط به تولیدکنندگان داخلی با نشان‌های ایرانی است. سال گذشته متذکر شدم که مالیات بر نخی که وضع شده است به ضرر تولید کنندگان داخلی است . وقتی وارد جزئیات آمار می‌شویم تولید کنندگان داخلی بالای ۲۰ درصد کاهش تولید داشته‌اند ولی شرکت‌های خارجی بخشی از آن را جبران کردند یعنی افزایش تولید داشتند که در مجموع ۸ درصد کاهش در تولید از سال گذشته مشاهده شد. با وجود قوانین بسیاری که برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی وجود دارد و رعایت نمی‌شود، متاسفانه تولید کنندگان داخلی متضرر شدند.

وی در مورد تولید و واردات کالای قاچاق افزود: جالب اینجاست که خود من هم تا دو ماه پیش تصور می‌کردم تولید سیگار کار راحتی نیست و عمده سیگارهای موجود قاچاق یا تقلب‌های هستند که از کردستان عراق  یا امارات وارد می‌شوند . امارات ۸ میلیون نفر جمعیت دارد  ۱۰۰میلیارد نخ سیگار تولید می‌کند. ما گروهی را به کردستان عراق فرستادیم و بالای ۵۰ واحد تولیدی در کردستان عراق سیگار تولید می‌کنند. هدف ارسال تولیدات آنها هم ایران و ترکیه هستند. وینیستون، مارلبرو و حتی بهمن در کردستان عراق تولید می‌شود و توسط کولبرلن وارد ایران می‌شود. مهمتر اینکه تیم تحقیق ما گزارشی را از کردستان عراق دادند که دستگاه‌های تولید سیگار خانگی به مبلغ ۵ هزار دلار وجود دارد که این مسائله فاجعه‌ای برای این حوزه است. روزانه ۱۰ تا ۱۵ کارتن هم محصول تولید می‌کنند. اگر رویه مالیات به همین صورت فعلی ادامه پیدا کند قطعا هر خرده فروشی از این دستگاه‌ها برای تولید استفاده می‌کند، به جای توتون از خرده‌های کارتن و گیاهی دریایی که شبیه به توتون است استفاده می‌شود. مارلبرو تقلبی که از کردستان عراق وارد می‌شود هم از این مواد تولید شده و اکنون در سطح شهر ما به متقاضی ارائه می‌شود.

وی افزود : در دهه ۷۰ ، ۸۵ درصد این بازار در اختیار قاچاقچیان بوده، شرکت تولید دخانیات تنها تولیدکننده بود و ۱۵ درصد به صورت قانونی می‌توانست تولید کند بقیه از راه‌های غیر رسمی بود. ۳۰ سال زحمت کشیده شد تا این جریان تغییر کند ولی حالا با این مالیات‌ها و رفتارهای عجیب می‌خواهند به این جریان صدمه بزنند. چرا می‌خواهند این بازار را در اختیار قاچاقچیان قرار دهند. اگر سیگار مارلبرو صهیونیستی است نباید به صورت قانونی یا غیر قانونی وارد کشور شود. نمی‌شود مسیر قانونی را ببندید و درب غیر قانونی را باز بگذارید. در همه جای کشور ما این سیگار موجود است. چرا حاکمیت برای آن تصمیم‌گیری نمی‌کند؟

تاجدار در ارتباط با سیگارهای قاچاق حرارتی و الکترونیکی گفت: چرا برای سیگارهای حرارتی و الکترونیکی تصمیم گیری نمی‌شود؟ چرا اجازه داده‌ نمی‌شود شرکت‌های قانونی وارد این عرصه نمی‌شوند؟ چرا این بازار در اختیار قاچاقچیان گذاشته شده است؟ همه کشورها الان این سیگارها را به علت کم ضرر بودن نسبت به سیگار معمولی تبلیغ می‌کنند حتی یک نخ از این محصولات واردات قانونی ندارند. 

وی در مورد مالیات پرداختی تولیدکنندگان محصولات دخانی گفت: در آمارهای رسمی که همیشه با آنها مخالف بوده‌ایم مالیات اخذ شده از این صنعت را ۳ هزار میلیارد اعلام می‌کنند در صورتی‌که فقط یک شرکت تولید کننده بزرگ ۱۳ هزار میلیارد سال گذشته مالیات داده و مجموع مالیات این مجموعه ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است. هیچوقت آمارهای درست در این زمینه اعلام نمی‌شود تا آقایان بتوانند به هدف خودشان که تصویب مالیات‌های جدید در مجلس است، برسند. اگر آمار درست بدهند، قطعا در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرخواهد داشت. وضع مالیات‌های جدید تقریبا ۲۰ درصد در قیمت تمام شده اثر دارد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز