خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

آبخوان داری؛ راه نجات آب/ سدسازی منسوخ است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۰۵۰۶

عضو هیات نمایندگان استان همدان اظهار داشت: قطعا ثمرات آبخیزداری از سد بیشتر است، اکنون سدسازی در حال منسوخ شدن است و اگر به سمت آبخیزداری برویم قنوات نیز در درازمدت فعال می‌شوند.

احمدحسین فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اوضاع آب در استان همدان اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت آب استان عادی و آب شهر همدان در حال تامین است، بخشی از نیاز آبی از چاه‌ها و بخشی نیز از سد تالوار تامین می‌شود و فعلا مشکل جدی تامین آب نداریم و آب در حال تامین است اما باید مراقبت کرد که این منابع پایدار باشد. 

وی ادامه داد: ما اکنون در شهرهای دیگر استان از جمله فامنین مشکل کمبود آب داریم، بنابراین می‌طلبد که برای حل مشکل تدابیر جدی اتخاذ شود چون آبی که قرار است برای همدان تامین شود برای ۱۰ شهر و ۱۶۰ روستا بوده و اقدامات سال گذشته برای بهبود اوضاع آب؛ فقط به درد شهر همدان می‌خورد و برای دیگر شهر و روستاها پاسخگو نیست، هرچند فعلا بخش آب شرب شرایط عادی دارد اما در بخش کشاورزی استان خشک شدن بسیاری از باغات را شاهدیم.

عضو هیات نمایندگان استان همدان درباره افزایش حفر چاه در سطح استان گفت: اگر هزینه انتقال آب از سد تالوار به سمت همدان را که طول آن 140 کیلومتر است را محاسبه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که حفر چاه بهتر جواب می‌دهد، این تعداد چاهی که حفر شده فعلا جواب می‌دهد اما در آینده منابع محدود است و باید فکر اساسی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت و سوی آبخیزداری و آبخوان‌داری برویم و آب را درون زمین ذخیره کنیم، بیان داشت: قطعا ثمرات آبخیزداری از سد بیشتر است، اکنون سدسازی در حال منسوخ شدن است اگر به سمت آبخیزداری برویم قنوات نیز در درازمدت فعال می‌شوند.

فلاحی یادآور شد: اگر برای تامین آب استان همدان به سمت منابع جدید نرویم در آینده به مشکل برمی‌خوریم.

وی درباره فرونشست زمین در سطح استان خاطرنشان کرد: مطالعات فرونشست زمین در استان مربوط به ۱۸ سال پیش است بارها خواسته‌ایم که مطالعات جدید انجام شود، اکنون از کبودرآهنگ به سمت فامنین که نیروگاه شهید مفتح هم در آن منطقه واقع شده به لحاظ سطح آب زیرزمینی اوضاع خوبی ندارد اگر مطالعه صورت نگیرد خطراتی برای مراکز حساس خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز