خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل فرابورس ایران خبر داد:

نخستین صندوق املاک و مستغلات به زودی در فرابورس

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۰۱۱

مدیرعامل فرابورس ایران از راه اندازی نخستین صندوق‌های املاک و مستغلات در فرابورس طی روزهای آتی خبر داد.

به گزارش ایلنا، میثم فدایی در نشست «ابزارهای تأمین مالی مسکن و مستغلات» به تشریح وضعیت ابزارهای تأمین مالی حوزه مسکن و مستغلات پرداخت و گفت: امیدواریم درج صندوق‌های املاک و مستغلات تا پیش از پایان سال در فرابورس انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق املاک و مستغلات به عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی این بخش تصویب شد، اظهار داشت: در ادامه با عارضه‌یابی این صندوق‌ها تلاش شد حداکثر ساده‌سازی و چابکی در این ابزار وجود داشته باشد.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه هیچ مشکلی برای پذیرش این صندوق‌ها در فرابورس نداریم، تصریح کرد: ما در فرابورس پیگیر آن هستیم که پذیره‌نویسی نخستین صندوق املاک و مستغلات انجام شود به نحوی که پایان سال درج این صندوق‌ها در فرابورس صورت گیرد و فقط پذیره‌نویسی آن به سال بعد موکول شود.

فدایی به ریسک‌ها و مزایای بخش مسکن و مستغلات پرداخت و خاطرنشان کرد: ریسک این بخش به مسائلی چون شرایط اقتصادی، مدت زمان ساخت طولانی، هزینه دسترسی به سرمایه و… برمی‌گردد.

وی درباره مزایای بخش مسکن ابراز داشت: مسائلی مانند درآمد حاصل از اجاره، درآمد حاصل از بالا رفتن قیمت، تنوع در سبد دارایی‌ها و… مزایای این بخش را تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل فرابورس ایران به رابطه بین اقتصاد و بخش املاک و مستغلات اشاره و بیان کرد: ارتباط قابل توجهی میان املاک و مستغلات و مخارج مصرف‌کننده وجود دارد و در سبد دارایی مردم بخش عمده املاک است. موضوع دیگر وجود ارتباط مستقیم میان املاک و تولید ناخالص داخلی است. از سوی دیگر نیز بسیاری از وام‌ها به واسطه توثیق املاک بوده و املاک روی نرخ نکول تأثیر گذار است.

فدایی ادامه داد: در اقتصادهای دنیا همبستگی ۶۰ تا ۹۰ درصدی بین تولید ناخالص داخلی و املاک و مستغلات وجود دارد.

وی در تشریح ابزارهای مالی مختلف بخش املاک و مستغلات یادآور شد: این ابزارها در دو دسته مبتنی بر بدهی و مبتنی بر سهام و همچنین بازار خصوصی و بازار عمومی دسته‌بندی می‌شوند.

مدیرعامل فرابورس ایران درخصوص وضعیت صندوق‌های املاک و مستغلات در آمریکا عنوان کرد: از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۲۰ بازدهی انواع دارایی‌های این حوزه به طور میانگین بالای ۱۰ درصد بوده است.

فدایی ادامه داد: جایگاه اوراق رهنی در میان دیگر اوراق بهادار آمریکا روند رو به رشدی داشته و اکنون در جایگاه سومین اوراق بهادار این کشور به شمار می‌رود که ۱۲ درصد بازار سرمایه این کشور و ۲۲ درصد از بازار بدهی را تشکیل می‌دهد.

وی چالش‌های مختلف تأمین مالی مسکن ایران را در دو دسته «نظام بانکی» و «بازار سرمایه» تقسیم‌بندی کرد و گفت: به دلیل ریسک‌های سیستماتیک، نظام بانکی تمایل کمی برای تسهیلات‌دهی در بخش املاک دارد؛ همچنین ارکان متعدد صندوق‌ها نیز نتوانسته جلب توجه چندانی بکند و این بخش تعداد صندوق‌های کمی دارد.

مدیرعامل فرابورس ایران پنج راهکار را به عنوان راه‌های توسعه نظام تأمین مالی بخش مسکن برشمرد و اظهار داشت: توسعه ابزارهای رهنی، اصلاح زیرساخت‌های قانونی، اصلاح سیستم‌های سنتی بانکداری و ثبات در نرخ، راهکارهای این بخش هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز