خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تغییر تیم اقتصادی مشکلی را حل نمی‌کند/ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، جمعیت زیادی را به زیر خط فقر کشاند

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۶۷۶

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: محاسبات ساده‌‌لوحانه‌‌ای انجام داده بودند که تنها 4 قلم کالا تحت تاثیر حذف ارز 4200 تومانی قرار می‌گیرد اما همان زمان هشدار دادیم که حذف ارز 4200 تومانی تمام اقتصاد را تحت تاثیر خواهد گذاشت و آن را روی زلزله قرار می‌دهد. این اتفاق هم افتاد و امروز می‌بینند که حذف ارز 4200 تومانی چه بلایی بر سر ملت آورد.

مرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اقدام دولت نسبت به تغییر تیم اقتصادی و اثرگذاری آن در سیاست‌ گذاری‌های اقتصادی کشور اظهار داشت: معتقدم مشکلات اقتصادی کشور ارتباط زیادی به عوامل اقتصادی ندارند و ریشه اقتصادی هم ندارند و از این رو حتی اگر تیم اقتصادی هم تغییر کند، مشکلی حل نمی‌شود و اساسا این تغییرات جزیی در تیم اقتصادی نمی‌تواند اثرگذار باشد.

وی گفت: البته منتقد عملکرد تیم اقتصادی دولت هستم و چه طور ممکن است در بدترین شرایط اقتصادی کشور یک تیم به شدت ضعیف بر روی کار آید و مجلسی که امروز ژست انتقادی گرفته این افراد را کمتر از دو سال گذشته تایید کرد و رای اعتماد به آنها داد. در همین مدت کمتر از دو سال به دنبال تغییر این افراد است و همین بی‌ثباتی مدیریتی به شدت مخرب است و مشکلات را بیشتر می‌کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد:‌ معتقدم تغییرات اثری نخواهد داشت و بیشتر اقدامی برای سرگرم کردن مردم بوده و اینکه نشان دهند که کارهایی را برای حل مشکلات در حال انجام هستند وگرنه حل مشکلات نه کار تیم اقتصادی و نه کار این دولت است. آقای مخبر که فرمانده تیم اقتصادی دولت است، از کمترین دانش اقتصادی برخوردار است و تصمیمات و اقدامات آقای مخبر هم نشان داده که کمترین آشنایی را با ساختارهای حاکم بر نظام تصمیم گیری و مسائل اقتصادی را دارد.

افقه با اشاره به تغییر رییس بانک مرکزی و عدم اثرگذاری این تغییر در رفع مشکلات ارزی کشور اظهار داشت: عدم اثرگذاری این تغییر در بانک مرکزی گفته‌های من را تایید می‌کند که اولا مشکلات فعلی ریشه اقتصادی ندارند و دو مشکل غیر اقتصادی در اقتصاد ایران اثر گذاشته اول موضوع در داخل کشور است که رفاه، معیشت و ... اولویت نیستند و دوم اینکه الان متغیر فعال و تاثیر گذار در اقتصاد،‌ سیاست‌‌های خارجی است که این خود دو عامل تحریم‌ها و تنش‌های منطقه‌ای را دربر می‌گیرد. وگرنه همان روزی که آقای فرزین به عنوان رییس جدید بانک مرکزی انتخاب شد، گفتم که هیچ اتفاقی در بازار ارز کشور رخ نخواهد داد و از آنجایی که سیاست‌ گذاری‌ها در اختیار بانک مرکزی نیست شاید تغییر رییس کل یک شوک مقطعی ایجاد کند اما بعد از مدتی کوتاه بازار به وضعیت قبل برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت کاهش قیمت دلار از 60 هزار تومان به کمتر از 50 هزار تومان، ناشی از تنش‌زدایی از عربستان بود و نه سیاست‌های آقای فرزین. البته  هر چند تنش‌زدایی از عربستان عامل موثری در کاهش نرخ دلار بود اما شاهد تنش با آذربایجان بودیم که برآیند منفی شد و باعث آن بوده که نرخ دلار از 50 هزار تومان پایین‌تر نیاید.

این کارشناس اقتصادی افزود: مشکل اصلی به موضوع تحریم بر می‌گردد و تا زمانی که تحریم‌ها رفع نشوند، تغییر افراد در دولت هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

افقه درباره آثار حذف ارز 4200 تومانی و مشکلات معیشتی امروز که یکی از دلایل آنها حذف ارز 4200 تومانی بوده، گفت: در همان زمان اجرای حذف ارز 4هزار و 200 تومانی هشدار دادم که این یک اقدام بسیار خطرناکی است و دولت ریسک بسیار بزرگی را انجام داد. تحت تاثیر برخی از اقتصاد خوانده‌های بی‌اطلاع از ساختارهای موجود، نسبت به اجرای این کار خطرناک اقدام کردند. محاسبات ساده‌ لوحانه‌‌ای را هم انجام داده بودند که تنها 4 قلم کالا تحت تاثیر حذف ارز 4200 تومانی قرار می‌گیرد اما همان زمان هشدار دادیم که حذف ارز 4200 تومانی تمام اقتصاد را تحت تاثیر خواهد گذاشت و تمام اقتصاد را روی زلزله قرار می‌دهد و این اتفاق هم افتاد و امروز می‌بینند که حذف ارز 4200 تومانی چه بلایی بر سر ملت آورد.

وی با تاکید براینکه با حذف ارز 4200 تومانی، جمعیت بسیار زیادی را به زیر خط فقر کشاندند و شرایط سخت‌تری را برای کارگران و جمعیت مناطق محروم ایجاد کرد، ادامه داد: برخلاف اقتصاد خوانده‌های طرفدار بازار آزاد معتقدم دولت حتما باید برای قیمت‌ها و در جهت تامین نیاز نیازمندها و 5 دهک پایین محدودیت وضع و حتما باید از ارز ترجیحی استفاده کند، البته باید نظارت هم وجود داشته باشد. گوش کسی از ارز ترجیحی سوء‌استفاده می‌کند را بگیرد نه اینکه برای اینکه برای مقابله با رانت و فساد و سوءاستفاده از یارانه‌ها، صورت مساله را پاک کند. چرا دولت با این افراد رانتخوار را برخورد نمی‌کند؟

این کارشناس اقتصادی گفت: موافق ایجاد محدودیت‌‌ها هستم چراکه وقتی 60 میلیون از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند جز این راه دیگری وجود ندارد و مگر می‌شود این جمعیت را به بازار افسارگسیخته دلار سپرد؟ هر چند با دلار 28 هزار و 500 تومانی هم قیمت‌ها تا چند برابر نسبت به دلار 4200 تومانی افزایش پیدا می‌کند اما دلار 28 هزار و 500 تومانی نسبت به دلار 50 هزار تومانی بازار آزاد به قیمت چند کالایی که مشمول این ارز ترجیحی شده‌اند، کمک می‌کند. البته همین الان فشار برای حذف ارز ترجیحی است که این اقدام تیر خلاص است.            

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز