خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

مجوز صادرات؛ راه نجات برق از ناترازی

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۷۱۰۳

عضو‌ پیشین کمیسیون انرژی مجلس گفت: این مزیت را داریم که به اندازه تامین انرژی ۵ قاره جهان فقط انرژی خورشیدی تولید کنیم، به عبارت دیگر هم در زمینه انرژی‌های فسیلی و هم انرژی تجدیدپذیر ظرفیت‌های بزرگی داریم که باید در حوزه تولید، انتقال، دیپلماسی انرژی و برق سرمایه‌گذاری شود.

به گزارش ایلنا، اخیرا مقامات عربستانی از اتصال شبکه برق عراق به شبکه توزیع برق کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خبر داده و اینگونه عنوان شده که بستر ایجاد شده به عراق این امکان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دهد تا با کشورهای حوزه خلیج فارس تبادل برق داشته و از این کشورها برق خریداری کند.

احمد الابراهیم، مدیرعامل شبکه اتصال خطوط انتقال نیروی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفته است: پلتفرم ایجادشده به کشورهای خلیج فارس هم این امکان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌دهد تا قراردادهای نیروی دو یا چند جانبه با عراق ببندند و حتی خطوط انتقال نیروی مورد نیاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رزرو کنند. از طرفی روند انتقال نیرو بین کشورهای عربی با اتصال شبکه برق عراق تسهیل خواهد شد. این پلتفرم درواقع به عنوان بستری برای مدیریت بازار برق بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس عمل می‌کند.

در همین ارتباط علی بختیار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره برنامه‌های صادرات برق در کشورهای همسایه و تاثیر آن بر بازار ایران اظهار داشت: ما باید در حوزه برق به جای نگاه صرفا صادراتی به تجارت برق فکر کنیم، باید از همه انواع تجارت از جمله واردات، صادرات، مبادله، سواپ و ترانزیت استفاده کنیم. اگر به شبکه دیگر کشورهای منطقه متصل و برق را ترانزیت کنیم یک مزیت است زیرا ما هم اختلاف افق داریم و هم نوع استفاده پیک در ایران متفاوت است. اینکه پیک فصلی و زمان اوج مصرف کشورها با هم فرق دارد در کشورهای CIS برای گرمایش بیشتر به برق نیاز دارند و ما در زمان تابستان بیشتر مصرف سرمایشی داریم بنابراین باید از شبکه برق در راستای مبادله بهره ببریم. 

 وی تاکید کرد: اگر در همکاری با کشورهای منطقه به سمتی پیش برویم که منافع حداکثری را برای صنعت برق کشور به ارمغان بیاوریم علاوه بر درآمدزایی به لحاظ امنیت تامین انرژی کشور خودمان و هم همسایگان گام موثری برداشته‌ایم. 

این عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس گفت: برخی استان‌ها بیش از ۳۰۰ روز آفتابی دارند و سرمایه‌گذاران نیز رغبت به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و سولار را دارند منوط به اینکه اجازه صادرات برق داده شود اکنون عدم امکان صادرات منجر به توقف سرمایه‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما در سیستان و بلوچستان پتانسیل زیادی برای تولید برق از خورشید و باد داریم، اگر اجازه صادرات داده شود درواقع سرمایه‌گذاری بزرگی شکل می‌گیرد و از این مزیت کشور که مغفول مانده استفاده می‌شود، مثلا در دوره‌ای برای دریافت پول برق صادراتی به آذربایجان و نخجوان چالش داشتیم که تدبیر شد به جای صادرات؛ مبادله شود. بنابراین از یک خط به نخجوان صادر و از خط دیگر از آذربایجان دریافت کردیم و به این ترتیب مشکل تسویه حل شد.

بختیار بیان داشت: در ارمنستان مبادله فصلی و ساعتی داریم و زمان اوج مصرف در هر دو کشور می‌توانیم تبادل برق داشته باشیم. بنابراین باید از همه انواع تجارت در این حوزه استفاده کرده و هم تولید و هم میزان تجارت را بالا ببریم و ضمن اینکه امروز شبکه گسترده‌ای از فشار قوی در اقصی نقاط کشور داریم که بخشی از ظرفیت خالی است و در جهت تجارت برق می‌توان بهره برد.

به گفته وی؛ ما یکی از کشورهای بزرگ صاحب منابع هیدروکربوری و گازی در جهان هستیم و می‌توانیم در زمینه نیروگاه‌های حرارتی از این مزیت استفاده کنیم، در زمینه انرژی تجدیدپذیر هم به دلیل داشتن بیابان‌هایی که داریم و در راستی بیابان‌زدایی این مزیت را داریم به اندازه تامین انرژی ۵ قاره جهان فقط انرژی خورشیدی تولید کنیم، بعبارت دیگر هم در زمینه انرژی‌های فسیلی و هم انرژی تجدیدپذیر ظرفیت‌های بزرگی داریم که  باید در حوزه تولید، انتقال و دیپلماسی انرژی و برق سرمایه‌گذاری شود.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: ما باید به شبکه کشوهای خلیج فارس و آسیای مرکزی وصل شویم و بعنوان هاب برقی منطقه مطرح باشیم به شرطی که روابط مناسب در حوزه سیاسی و اقتصادی شکل بگیرد به سمت ارتباطات اقتصادی و توسعه صنعت و برق و در راستای توسعه انواع تجارت پیش برویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز