خبرگزاری کار ایران

تولیدکنندگان برق پشت‌بامی 2200 تومان بابت هر یک کیلووات دریافت می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۲۱۹۰

قرار شد ساتبا قرارداد خرید تضمینی 20 ساله را به ازای هر کیلووات ساعت 2200 تومان منعقد کند و پله های کاهش نیز حذف شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود کریمی در میزگردی با موضوع نیروگاههای خورشیدی حمایتی با بیان اینکه در توسعه نیروگاههای خورشیدی در دو بخش انشعابی و بزرگ مقیاس تعریف شده است، اظهار داشت: بنا بر این بود که نیروگاههای انشعابی از صفر تا 20 کیلووات احداث شوند اما امسال به 500 کیلووات هم افزایش یافته است.

وی افزود: در این بازه نیروگاههای خانگی زیرمجموعه نیروگاههای انشعابی یعنی بین 0-20 کیلووات هستند و نیروگاههای حمایتی صفر تا 5 کیلووات خواهند بود.

 در ادامه گفت: امسال طبق مصوبه مجلس نیروگاههای 5 کیلوواتی از وام کم بهره با سود 4 درصد برخوردار خواهند شد و این امکان را دارند که در سقف خانه ها اقدام به احداث نیروگاه کرده و درآمد کسب کنند.

وی خاطرنشان کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای کمیته امداد 25 هزار میلیارد تومان و برای بهزیستی 10 هزار میلیارد تومان بوده است.

کریمی بیان داشت: در سال 1401 مبلغی به میزان 6 هزار میلیارد تومان از محل سپرده قرض الحسنه در نظر گرفته شد و تفاهمنامه ای بین 5 نهاد کمیته امداد، معاونت روستایی ریاست جمهوری، سازمان بهزیستی، بسیج سازندگی و ساتبا منعقد شد و مقرر شد که همکاری کرده و از این بودجه استفاده کنند.

وی ادامه داد: قرار شد ساتبا قرارداد خرید تضمینی 20 ساله را به ازای هر کیلووات ساعت 2200 تومان منعقد کند و پله های کاهش نیز حذف شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تجهیزات نیروگاههای تجدیدپذیر با بیان اینکه خانوارهای مددجویان از سال اول احداث نیروگاه خورشیدی حمایتی حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان در آمد خواهند داشت که تا شش میلیون تومان در سال‌های بعد افزایش خواهد یافت، ادامه داد: قرار شده این طرح در قالب بسته‌هایی اجرایی شود که بخش خصوصی و فعالان این صنعت اعتقاد دارند علاوه بربسته‌های پنج هزار تایی هزارتایی روش سابق مبنی بر اجرای پروژه‌های خرد نیز تداوم داشته باشد.

کریمی با اشاره به تجربه دنیا در پروژه های کوچک مقیاس اشاره کرد تقریبا 100% پروژه های کوچک مقیاس در کشورهای مختلف به صورت EPCانجام می شود و چون تمام تعهدات را یک شرکت به عهده می گیرد بنابراین کارفرما دردسر کمتری خواهد داشت. در حالی که اگر مسئولیتها جدا باشد موجب می شود که تامین کننده تجهیزات تقصیر را به گردن پیمانکار بیندازد و بالعکس. و این موضوع موجب می شود که کارفرما کلی وقت صرف کند تا تشخیص دهد تقصیر با کدام یک از طرفین است و به همین دلیل است که در دنیا کلیه مسئولیتها و تعهدات پروژه های کوچک به عهده یک نفر است.

کریمی به افزایش هزینه تمام شده پروژه های تجمیعی اشاره کرد و افزود در صورت بزرگ تعریف کردن پروژه های حمایتی، ممکن است در نگاه اول بنظر برسد که پروژه ها ارزان تر می شوند، ولی به دلیل طولانی تر شدن مراحل مقدماتی، آزاد شدن وامها و خواب سرمایه، این امر موجب گران تر شدن هزینه های پروژه می گردد. به همین دلایل است که بخش خصوصی به این شیوه اشکال وارد می کند. اگر به هر روش و شیوه ای توسعه اتفاق بیافتند بخش خصوصی استقبال می کند، ولی بشرطی که اجرایی باشد.

کریمی به برگزاری همایش نیروگاه های خورشیدی حمایتی توسط انجمن ساتکا در 16 آبان اشاره کرد و این همایش را فرصتی دانست که بخش خصوصی و نهادهای متولی این امر گرد هم آیند و با هم اندیشی و گفتگو به دنبال بررسی و رفع موانع باشد. وی افزود که در این همایش نمایندگان کمیته امداد، معاونت روستایی، بسیج سازندگی، ساتبا و بهزیستی از سراسر کشور حضور دارند.

کریمی به هدف انجمن ساتکا برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر اشاره کرد و افزود: اگر توسعه اتفاق افتد، هم شرکت توزیع بهره می برد، هم زنجیره شرکتهای بخش خصوصی پیمانکار، سازنده ، مشاور و تامین کننده. اغلب شرکتها اتفاق نظر دارند که اگر پروژه ها به صورت بسته های کوچک تقسیم شود از ابتدای سال این پروژه ها اجرایی می شد و با سرعت بیشتری پیش می رفتیم.

وی خاطرنشان کرد: حضور شرکتهای کوچک و متوسط در کنار شرکتهای بزرگ به توسعه پایدار منجر می شود. شرکتهای کوچک در سراسر کشور خود عامل فرهنگ سازی هستند چون زمان صرف می کنند و با جامعه خود درباره مزایا و منافع انرژیهای تجدیدپذیر صحبت می کنند و این خود موجب توسعه این بخش می شود.

وی گفت:،نظر اصلی انجمن است که طرحهای قبلی را متوقف نکنید و بسته های کوچک اجرا شود و طرح جدید به صورت موازی اجرا شود و اگر مورد استقبال قرار گرفت چه اشکالی دارد ولی اگر اجرا نشد پروژه ها عقب نیافتد.

همچنین محمد صداقتی پور فعال بخش خصوصی به تاریخچه پروژه های حمایتی از سال 1394 اشاره کرد و افزود پس از چندین سال که پروژه های کمیته امداد در بسته های حدودا تا 200 تایی اجرا شدند و تجربیات موفقی نیز بودند، در سال 1400 طرح جهاد روشنایی با هدایتگری بسیج سازندگی اجرا شد. پایلوت اول این طرح در استان خراسان رضوی اجرا شد و سال گذشته مجموعا حدود 400 پروژه در این استان اجرا شد.

وی به توقف پروژه های حمایتی در سال جاری اشاره کرد و دلیل آن را ایده بسته های 5 هزار تایی عنوان کرد و افزود واگذاری پروژه ها به روال قبلی یعنی بسته های 50، 100 و 200 تایی در سال جاری متاسفانه متوقف شده است و همه منتظر بسته های 5 هزار تایی هستند.

وی به دو دلیل که واگذاری بسته های 5 هزار تایی به نتیجه نمی رسد اشاره کرد و گفت؛ اول اینکه انجام مراحل مقدماتی نیازمند زمان است؛ مددجویان باید شناسایی شوند، منازل شان بازدید شود، قراردادهای خرید تضمینی برق منعقد شود، مراحل بانکی انجام شود، و اینها چندین ماه زمان می برد. برای مثال، شرکت ما یک قرارداد 100 نیروگاه با خراسان شمالی داشته است. پروسه مراحل مقدماتی و آزاد شدن وام مددجویان حداقل 4 ماه طول کشیده است و خیلی از افراد در مراحل مختلف ریزش و جایگزین داشته اند. بنابراین دور از واقعیت است که چندین بسته هر کدام شامل 5 هزار مددجو آماده اجرای پروژه شوند. لذا پیشنهاد ما این است که کارهای مقدماتی هر تعداد مددجو که در هر استان انجام شد، پروژه ها واگذار شوند و زمان را از دست ندهیم.

صداقتی پور با بیان اینکه واگذاری بسته های بزرگ موجب از دست رفتن زمان و افزایش قیمت تجهیزات می شود، خاطرنشان کرد: کارهای مقدماتی یک بسته 5000 تایی از مددجویان بیش از یکسال و تا 2 سال طول خواهد کشید و در این مدت، قیمت تجهیزات افزایش می یابد و نیروگاه از نظر توجیه پذیری اقتصادی خارج می شوند. نیروگاه های خورشیدی حمایتی زمانی اقتصادی است که پروژه ها به سرعت اجرا شوند.

وی به آزاد شدن تدریجی وامها به عنوان دلیل دوم که واگذاری پروژه ها بصورت انبوه به نتیجه نمی رسد اشاره کرد و افزود شرکت پیمانکار می تواند تاخیر در آزاد شدن وامها را با منابع مالی خود و تعاملی که با شرکت های سازنده و تامین کننده دارد جبران نماید، ولی اگر تعداد پروژه ها زیاد باشد، تاخیر در آزاد شدن تسهیلات را نمی توان جبران کرد. بنابراین یکی از دلایلی که بسته های 5 هزار تایی به نتیجه نخواهد رسید، و بهتر است بسته ها در مقیاس های کوچک واگذار شوند، همین موضوع است.

صداقتی پور در خصوص مدل اجرای پروژه ها گفت: واگذاری پروژه ها بصورت قرارداد کامل EPC (مهندسی، تامین تجهیزات و اجرا) بهترین روش است، چرا که تمام مسئولیت با یک شرکت است و اگر در آینده نیروگاه با مشکل مواجه شود، مددجو و ارگان حمایتی می داند که با یک شرکت طرف است، ولی قراردادهای جداگانه تامین کالا با یک شرکت و اجرا با یک شرکت دیگر روش مناسبی نیست، چرا که مسئولیت بین چند شرکت تقسیم می شود و اگر در ادامه کار مشکلی ایجاد شود، مددجو و ارگان حمایتی بین چندین شرکت درگیر می شود و تشخیص قصور بسیار مشکل می شود.

صداقتی پور پیشنهاد واگذاری پروژه ها در بسته های 100 و 200 تایی را مطرح نمود که اجرای پروژه ها در استانها سریعتر آغاز و اجرایی شود. وی افزود اگر در هر استان 5 الی 10 تا پکیج 100 تایی اجرا شود، مجموعا حدود 500 الی 1000 نیروگاه در هر استان و مجموعا 15 الی 30 هزار نیروگاه اجرا می شود که عدد بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد اگر بسته ها کوچک نشود و کماکان روی بسته های 5 هزار تایی اصرار شود، پیش بینی من این است که اجرایی نخواهد شد و فقط مراحل مقدماتی این بسته ها 2 سال بطول خواهد انجامید.

صداقتی پور بیان داشت: اگر ساتبا یا بسیج سازندگی روی کاهش هزینه احداث نیروگاه 5 کیلواتی به  100 میلیون تومانی اصرار بورزد، با توجه به اینکه قیمت یک نیروگاه با کیفیت بسیار معمولی بیشتر از 120 میلیون تومان است، و یک نیروگاه با کیفیت خوب بالاتر از 140 میلیون تومان است، این اصرار برای کاهش هزینه ها موجب می شود که از تجهیزات با کیفیت پایین استفاده شود و این مددجو است که در انتها متضرر می شود.نظر انجمن این است که طرح های قبلی را متوقف نکنید و بسته های کوچک ادامه پیدا کنند.

دانیال علیزاده فعال بخش خصوصی نیز به سودمندی این نیروگاه ها برای هر سه بخش دولت، مددجو و فعالین انرژی های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: با احداث این نیروگاه ها، به تولید برق در کشور کمک می شود، ضمن اینکه مددجویان درامد 20 ساله کسب می کنند، و همچنین کسب و کار فعالین بخش خصوصی رونق می گیرد و از رکود خارج می شود و اشتغال در استانها و شهرستان ها ایجاد می شود.

علیزاده ضمن توصیه به واگذاری پروژه ها بصورت خرد افزود:؟پیشنهاد من این است که پروژه های حمایتی بصورت بسته های 50 الی 200 تایی واگذار شود، چرا که این روش تاکنون آزمایش و اجرایی شده است، ولی بسته های با تعداد بالا از چندین منظر ممکن است اجرایی نشوند و نباید جلوی واگذاری پروژه ها بصورت خرد را گرفت.

محمد حسن غفوری، مدیر اجرایی انجمن ساتکا نیز در خصوص بررسی مدل های مشارکت بخش خصوصی در پروژه های حمایتی گفت این مدل ها در انجمن ساتکا در حال بررسی است و شامل قراردادهای ای پی سی و کنسرسیوم می شود. وی افزود انجمن ساتکا متشکل از شرکت های کوچک و متوسط و بزرگ است و لذا انجمن موافق توسعه از همه نوع است، ولی نکته ای که باید دقت شود این است که نباید همه فعالین بخش خصوصی و دولتی منتظر اجرای روش واگذاری 5 هزار تایی باشند و 8 ماه از سال بگذرد، بلکه روش های گذشته در واگذاری در بسته های چند ده تایی و چند صدتایی نیز به موازات ادامه پیدا کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز