خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت مطرح کرد:

برقراری شبکه شبه‌ سوئیفت بین ایران و روسیه/ تجار دو کشور ارتباط مستقیم با یکدیگر ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۴۰۷

رییس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: روابط تجار ایران و روسیه با تجار کشورهای واسط صورت می‌گیرد و تاجران و فعالان اقتصادی دو کشور ارتباط مستقیم با یک ندارند و همین باعث شده تصویر غلطی درباره تجارت ایران و روسیه شکل بگیرد و علی رغم بالا بودن ظرفیت‌های دو کشور، میزان مبادلات تجاری با آنچه انجام می‌گیرد، فاصله پیدا کرده‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا پیمان‌پاک در نشست تجاری همکاری‌های ایران و روسیه با بیان اینکه مساله اول در توسعه همکاری‌های دو کشور بحث ارتباط تجار ایران و روسیه است، اظهار داشت: معتقدم باید شناخت دقیق و واقعی بین دو کشور وجود داشته باشد. 12 سال در بازار روسیه فعال بودم و به خوبی می‌دانم مهم‌ترین مشکل تجار ایران و روسیه وجود کشورها و تجار واسط است.

وی ادامه داد: روابط تجار ایران و روسیه با تجار کشورهای واسط صورت می‌گیرد و تاجران و فعالان اقتصادی دو کشور ارتباط مستقیم با یک ندارند و همین باعث شده تصویر غلطی درباره تجارت ایران و روسیه شکل بگیرد و علی رغم بالا بودن ظرفیت‌های دو کشور، میزان مبادلات تجاری با آنچه انجام می‌گیرد، فاصله پیدا کرده‌است.

معاون وزیر صمت افزود: سال گذشته حجم تجارت بین دو کشور حدود 4 میلیارد دلار بوده در حالی که با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت‌های تجاری بین دو کشور این عدد می‌توانست بیتشر باشد و امروز فاصله زیادی ظرفیت‌های تجاری بین کشور و حجم تجاری آنها وجود دارد.

پیمان‌پاک با بیان اینکه برای توسعه و تعمیق روابط اقتصادی باید شناخت از بازار دو کشور لازم است،گفت:‌ باید پلت‌فرم هایی برای انتقال و انعکاس سریع و حرفه‌ای نیاز تجار دو کشور ایجاد شود همچنین باید ارتباط بین تجار اصیل و حرفه ای دو کشور برقرار شود.

وی اظهار داشت: بنابراین مساله اول برای تقویت همکاری‌ها،‌ توسعه بازار است اما مساله دوم فراهم کردن الزاماتی است که توسعه را پشتیبانی کند یعنی برای حل مشکلات گمرکی بین دو کشور به توافق برسیم. البته در این باره مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد انجام شده و احتمالا تا مهر ماه توافقنامه تجارت آزاد امضا شود در این صورت بسیاری از مشکلات این‌چنینی بین دو کشور برطرف خواهد شد. همچنین این توافقنامه می‌تواند موتوری برای توسعه روابط دو کشور شود.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: از موضوعات بسیار مهم که می‌تواند منجر به تعمق روابط بین دو کشور باشد، رونق کردیور شمال جنوب، توافقات گمرکی، افزایش حمل و نقل دریایی و همکاری‌های بانکی است  در بحث همکاری‌های بانکی اتفاقات و مذاکرات خوبی شده است و در حال فعالسازی صندوق ضمانت دو کشور هستیم و باید بیمه‌های اتکایی بین دو کشور شکل بگیرد و فعال شود.

پیمان‌پاک با اشاره به ارتباطات بانکی بین دو کشور ادامه داد: در حال برقراری روابط بانکی بر مبنای نقل و انتقلات پولی و شبه سوئیفت بین دو کشور هستیم و یک سیستم بانکی حرفه‌ای فعال می‌شود.

وی از ایجاد کارگروهی برای تقویت روابط  بین دو کشور خبر دادو گفتم در این کارگروه موضوعاتی مانند حمل و نقل بین دو کشور مورد بررسی قرار می گیرد و معتقد هستیم باید طرح‌های و پروژ‌ه‌های حمایتی تعریف شده در این کارگروه از بروکراسی اداری در هر دو کشور فاصله بگیرذد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز