خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا:

توضیح سخنگوی صنعت آب درباره حفر چاه‌های آب در تهران/ برنامه جدید برای احیای دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۰۸۱

سخنگوی صنعت آب گفت: دریاچه ارومیه با بارگذاری اضافه مواجه است به طوری که اخیرا رکورد تولید سیب در اطراف دریاچه زده شده است، تولید سیب افتخار نیست، ۵۷ درصد آب کشاورزی در این حوزه به مصرف می رسد و ۳ محصول غیرراهبردی سیب، یونجه و چغندرقند تولید می شود. سیاست کشور امنیت غذایی است اما اینها محصولات راهبردی نیستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عیسی بزرگ زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تامین ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب و بهداشتی در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد، اظهار داشت: تا سال‌ها حتی قبل از انقلاب کل تامین آب ۸ میلیارد متر مکعب بوده است حال آنکه ما طی ۴ سال دولت ۷۰۰ میلیون متر مکعب تامین را در دستور کار داریم.

۳۳ طرح آبرسانی در دست افتتاح است

وی افزود: ۱۸ طرح آبرسانی با ظرفیت ۵۸۸ میلیون متر مکعب به بهره برداری رسیده و ۳۳ طرح آبرسانی نیز در دست افتتاح است، یعنی در کمتر از ۲ سال ۱۰۵۸ میلیون متر مکعب عملکرد آبرسانی داشتیم که ۱۵۰ درصد ضریب تحقق ۴ ساله آن است.

رقم آبرسانی به ۲۱۰۰ میلیارد متر مکعب می رسد

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه ۱۰۵ طرح آبرسانی در دستور کار است، ابراز امیدواری کرد که تا پایان دولت رقم آبرسانی به ۲۱۰۰ میلیارد متر مکعب برسد و به این ترتیب ضریب تحقق آبرسانی به ۳۰۰ درصد خواهد رسید.

تحقق ۹۰ درصدی برنامه های سدسازی

وی با اشاره به پروژه های سدسازی گفت: ۳۰ سد با حجم ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب در برنامه بود که اکنون ۱۳ سد با حجم ۳۵۳۳ میلیارد متر مکعب که ۶۵ درصد محقق شده است و تا پایان ۱۴۰۲ میزان تحقق به ۹۰ درصد و تا پایان دولت به تحقق ۱۳۵ درصدی می رسد.

برنامه های آبیاری زهکشی به ۱۱۷ درصد می رسد

بزرگ زاده با اشاره به پروژه های آبیاری و زهکشی تصریح کرد: ما برای این منظور موفق شدیم یک میلیارد دلار از صندوق توسعه دریافت کنیم که در اختیار وزارت نیرو و وزارت جهاد است و به این ترتیب تا پایان سال ۱۴۰۲ ضریب تحقق برنامه ها در این حوزه به ۹۸ درصد و تا پایان دولت به ۱۱۷ درصد خواهد رسید.

پروژه های آبرسانی روستایی

وی درخصوص برنامه ای جهاد آبرسانی بیان داشت: در این طرح ۳ هزار روستا آبرسانی شدند و پروژه ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در بخش فاضلاب ۴۶ طرح با ۱.۲ میلیون متر مکعب در شبانه روز در برنامه بوده و اکنون ضریب تحقق ۵۴ درصد که این میزان تحقق به ۱۰۷ درصد خواهد رسید.

۸۳۳ طرح اضطراری رفع تنش

سخنگوی صنعت آب درباره طرح های اضطراری رفع تنش آبی اظهار داشت: هر سال طرح هایی برای رفع تنش آبی در سطح ۳۱ استان کشور تعریف می کنیم که در این رابطه پارسال برای ۱۰۰۰ شهر ۸۳۳ طرح تعریف کردیم.

وی ادامه داد: مثلا در تهران کمبود مخازن آب سطحی داشتیم که در ۲سال گذشته طرح های گسترده و میلیاردها تومان هزینه کردیم، علاوه بر آن برای شهرهای مشهد، همدان، تبریز، فسا و سیستان و بلوچستان طرح هایی اضطراری برای رفع تنش آبی در دستور کار قرار دادیم و در مجموع ۱۹ میلیارد تومان بودجه برای طرحهای اضطراری در نظر گرفتیم.

برنامه های تامین آب در سیستان و بلوچستان

بزرگ زاده گفت: باتوجه به شرایط آبی سیستان و بلوچستان و محقق نشدن حقابه هیرمند طرح های چند لایه برای این استان در نظر گرفتیم که برای این منظور تامین آب از چاه نیمه ها و همچنین حفر ۱۱۵ حلقه چاه در مناطق مختلف در دستور کار قرار دادیم در میان مدت انتقال آب از آبخوان شرقی و در بلندمدت نیز انتقال آب از عمان و اکتشاف آبهای ژرف در دست اقدام است.

۳۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی که برداشت بیشتری دارند

وی در ادامه با بیان اینکه ما اکنون ۵۰۰ هزار حلقه چاه مجاز داریم، گفت: از این تعداد ۴۱۶ هزار حلقه چاه کشاورزی  هستند که ۳۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی که برداشت بیشتری دارند در اولویت نصب کنتور و پایش قرار دارند و از این تعداد تاکنون ۲۵۰ هزار حلقه برقدار شده اند و اگر ۹۰ درصد بیشتر از سهم انرژی مصرف کنند مشمول قطع خواهند شد.

۹۸۳ مصرف کننده شدید انرژی در معرض قطعی قرار گرفتند

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه ۹۸۳ مصرف کننده شدید انرژی در معرض قطعی قرار گرفته اند، افزود: برای ۲۶ هزار مشترک نیز پیامک ارسال کردیم که مشمول قطعی خواهند شد.

برنامه های استفاده از پساب و آب دریا

وی با بیان اینکه ما باتوجه به محدود بودن آب داخل سرزمین و تجدیدپذیر بر استفاده از آب دریا و نامتعارف تاکید داریم، گفت: اولین بار در تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ از این موضوع حمایت و مورد استقبال قرار گرفت و مبنا برر این شد که صنایع به سمت استفاده از آب غیرمتعارف و دریا بروند، بر این اساس باید یک میلیارد متر مکعب آب دریا و پساب استفاده کنیم و از ۷۰۰ میلیون متر مکعب به ۴۰۲ میلیارد متر مکعب رسیده یعنی ۶ برابر شود.

تامین آب برای جمعیت ۱۸ میلیون نفری تهران

بزرگ زاده  در پاسخ به سوال ایلنا درباره انتشار اخباری مبنی بر حفر چاه در تهران طی ماههای گذشته گفت: ما در تهران در واقع باید برای یک جمعیت ۱۸ میلیون نفری آب تامین کنیم، اصلی کار ما در مورد تامین آب مدیریت تنش آبی و ایجاد انعطاف پذیری در سازه های تامین و انتقال است، ممکن است یک سال شرق تهران و یک سال غرب تهران مشکل داشته باشیم.

وی ادامه داد: طرح اضطراری انتقال آب از زیاران به بیلقان در دستور کار است و پروژه دیگر تکمیل رینگ تهران است، اصلی ترین کار ما نیز تصفیه خانه محلی در سطح شهر تهران است و همچنین حداکثر تلاش ما این است که استفاده آب چاههای موجود از سوی شهرداری و نهادهای نظامی مراعات شود.

تولید محصولات غیرراهبردی در حوزه دریاچه ارومیه

سخنگوی صنعت آب در پاسخ به دیگر سوال ایلنا، درباره وضعیت دریاچه ارومیه تصریح کرد: دریاچه ارومیه با بارگذاری اضافه مواجه است به طوری که اخیرا رکورد تولید سیب در اطراف دریاچه زده شده است، تولید سیب افتخار نیست، ۵۷ درصد آب کشاورزی در این حوزه به مصرف می رسد و ۳ محصول غیرراهبردی سیب، یونجه و چغندرقند تولید می شود. سیاست کشور امنیت غذایی است اما اینها محصولات راهبردی نیستند.

وی تاکید کرد: باید سبک مصرف تصحیح شود اگر اینگونه نبود اکنون دریاچه ارومیه همان دریاچه اورمیه سابق بود.

بزرگ زاده با بیان اینکه اکنون حجم آب دریاچه ۶۰۰ میلیون متر مکعب و وسعت آن ۶۰۰ کیلومتر است خاطرنشان کرد: موضوع آب در کل یک مسئله فرابخشی است، دولت و حاکمیت امکان تصحیح وضعیت آبی را ندارد، مدیریت مصرف و نظارت مصرف آب را به عهده دارند، در این حوزه باید از برنامه های ستاد احیا تبعیت شود.

وی اعلام کرد: در آخرین جلسه ای که با معاون اول رئیس جمهور داشتیم قرار شد در حوزه احیای دریاچه ارومیه اقدامات ترکیبی بین مسئولین در سطح عملیاتی طرح ریزی شود. 

حقابه هیرمند داده نشده است

سخنگوی صنعت آب درباره حقابه هیرمند گفت: در سیستان و بلوچستان با بداخلاقی همسایه حق‌آبه ایران داده نشد و با شرایطی مواجه شدیم که برای مدیریت آب این استان سه طرح لایه‌دار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را تدوین و اجرایی کردیم.

وی افزود: در طرح بلند مدت آبرسانی به بخش‌های مختلف سیستان و بلوچستان از دریا هدف گذاری شده که تا پایان سال آینده آب دریا به زاهدان می‌رسد.

بزرگ زاده خاطرنشان کرد: بر اساس توافقاتی که صورت گرفته اطلاع‌رسانی در این باره بر عهده وزارت خارجه است و باید گفت که در کل سال آبی گذشته تنها ۷۰۰ هزار متر مکعب که عدد بسیار ناچیزی است تخصیص یافته در حالی که حق‌آبه‌ ایران ۸۲۰ میلیون متر مکعب است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز