خبرگزاری کار ایران

سازمان اعضای کریدور شمال- جنوب تشکیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۱۵۳

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت:‌ سازمان اعضای کریدور شمال- جنوب با هدف افزایش ظرفیت‌های تجاری و بازطراحی این کریدور متناسب با نیازها و شرایط حمل و نقلی روز تشکیل می‌شود.

به گزارش ایلنا از وزارت راه و شهرسازی، امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به برگزاری جلسه نهم و دهم کارشناسی کریدور شمال- جنوب طی در روزهای نهم و دهم اسفندماه با حضور نمایندگان کشورهای عضو این کریدور به صورت مجازی اظهار کرد: کریدور شمال- جنوب سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و امروز با توجه به گذشت ۲۳ سال از تاسیس آن و تحولات سیاسی و جغرافیایی، ساختار اصلی حقوقی این کریدور باید متناسب با نیاز روز اصلاح شود.

وی ادامه داد: کریدور شمال- جنوب به لحاظ اقتصادی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است و تغییرات در جغرافیای پیرامون این کریدور اهمیت آن را دو چندان کرده است.

ترفع خاطر نشان کرد: برای تجاری شدن یا فعال‌تر شدن کریدور شمال- جنوب باید بنیان حقوقی این کریدور اصلاح شود،‌ به همین منظور به دنبال آن هستیم که ساختار دبیرخانه و سازمان کریدور را با کمک اعضا ایجاد کنیم و در مرحله بعد به تدریج همه فرایندهای کریدور اعم از فرایندهای حمل و نقلی، تجاری، اقتصادی و ... کنترل و مدیریت شود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: به این ترتیب با کنترل مستمر کلیه فرایندهای تجاری و حمل و نقلی و ایجاد مکانیزم گزارش گیری از همه ابعاد کریدور، علاوه بر روانسازی جریان ترانزیت و تجارت در منطقه، مشکلات احتمالی در مسیر کریدور فورا احصا و برطرف خواهد شد.

به گفته ترفع از آنجایی که باید تجدید ساختار جدیدی برای کریدور شمال- جنوب در نظر گرفته شود، از چند ماه قبل محتوای این ساختار جدید آماده شده و طی جلسات منظم کارشناسی با کشورهای عضو مراتب بررسی می شود. در این راستا در جلسات نهم و دهم کارشناسی، برای متدولوژی های مسیر شناسی و حمل و نقل چند وجهی در کریدور مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه وشهرسازی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۳ کشور عضو اصلی کریدور شمال- جنوب بوده و کشور بلغارستان هم عضو ناظر این کریدور است که ظرفیت بالایی برای توسعه ترانزیت در جهت های مختلف فراهم می شود.

وی افزود: پیش از این، برای کریدور شمال- جنوب برخی مسیرهای سنتی تعریف شده بود اما لازم است همه مسیرهای شبکه کریدور در مسیرها و جهت های گوناگون با لحاظ مسافت، زمان و هزینه مشخص شود بنابراین در اولین گام کل شبکه مسیرها باید شناسایی شود و در گام بعدی متدولوژی حمل و نقل ترکیبی و مدیریت کریدور ایجاد خواهد شد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: ماه آینده نیز جلساتی با موضوع ایجاد سازمان کریدور شمال- جنوب برگزار می شود تا پس از تصویب، این کریدور را با شمایل جدید و متناسب با درخواست‌ها و نیازهای حمل و نقلی امروز باز طراحی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز