خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

تردد گمرکی با آذربایجان عادی و روان است/ رشد ۴٠٠ درصدی صادرات به روسیه

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۶۹۰

ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی درمورد آخرین وضعیت ارتباط گمرکی با کشور آذربایجان و تردد کامیونی بین دو کشور تاکید کرد: در حال حاضر تردد ناوگان باری بین بین گمرکات دو کشور روان و عادی است و مشکلی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار دایلنا، لیلی اورنگی در نشست خبری امروز با بیان اینکه تبریز در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و سابقه گمرکات استان آذربایجان شرقی نشان دهنده اهمیت و سابقه تبریز در تجارت است، اظهار داشت: سه گمرک تبریز، سهلان و جلفا در استان فعال هستند که دو گمرک نوردوز و خداآفرین در در گمرک جلفا فعال هستند و علیرغم اینکه استان آذربایجان شرقی گستره و مرز دریایی ندارد داری دو گمرک منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی است. 

وی با بیان اینکه گمرک نوردوز پل ارتباطی ایران با اوراسیا و تنها مرز زمینی با اوراسیا است، گفت: تردد کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی به اوراسیا از این گمرک انجام می‌شود. 

ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به آمار واردات و صادرات از گمرکات استان ادامه داد: مجموع صادرات در دو ماه فروردین و اردیبهشت ماه ۴١۶ هزار تن به ارزش ٢٠٨ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته رشد وزنی ٢٨ درصدی و رشد ارزش ٣ درصدی داشت. 

اورنگی افزود: کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، بلغارستان، آذربایجان، گرجستان، روسیه، افغانستان و پاکستان از مقاصد برتر صادرات از استان آذربایجان شرقی بودند . 

وی همچنین درباره میزان واردات گمرکات این استان در دو ماه امسال اظهار داشت: میزان کل واردات از سه گمرک سهلان، تبریز و جلفا ۶٧ هزار تن با ارزش ٢١٣ میلیون دلار بوده که از لحاظ وزنی رشد ١٧ درصدی و از لحاظ ارزش رشد ١٠ درصدی داشت. کشورهای ترکیه، امارات، آلمان، کره جنوبی، ایتالیا، آذربایجان، بلژیک و روسیه از مبادی برتر واردات بوده‌است. 

اورنگی گفت: ٨٠ درصد صادرات استان به کشورهای عراق، ترکیه و ارمنستان بوده و ٢۵ درصد از مجموع صادرات محصولات فولادی بودند. همچنین میزان صادرات به روسیه در دو ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴٠٠ درصد افزایش پیدا کرد. 

ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر آخرین وضعیت ارتباط گمرکی با کشور آذربایجان و تردد کامیونی بین دو کشور تاکید کرد: در حال حاضر تردد ناوگان باری بین بین گمرکات دو کشور روان و عادی است و مشکلی وجود ندارد. 

وی ادامه داد: در مقطعی گمرک ترکیه در حال تغییر زیرساخت‌ها بود که این عملیات عمرانی دو سال زمان می‌برد از این رو گمرک گوربلاغ در ترکیه در حال انجام علمیات عمرانی بود و امکان تردد کامیون از گمرک بازرگان از سمت ایران به ترکیه وجود نداشت از این رو این حجم از بار به سمت گمرکات آذربایجان شرقی هدایت شد و برای اینکه مشکلی برای افزایش ترددهای ایجاد نشود، علمیات گمرکی به صورت ٢۴ ساعات و بدون تعطیلی انجام دادیم و ترافیک به دلیل افزایش حجم کامیون‌های باری بود. 

ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در بحث ارتباطات گمرکی با آذربایجان ادبیات و زبان بین دو کشور اقتصادی است، گفت: گمرک مکلف است که مواد اولیه و واسطه برای تولید را وارد کشور و تامین کند از این رو ادبیات ما همکاری با کشورهای همسایه است و همه گمرکات زیرمجموعه سازمان جهانی گمرک هستند و معتقدیم رونق اقتصادی باعث ادامه امنیت در منطقه می‌شود. 

اورنگی در پاسخ در سوال دیگر ایلنا مبنی بر ارایه آمار میزان صادرات به دو کشور آذربایجان و ارمنستان از گمرکات استان اذربایجان اظهار داشت: گمرک نوردوز گمرک اصلی برای اتصال به ارمنستان است که از این مسیر میزان صادرات در دو ماه فروردین و اردیبهشت ماه ١۵۶ هزار تن به ارزش ٢۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته رشد ١٣٠ تا ١۴٠ درصدی در ارزش و وزن داشت. البته این گمرک وارداتی نیست. 

وی ادامه داد: همچنین از گمرکات استان، ١٧٨هزار تن کالا به ارزش ٣۴ میلیون دلار صادر شد و افزایش ١١٢ درصدی در لحاظ وزنی و ٩۶ درصد از لحاظ ارزش داشته است.

اورنگی همچنین درباره صادرات به آذربایجان گفت: در دو ماه اول امسال ٨ هزار تن کالا به ارزش ٧ میلیون دلار به آذربایجان صادرات داشتیم که هم از لحاظ وزنی و ارزش رشد یک درصدی داشته‌است. 

ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی درباره ترخیص کامیون‌های وارداتی در دو گمرک سهلان و جلفا اظهار داشت: ٩۵ درصد کامیون‌ها ترخیص شده‌اند.  از ٢٢٩٨ دستگاه کامیون موجود در سهلان ٢١٢٠ کامیون ترخیص شدند و در گمرک جلفا از ٣ هزار و ٨٠٠ دستگاه کامیون موجود، ٣ هزار دستگاه ترخیص شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز