خبرگزاری کار ایران

۱۱ تصفیه‌خانه کردستان در مدار بهره‌برداری قرار گرفت/ جزئیات پروژه انتقال آب به سقز

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۲۷۰

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان گفت: سهم استان کردستان در اجرای طرح کشوری جهاد آبرسانی، آبرسانی به ۱۶۹ روستا در قالب قراردادی به مبلغ ۵۲۷.۸ میلیارد تومان در حال اجراست و ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد فرهاد در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان کردستان حدود ۱.۸ میلیون نفر جمعیت دارد که ۱.۳ میلیون نفر در حوزه شهری در ۳۳ شهر و مابقی در حوزه روستاها در ۱۶۷۱ روستا زندگی می کنند، اظهار داشت: ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات آب و ۹۶.۵ درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب هستند.

پوشش شبکه فاضلاب استان بالاتر از میانگین کشوری

وی افزود: در حوزه روستایی نیز ۸۰ درصد جمعیت تحت پوشش خدمات آب هستند و ۱۰۳۳ روستای استان تحت پوشش شرکت آبفا هستند. در بخش فاضلاب روستایی هم ۲.۲ درصد جمعیت روستایی زیر پوشش خدمات فاضلاب هستند که این عدد هرچند کم می باشد، اما نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

۱۱ تصفیه خانه در مدار بهره برداری

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ تصفیه خانه آب در استان در مدار بهره برداری هستند، گفت: در حوزه شهری تصفیه خانه های ۱و ۲ سنندج، ۱و ۲ سقز، بانه، حسن آباد یاسوکند در شهرستان بیجار، مریوان و دلبران قروه و تصفیه خانه روستایی قلیان سنندج در مدار هستند و تصفیه خانه آب شهر دیواندره هم آماده بهره برداری است؛ همچنین طرح ارتقاء تصفیه خانه های آب ۱و ۲ سنندج و شماره ۱ سقز هم در دست اجرا است.

۱۰ تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره برداری

 وی ادامه داد: در بخش فاضلاب هم ۱۰ واحد تصفیه خانه در شهرهای سنندج، سقز، بانه، مریوان، قروه، بیجار، سریش آباد، کامیاران و حسن آباد یاسوکند در شهرستان بیجار و تصفیه خانه فاضلاب روستایی حسین آباد سنندج در مدار بهره برداری هستند.

فرهاد خاطرنشان کرد: تصفیه خانه های فاضلاب شهرهای دیواندره، دهگلان و تصفیه خانه های فاضلاب روستایی خامسان،  قلیان، قروچای، شوی، سراب قامیش در دست احداث و تصفیه خانه های فاضلاب شهرهای سنندج، مریوان، سقز، بانه و سریش آباد هم در دست ارتقاء هستند.

وضعیت کنترل کیفیت

وی با بیان اینکه ۲۰ واحد آزمایشگاه کنترل کیفی آب و فاضلاب در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: آزمایشگاه تصفیه خانه آب سنندج به عنوان یکی از بروزترین آزمایشگاه های کشور با رعایت استانداردها موفق به کسب گواهینامه های بین المللی معتبر شده است.

برنامه آبرسانی به ۱۶۹ روستا

مدیر عامل آبفای کردستان تصریح کرد: طرح جهاد آبرسانی در سطح کشور توسط وزارت نیرو با هدف آبرسانی به روستاهای محروم از اواخر سال ۱۴۰۰ آغاز شده که سهم استان کردستان در این زمینه آبرسانی به ۱۶۹ روستا در قالب قراردادی به مبلغ ۵۲۷.۸ میلیارد تومان در حال اجراست و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

برنامه آبرسانی به سنندج در افق ۱۴۲۵

 وی در خصوص پروژه های اجرا شده بخش آب بیان داشت: تأمین آب شهر سنندج از محل سد آزاد، بزرگترین طرح اجرا شده بود؛ مسیر پروژه آبرسانی از سد آزاد به شهر سنندج حدود ۲۷ کیلومتر و ارتفاع پمپاژ ۴۸۰ متر است که با بهره‌برداری از این شبکه آبرسانی امکان انتقال ۵۷ میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه سنندج برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری، در افق سال ۱۴۲۵ مهیا می شود.

جزییات انتقال آب از سد آزاد

فرهاد ادامه داد: در مسیر انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم یک مسیر اختصاصی ۲۷ کیلومتری برای هدایت آب به تصفیه‌خانه شماره یک و دو شهر سنندج ایجاد شد که آب شرب از این مسیر به تصفیه‌خانه شماره یک با ظرفیت ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه رسید و در شبکه توزیع شد که با اجرای این پروژه، طعم و بوی نامطبوع آب شرب در قسمت مرکزی شهر سنندج با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰ هزارنفر به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

پروژه انتقال آب سقز

وی همچنین به پروژه خط انتقال آب شهر سقز اشاره و اظهار داشت: در این پروژه ۵۷۰۰  متر عملیات اجرا شده و جمعیت ۸۰ هزار نفری را تحت پوشش قرار می دهد.

این مقام مسئول در آبفای کردستان ایستگاه پمپاژ اضطراری پل شیخ سنندج با ظرفیت ۱۶۰۰ لیتر بر ثانیه و ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و احداث تصفیه خانه شهر دیواندره با ظرفیت تصفیه ۲۵۰ لیتر بر ثانیه و جمعیت تحت پوشش ۷۵ هزار نفر را از دیگر پروژه های مهم استان عنوان کرد.

وی در ادامه در خصوص برخی پروژه های بخش فاضلاب نیز گفت: چندین پروژه در حال احداث هستند که یکی از آنها طرح احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر دیواندره با جمعیت تحت پوشش ۴۲ هزارنفر است.

فرهاد افزود: ظرفیت تصفیه در این پروژه ۶۳۴۰  مترمکعب در شبانه روز محل تامین اعتبار ملی استانی، درصد پیشرفت ۴۱ درصد و اعتبار هزینه شده از ابتدای احداث تاکنون ۲۵۰ میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز تا شروع بهره برداری فاز جدید ۱۲۰۰ میلیارد ریال است.

وی احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر دهگلان برای جمعیت ۴۰ هزارنفری را از دیگر پروژه های مهم بخش فاضلاب عنوان کرد و گفت: ظرفیت تصفیه ۶۸۰۰ مترمکعب در شبانه روز، درصد پیشرفت ۳۱ درصد و اعتبار هزینه شده از ابتدای احداث تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز تا شروع بهره برداری فاز جدید ۱۵۰۰ میلیارد ریال است.

 مدیر عامل آبفای کردستان احداث تصفیه خانه فاضلاب کامیاران برای جمعیت ۷۰ هزار نفری با ظرفیت تصفیه ۱۲۸۴۰ مترمکعب در شبانه روز را از دیگر پروژه های مهم بخش فاضلاب ذکر کرد و گفت: این پروژه با ۹۷ درصد پیشرفت گام های پایانی را برای تکمیل و بهره برداری برمی دارد و با توجه به هزینه ۳۰۰ میلیاردی پروژه، ۷۰ میلیارد ریال دیگر برای تکمیل نیاز دارد.

وی مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر سریش آباد، تصفیه خانه فاضلاب روستای قلیان فاضلاب روستای سراب قامیش را از دیگر پروژه های مهم در بخش فاضلاب عنوان کرد.

فرهاد همچنین از ساخت و راه‌اندازی تصفیه خانه آب اضطراری شهر مریوان طی کمتر از ۵ ماه خبر داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز