خبرگزاری کار ایران

سخنگوی صنعت آب در پاسخ به ایلنا تشریح کرد:

تهران، سیستان و بلوچستان ، مشهد و فارس در اولویت تخصیص بودجه آبی/ جزئیات احداث سدهای زیرزمینی

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۵۷۰

سخنگوی صنعت آب گفت: خروجی آب از سدها در سال آبی امسال ۲.۵۷ میلیارد مار مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه یک ماهه پارسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عیسی بزرگ زاده در نشست خبری اظهار داشت: متوسط بارش کشور در یک ماهه سال آبی جاری ۸.۴ میلیمتر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۵ ساله ۷ میلیمتر و ۱.۴ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: بارندگی در یک ماهه سال آبی جاری نسبت به پارسال که عدد بارش ۲ میلیمتر بوده ۳۰ درصد بیشتر شده است.

سخنگوی صنعت آب گفت: ورودی آب به سدها در یک ماهه سال آبی جاری ۱.۸ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به عدد ۸۸۰ میلیون متر مکعب مدت مشابه پارسال ۳۴ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: خروجی آب از سدها در سال آبی امسال ۲.۵۷ میلیارد مار مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه یک ماهه پارسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.

بزرگ زاده در ادامه به ذخایر سدهای مهم کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر مجموع ۱۳ سد حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۴۲۹ میلیون متر مکعب موجودی مخزن دارند یعنی ۲۶ درصد پرشدگی دارند و نسبت به پارسال ۱۲ درصد کمتر است.

وی حجم موجودی زاینده رود را ۴۱۰ میلیون متر مکعب و افزود: ۳۳ درصد پرشدگی را در این حوضه شاهدیم که نسبت به پارسال ۱۹۴ درصد اوضاع بهتری است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه دو سد دوستی و طرق خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶۴ و ۶۹ درصد منفی هستند، خاطرنشان کرد: میزان پرشدگی این دو سد نیز به ترتیب ۷ و ۸ درصد است که اوضاع بدتری را نسبت به پارسال نشان می دهد.

وی با اشاره به اوضاع مناسب سدهای خوزستان گفت: اوضاع خوزستان نسبت به پارسال ۱۰ درصد بهتر است.

بزرگ زاده ضریب پرشدگی سد سفیدرود را نیز ۱۱ درصد عنوان کرد و گفت: میزان پرشدگی سدهای حوضه گلستان نیز ۳ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: در چاه نیمه های سیستان و  بلوچستان نسبت به پارسال ۶۹ درصد عقبیم و از هیرمند نیز ورودی نداشتیم بنابراین بیشترین تمرکز را از نظر برنام های اجرایی روی این استان گذاشته ایم.

بزرگزاده تاکید کرد: درحال حاضر فعال‌ترین طرح‌های آبی را در سیستان‌وبلوچستان داریم و از نظر تمرکز نیروهای عملیاتی، بیشترین تمرکز در این استان است تا چالشی برای هموطنان در این استان در بحث تأمین آب نداشته باشیم.

وی بیان داشت: در کل امسال هم کار ما سخت خواهد بود و بنابراین طرح های اضطراری برای برخی شهرها تعریف کرده ایم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه برای ۱۰۰۰ شهر طرح اضطراری تامین آب تعریف کرده ایم، افزود: ۸.۳ میلیارد دلار برای طرح های انتقال آب سرمایه گذاری خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره احداث سدهای زیرزمینی گفت: وزارت جهاد کشاورزی این طرح را در دستور کار داشته و اقدامتی هم داشته اند البته در تمام نقاط نمی توان این سدها را احداث کرد و در برخی مانطق ما انسداد آب ایجاد و از فضای آبرفت استفاده می کنیم، در هر حال این پروژه ها باید بررسی شود و براحتی نمی توان در طبیعت دست ادنازی کرد، باید توسط مراجع ومشاورین ذیصلاح ارزیابی شود و منطبق بر نظام فنی و اجرایی جلو برود، در هر حال این سدها احجام کمی دارند.

سخنگوی صنعت آب خراسان جنوبی، سمنان و مناطق مرکزی را جهت احداث سدهای زیرزمینی مناسب عنوان کرد و افزود: این پروژه ها برای تغذیه مصنوعی و مکمل طرح های آبخیز و آبخوان داری خواهد بود.

و ی در ادامه بیان داشت: طرح گفت و گوهای آبی برای نخستین بار در کشور توسط وزارت نیرو راه اندازی می شود.یکی از اهداف این گفت و گو ها افزایش دانش آبی در جامعه و فربه سازی نظریه پردازی در بخش آب از جمله اهداف مورد تاکید این گفت و گو ها است.

سخنگوی صنعت آب، از برگزاری نخستین گفت و گوی آبی در این ماه خبر داد و خاطرنشان‌کرد: یکصد موضوع برای این گفت و گو ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود:  اولویت وزارت نیرو مدیریت مصرف و تقاضای آب و نه انتقال درون حوضه ای است و انتقال آب درون سرزمینی آخرین گزینه ای است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

بزرگ‌زاده ادامه‌ داد: پیش از پرداختن به طرح های انتقال آب درون سرزمینی، باید به مدیریت مصرف، تقاضا و تغییر سبک زندگی توجه کرد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان‌کرد: همچنین باید به دنبال طرح های جایگزین معیشتی هم بود.

وی گفت: برای طرح های انتقال آب درون سرزمینی، طبق اصول پنج‌گانه جهانی باید بر اساس تعریف درست حوضه مبدا و مقصد انجام شود.

وی تاکید کرد: همچنین باید قبل از اجرا، سبد منافع مشترک برای مبدا و مقصد طراحی شده و اصول اساسی دنبال کرد.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان‌کرد: براین اساس اولویت ما توجه به مدیریت مصرف و تقاضای آب خواهد بود.

وی در ادامه  گفت: پروژه آب ژرف در مرحله مطالعه است، تاکنون چهار حلقه چاه حفر شده و توافق نامه‌ای نیز در همین راستا با معاونت علمی منعقد شده است. در هدف‌گذاری اولیه حفر ۱۰ چاه ژرف برنامه‌ریزی شده که معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع و طرح‌های فناورانه در نظر گرفته شده است.

بزرگزاده افزود: طرح‌هایی در حال اجرا است و اگر اثبات شود که منبع مطمئنی است برداشت صورت می‌گیرد، در دولت سیزدهم اتفاق مهمی که در این حوزه افتاد این بود که شورای عالی آب ژرف تشکیل شد.

وی یادآور شد: تاکنون چندین جلسه، دو کمیته مهم علمی و فنی تشکیل شده و در حال بررسی موضوع هستیم.

وی با تاکید بر این‌که ابتدا باید به سراغ مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف و همچنین اصلاح سبک زندگی و طرح‌های معیشت جایگزین برویم، اظهار کرد: پایداری آب اهمیت زیادی دارد. در بسیاری از موارد طرح‌های انتقال آب مشکلات این حوزه را افزایش می‌دهد به همین دلیل باید منافع مشترک تبیین شود.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای آبرسانی به سیستان و بلوچستان گفت: سه بسته کاری برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم، بسته اول طرح‌های اضطراری بوده که بخشی از آن اجرایی شده و در همین راستا ۱۱۵ حلقه چاه حفر شده است.

وی با بیان این‌که طرح میان مدت که از آبخوان شرقی آب به سمت زاهدان و سیستان و بلوچستان منتقل می‌شود، در دست بررسی قرار دارد که ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه آن برآورد شده است، گفت: امسال ۵۰۰ لیتر در شبانه‌روز در راستای این طرح وارد مدار می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: طرح بلندمدت در این حوزه طرح انتقال آب از دریاست که تاکنون بیش از ۱۳ درصد پیشرفت دارد و ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز برای این کار تبیین شده است که تامین مالی آن صورت گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما برخورداری پروژه های اولویت دار از بودجه را ۳ تا ۳.۵ درصد رشد دادیم، گفت: بودجه بخش آب کشور امسال ۱۳۵ درصد رشد داشته است و سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۴۵ درصد رشد داشته است.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: سیستان و بولچستان، مشهد، تهران و بخش هایی از استان فارس از جمله نقاطی هستند که در اولویت تخصیص بودجه بیشتر و در زمره پروژه های اولویت دار قرار دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز