خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

پاداش صرفه‌جویی ۲۰برابر شد/ کلید صادرات برق به عمان زده شد/ فروش برق به پاکستان دو برابر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۱۳۳

سخنگوی صنعت برق گفت: رقم کاهش مصرف برای مناطق گرمسیر زیر ۳ هزار کیلووات ساعت و برای مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مصطفی رجبی مشهدی در نشست خبری اظهار داشت: پارسال پاداش کاهش مصرف فقط شامل کسانی می‌شد که زیر الگو مصرف داشتند امسال این محدودیت وجود ندارد و همه مشترکان می توانند پاداش کاهش مصرف دریافت کنند.

وی افزود: الگوی کاهش مصرف برای مناطق گرمسیر زیر ۳ هزار کیلووات ساعت و برای مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات است.

پاداش‌ها ۲۰ برابر شد

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه طرح سراسری پاداش کاهش مصرف از ابتدای خرداد تا پایان شهریور اجرایی خواهد شد، گفت: پارسال ۵۰۰ تومان پاداش بابت کاهش مصرف پرداخت می‌شد و امسال به ۲۰۰۰ تومان رسیده که ۲۰ برابر معادل فروش برق خانگی به زیر الگو است.

با خاموش کردن یک کولر مناطق گرمسیر یک میلیون تومان و مناطق عادی ۱۵۰ هزار تومان پاداش بگیرند

وی بیان داشت: در مناطق گرمسیر چنانچه یک کولر گازی را خاموش کنند تا یک‌ میلیون تومان از پاداش صرفه جویی برخوردار می شوند، در مناطق عادی اگر کولر آبی را روی دور کند قرار دهند و روشنایی غیرضروری را خاموش کنند تا ۱۵۰ هزار تومان پاداش خواهند گرفت.

رجبی مشهدی با بیان اینکه تعرفه مشترکان پرمصرف بصورت پلکانی افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: صنایع نیز به حفظ پایداری کمک خواهند کرد تا برق مطمئن تامین شود.

وی ادامه داد: از رده خارج کردن کولرهای فرسوده و لامپ‌های کم مصرف و فوق کم مصرف در کاهش مصرف تاثیرگذار است.

پارسال ۴ درصد رشد منفی مصرف برق داشتیم

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه سال گذشته ۴ درصد رشد منفی مصرف برق داشتیم، خاطرنشان کرد: سالانه یک میلیون مشترک و ۱۰۰۰ مگاوات به مصرف برق اضافه می‌شود.

همه ۳۱ میلیون مشترک می توانند پاداش بگیرند

وی اظهار داشت: پارسال با همکاری مردم ۴۰ درصد مشترکان مشمول پاداش شدند امسال همه ۳۱ میلیون مشترک می توانند  از این پاداش برخوردار باشند.

وی محل تامین منابع پاداش صرفه جویی را از بند «ک» تبصره ۱۵ عنوان کرد.

امسال احتمالا ۹ هزار میلیارد تومان پاداش بدهیم

رجبی مشهدی گفت: سال گذشته ۱۳۵۰ میلیارد تومان در بخش خانگی و ۱۷۰۰ میلیارد تومان به بخش صنعتی و سرجمع ۳ هزار میلیارد تومان پاداش کم مصرفی پرداخت شد که این رقم امسال ۲ تا ۳ برابر می شود که منجر به تامین برق پایدار خواهد شد.

پرمصرف‌ها هم می‌توانند قبض رایگان دریافت کنند

وی گفت: هر مشترکی که نسبت به سال گذشته کمتر مصرف کند مشمول پاداش کاهش مصرف می‌شود و در این صورت هم صورتحساب کاهش می یابد و هم اینکه رقمی به عنوان پاداش دریافت می کنند حتی مشترکان پرمصرف هم می توانند برق رایگان داشته باشند.

سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: سال گذشته ۴۰ درصد مشترکین و امسال احتمالا ۶۰ درصد می توانند از طرح پاداش کم مصرفی استفاده کنند. پارسال بیش از هشت میلیون مشترک قبض رایگان دریافت کردند و یا حتی برخی از مشترکان دو تا سه نوبت بستانکار شدند، در سال جاری اقدامات وسیعتری برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد بطوریکه همه مشترکان مشمول این طرح خواهند شد. 

اوضاع پرداخت خسارت

وی درباره پرداخت خسارت به مشترکان برق گفت: تمام خسارات ثبت شده در سال گذشته پرداخت شد. سال ۱۴۰۰ بیشترین حجم خسارت را داشتیم که امیدواریم برای سال ۱۴۰۲ این میزان کاهش یابد. اکنون در حال طی کردن روال‌های قانونی برای تعیین شرکت بیمه‌گر هستیم. امیدواریم در سال جاری مشترکان مسائل ایمنی را رعایت کنند اما اگر حادثه‌ای پیش آمد از طریق شرکت توانیر می‌توانند نسبت به اخذ خسارت اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در خصوص وضعیت تامین برق در سال جاری و احتمال انتشار جداول خاموشی، گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای امسال هیچگونه جداول خاموشی برنامه ریزی شده را منتشر نخواهیم کرد و امیدواریم تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کنیم.

رقم ناترازی

وی با اشاره به میزان ناترازی صنعت برق گفت: ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد و باید تلاش کنیم نیروگاه‌های جدیدی را وارد مدار کنیم که کمک مردم نیز می‌تواند این ناترازی‌ها را به حداقل برساند. 

وی افزود:۱۴۰ برنامه را در این راستا تنظیم کرده‌ایم که سه محور اصلی توسعه و تولید ظرفیت نیروگاهی، تعمیرات نیروگاهی و مدیریت مصرف برای آن تعریف شده است.

رجبی‌مشهدی با اشاره به آخرین وضعیت تعمیرات نیروگاهی گفت: تا کنون ۹۰ درصد تعمیرات نیروگاه‌ها انجام شده و تا پایان اردیبهشت ماه نیز تعمیرات مابقی واحدها به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به پیش بینی میزان تقاضا گفت: در سه سناریو این مسئله مورد بررسی قرار گرفته، بیشترین میزان مصرف ۷۳ هزار مگاوات تخمین زده شده که تلاش ما این است که بتوانیم این میزان را جبران کنیم.

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی که در سال گذشته ثبت شده بود ۵۸۰ هزار واحد صنعتی مشمول طرح مدیریت مصرف نشدند و تنها ۴۰ هزار واحد صنعتی مشمول این طرح بودند که امسال نیز مانند سال گذشته می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد، گفت: سال گذشته ۱۵ درصد انرژی بیشتری را به صنایع اختصاص دادیم و شاهد افزایش تولید در بخش صنعت به ویژه فولاد بودیم. 

نیروگاه‌های فرسوده در چه شرایطی هستند؟

وی درباره نیروگاه‌های فرسوده گفت: این موضوع در برنامه وجود دارد. با توجه به اینکه برخی از این نیروگاه‌ها در نقاط مرکزی کلانشهرها هستند و باید در این نقاط نیروگاه‌های جدیدی احداث کنیم نیازمند مجوز هستیم که این موضوع در حال پیگیری است. در مرحله اول نوسازی ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده در کلانشهرها در دستور کار قرار گرفته، برای نیروگاه بعثت تهران یک واحد کلاس F با بازدهی ۵۸ درصد پیش بینی شده است که در حال طی کردن مراحل قانونی است. واحد این بخش ساخته شده و در صورت اخذ موافقت‌های لازم عملیات احداث آغاز می‌شود.

صادرات به عمان کلید خورد

وی در پاسخ به سوال ایلنا، درباره صادرات برق به عمان اظهار داشت: ما با همه کشورهایی که مرز خاکی داریم، تبادل برق انجام می دهیم. در خصوص صادرات به عمان کار اجرایی آغاز شده و در مرحله انتخاب مشاور و طراحی و محاسبات است.

رجبی مشهدی گفت: ما از ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان برق را دریافت و به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صادرات داریم، ما با ترکیه به صورت back to back تبادل برق داریم، ۳.۵ روز در هفته ما از این کشور برق دریافت و ۳.۵  روز صادر می کنیم.

وی تاکید کرد: میزان صادرات و واردات در یک سطح است، صادرات کمتر از ۳ درصد میزان تبادل و ترانزیت است.

صدور برق به پاکستان دو برابر می‌شود

رجبی مشهدی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره دو برابر شدن صادرات به پاکستان نیز بیان داشت: میزان صادرات به این کشور مطابق پارسال است مقدمات کار انجام شده، اکنون ۴۰ تا ۴۵ مگاوات به این کشور صادرات داریم که ۲ برابر خواهد شد.

اوضاع سنکرون با روسیه

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به سوال سوم ایلنا درباره سنکرون شبکه برق با روسیه نیز خاطرنشان کرد: سنکرون با شبکه برق روسیه قبلا انجام شده، شبکه میانی باید تقویت شود. 

وی درباره صادرات به عراق هم گفت: قرارداد صادرات برق به عراق بلندمت و ۵ ساله است و مطابق قرارداد همکاری صورت می‌گیرد.

رجبی مشهدی درباره وضعیت تامین سوخت نیروگاهها اظهار داشت: ظرفیت مخازن تا ۱۵ آبان پر می شود و برای فصل سرد آماده می شویم. از ۲۴۵ میلیون لیتر( متر مکعب) سوخت نیروگاهی ۳ میلیون لیتر مایع و مابقی گاز است.

وی میزان صادرات و واردات برق را پنج میلیارد کیلووات ساعت عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز