خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت برق حرارتی:

سال آینده ۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود/۱۴ نیروگاه مازوت مصرف می کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۹۱۳

پیشاهنگ در پاسخ به ایلنا درباره لزوم تغییر سبد نیروگاهی و تمرکز بر غیر حرارتی ها با توجه به کمبود گاز توضیح داد: موضوع مهم قابلیت اطمینان و پایداری شبکه است، در مورد تجدیدپذیرها محدودیت داریم و می توانیم تا سقف مشخصی احداث کنیم اما در هر حال سازمان برنامه و بودجه برنامه دارد که به مرور باید نیروگاهها سیکل ترکیبی شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عبدالرسول پیشاهنگ در نشست حاشیه‌ای بیست و دومین نمایشگاه صنعت برق با بیان اینکه سال گذشته ۴ رکورد در صنعت برق ثبت کردیم، اظهار داشت: اولین رکورد اینکه ۹۸ درصد آمادگی در نیروگاه‌ها را با تعمیرات ۹۴ هزار مگاوات ثبت کردیم که در این راستا ۷۲ پارامتر پایشی داریم.

وی افزود: همچنین برای اولین بار توانستیم یک واحد را ظرف ۸ ماه نصب و راه اندازی کنیم در حالی که این زمان قبلا ۳۶ تا ۴۰ ماه بوده است. 

مدیر عامل شرکت برق حرارتی تصریح کرد؛ رکورد دیگر ما اضافه شدن ۴۴۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور بوده و علاوه بر آن ۱۰۳۵ مگاوات واحدهای جدید را ارتقا دادیم در نتیجه ۵۵۰۰ مگاوات به ظرفیت اضافه شد که با تولید پراکنده و تجدیدپذیر به ۶ هزار مگاوات رسید.

وی با بیان اینکه ما در کشور ۱۳۲ نیروگاه و ۶۴۰ واحد نیروگاهی داریم که ۶۸ درصد مالک خصوصی و ۳۲ درصد مالک دولتی دارند، گفت: در سال جاری ۱۰۷ هزار مگاوات در دست تعمیرات داریم که از این میزان ۳۳۵۰۰ واحد را به تعمیرات بردیم که تا پایان اردیبهشت کامل می شود و واحدها در تابستان در مدار خواهند بود.

پیشاهنگ با اشاره به توسعه نیروگاه‌های جدید و همچنین نیروگاه‌های موجود گفت: برای سال آینده برنامه ریزی کردیم که ۳۰۲۵ مگاوات جدید را وارد مدار کنیم، ۱۴۰۰ مگاوات را با صنایع تفاهم‌نامه داریم و باضافه تولید پراکنده، تجدیدپذیرها و دی جی به ۶ هزار مگاوات خواهیم رسید.

وی در ادامه گفت: نیاز مصرف تابستان ۶۹ هزار مگاوات و در زمستان ۳۹ هزار مگاوات است بنابراین از ابتدای مهر واحدهای راندمان پایین و فرسوده به میزان ۳۰ هزار مگاوات مازاد از مدار خارج می شوند، البته ۴ تا ۵ هزار مگاوات نیز برای پایداری شبکه و جایگزینی با واحدهایی است که از مدار خارج می شوند.

پیشاهنگ با اشاره به تامین سوخت زمستان گفت؛ برای تولید برق و تامین سوخت زمستان برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته و در تعامل با وزارت نفت سوخت معادل گاز تامین خواهد شد، در تابستان ۳۰۰ میلیون متر مکعب و در زمستان ۲۰۰ میلیون متر مکعب سوخت گاز تامین می شود.

وی تاکید کرد: ترجیح ما این است که از سوخت گاز استفاده کنیم زیرا آلودگی زیست محیطی ندارد و به لحاظ تعمیرات نیز سوخت مناسبی است. اگر در زمستان با کمبود گاز مواجه شویم از سوخت دوم استفاده می کنیم.

پیشاهنگ بیان داشت: از ۱۳۲ نیروگاه موجود در کشور سوخت دوم ۱۴ نیروگاه مازوت و بقیه گازوئیل است. یعنی کمتر از ۱۰ درصد می توانند از مازوت استفاده کرده و بقیه قادر به مصرف نیستند.

وی ادامه داد: تنها نیروگاه تهران که مازوت مصرف می کرده نیروگاه بعثت بوده که از سال ۸۸ تاکنون مصرف نکرده است. 

مدیر عامل برق حرارتی یادآور شد: براساس آمار روزانه ۷۷ میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه‌ها مصرف شده، هفت میلیون لیتر گازوئیل و ۲۰ میلیون لیتر مازوت مورد استفاده قرار گرفته است. 

وی در خصوص آخرین وضعیت نیروگاه‌های زمین‌گرمایی اظهار داشت: تا پایان امسال یک نیروگاه زمین‌گرمایی در مشکین‌شهر به ظرفیت پنج مگاوات نصب و راه اندازی می‌شود.

وی درباره از رده خارج کردن ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه در کشور گفت: نیاز مصرف با تولید همخوانی ندارد و ما همیشه دنبال نیاز مصرف هستیم. زمانی رشد نیاز مصرف پنج درصد بود اما در سالی که خاموشی اتفاق افتاد شاهد ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی در کشور بودیم. با توجه به این‌که قیمت برق در دنیا حدود ۷ سنت است و خاموشی ۱.۵ دلار خسارت را تحمیل می‌کند در این شرایط برای عبور بحران تابستان که ۳۰۰ ساعت است باید تمام واحدهای فرسوده و راندمان پایین را وارد مدار کنیم و برای این موضوع برنامه ‌ریزی کرده‌ایم که بودجه سالانه آن نیز تخصیص می‌یابد تا به مرور این مساله انجام شود.

پیشاهنگ در ادامه بیان داشت: مقرر شده که کنار نیروگاه ری یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی نصب شود و این نیروگاه از مدار تولید خارج شود، ظرفیت کنونی نیروگاه ری ۴۸۰ مگاوات است و این طرح را برای نیروگاه بعثت نیز در دستور کار داریم.

وی در خصوص راندمان این نیروگاه‌ها گفت: در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های کشور ۳۹.۶ درصد است که با به مدار آمدن بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی این عدد به بالای ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. برای افزایش راندمان نیروگاه برنامه ‌ریزی‌های متعددی صورت گرفته و مقرر شده که سالانه ۷ دهم درصد افزایش پیدا کند.  

وی با بیان این‌که در حال حاضر عمر برخی از نیروگاه‌ها به ۶۶ سال می‌رسد، گفت: اما تمام این نیروگاه‌ها با ظرفیت نامی همان ابتدا کار می‌کنند.

پیشاهنگ در پاسخ به ایلنا درباره لزوم تغییر سبد نیروگاهی و تمرکز بر غیر حرارتی ها با توجه به کمبود گاز توضیح داد: موضوع مهم قابلیت اطمینان و پایداری شبکه است، در مورد تجدیدپذیرها محدودیت داریم و می توانیم تا سقف مشخصی احداث کنیم اما در هر حال سازمان برنامه و بودجه برنامه دارد که به مرور باید نیروگاهها سیکل ترکیبی شوند، همچنین برنامه برای جایگزینی نیروگاه‌ها با راندمان کم با نیروگاه‌های راندمان‌های بالا در دستور کار داریم، که در بندرعباس نیروگاه دو کوهه و زرند کرمان و نیروگاه سهند این طرح برنامه ریزی شده است.

وی در ادامه درباره نیروگاههای زغالسنگ سوز بیان داشت: احداث نیروگاه زغال سنگ سوز طبس در دستور کار قرار گرفته و مطالعات روی بحث‌های تکنولوژی در دستور کار است و در حال حاضر بویلر این نیروگاه را به یک کشور خارجی سفارش داده‌ایم تا بتوانیم با تکنولوژی بالاتری کار را پیش ببریم و از این طریق آلودگی این نیروگاه نیز کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای صادرات تجهیزات به کشورهای دیگر نیز گفت: تاکنون به کشور عراق، سوریه، مالزی و اخیرا روسیه تجهیزاتی را صادر کرده‌ایم و در این زمینه نیز شرکت مپنا اقدامات خوبی را انجام داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز