خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق ایران و فنلاند در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم اخذ مالیات مضاعف بین ایران و فنلاند به چه معناست؟ / سرمایه‌گذاری در ایران افزایش می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۴۰۷

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند اظهار داشت: ایران در شرایط فعلی کشور سرمایه‌پذیری محسوب می‌شود، به خصوص در سال‌های اخیر که به واسطه تحریم‌ها حجم توسعه، سرمایه‌گذاری، احداث و... کاهش چشمگیری داشته است، طبیعتا سرمایه‌گذاری در ایران جذابیت بیشتری خواهد دارد.

غلامحسین جمیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد توافق عدم اخذ مالیات مضاعف بین ایران و فنلاند اظهار کرد: در دنیا شیوه‌های مختلفی برای جذب سرمایه‌گذاران و همکاری‌های مشترک اقتصادی بین کشورها وجود دارد. از این جمله می‌‌توان به تعرفه‌های ترجیحی، حذف تعرفه، مشوق‌های گمرکی، تسهیلات بانکی، مشوق‌های مالیاتی و... که باعث می‌شود کشورها همکاری‌های اقتصادی فی ما بین خود را توسعه دهند‌.

وی افزود: مفهومی در تجارت به نام مالیات مضاعف وجود دارد. وقتی یک فرد یا شر‌کت فعالیت اقتصادی می‌کند مسلما طبق قوانین آن کشور باید مالیات بپردازد و سپس مقدار باقی مانده از سود بین سهامداران تقسیم می‌شود. گاهی از این سود و درآمد پرداخت‌شده هم دوباره مالیات گرفته می‌شود، به این مفهوم مالیات مضاعف می‌گویند. در روابط بین دو کشور وقتی شرکت یک کشور در کشور دیگر نمایندگی یا فعالیت اقتصادی دارد باید مطابق با قوانین آن کشور مالیات خود را پرداخت کند، وقتی درآمد پس از اعاده سود را می‌خواهد به کشور خود بازگرداند، در آنجا هم درآمد جدید شناسایی شده و به آن مالیات تعلق می‌گیرد.

جمیلی تصریح کرد: برای اینکه جذابیت یک همکاری مشترک بین کشورها برای شرکت‌ها از بین نرود، با ابزار توافقنامه‌های این چنینی سعی می‌کنند یک بار پرداخت مالیات را مبنای فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها در کشور مقصد را بپذیرند و از اخذ مالیات مضاعف جلوگیری کنند. 

وی اضافه کرد: از این حیث برخی کشورها بهره‌برداری بیشتری می‌کنند. از آنجا که نرخ محاسبه مالیات در برخی کشورها حداقلی است، با چنین توافقی اجازه می‌دهند که شرکت‌ها از سایر کشورها در آنجا فعالیت خود را انجام دهند و درآمد شرکت‌ها به جهت نرخ مالیاتی کمتر افزایش چشمگیر پیدا می‌کند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند گفت: بین انگلیس و ایرلند شمالی نیز چنین توافقی بود. از آنجا که نرخ‌های مالیاتی کمتری نسبت به انگلیس داشت و توافق عدم اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور منعقد شده بود، بسیاری از شرکت‌های انگلیسی شعبات خود را در ایرلند افتتاح می‌کردند، نهایتا مالیات کمتری می‌دادند و وقتی سود را به کشور خود بازمی‌گرداندند عایدی بیشتری داشتند. 

وی در پاسخ به سوالی در این مورد که با توجه به شرایط مالیاتی ایران و فنلاند این توافقنامه باعث افزایش سرمایه‌گذاری در کدام کشور می‌شود، توضیح داد: طبیعتا ایران در شرایط فعلی کشور سرمایه‌پذیری محسوب می‌شود، به خصوص در سال‌های اخیر که به واسطه تحریم‌ها حجم توسعه، سرمایه‌گذاری، احداثات و... کاهش چشمگیری داشته است، طبیعتا سرمایه‌گذاری در ایران جذابیت بیشتری خواهد داشت. همین که فنلاند بپذیرد که از سرمایه‌گذاران‌ خود مالیات مضاعف نگیرد، اقدام خوبی است. فعلا در داخل کشور آنقدر استعداد هست که ایرانی‌ها علاقه به سرمایه‌گذاری گسترده و فراگیر در باقی کشورها نداشته باشند. مدل انتفاع این کار دو سویه است و طبیعتا شرکت‌های فنلاندی و اروپایی از این موضوع بهره‌برداری می‌کنند ولی استقرار سرمایه‌گذاری‌ها در ایران خواهد بود. 

جمیلی بیان کرد: چنین اتفاقی می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های بین ایران و فنلاند باشد‌. طبیعتا چشم‌انداز همکاری‌های ایران و فنلاند بسیار زیاد ارزیابی و تلقی می‌شود. از این جهت پیش‌بینی و پیش‌قدم شدن در فراهم کردن زمینه‌های همکاری مثل همین توافقی که بین وزیر اقتصاد ایران و وزیر امور خارجه فنلاند شده، می‌تواند فرصت‌های اقتصادی زیادی را برای دو طرف ایجاد کند. به نظر می‌رسد در تجربه جدید دوران پیش رو با کشورهای اروپایی ‌وضعیت بهتری را می‌توانیم تجربه کنیم. اراده دولت هم بر این است که بتواند زمینه‌های بیشتری را برای همکاری فراهم کند. توجه فعالان اقتصادی به این دست از زمینه‌های ایجاد شده می‌تواند گره‌گشا باشد تا بتوانیم سهم بیشتری را با توجه به توانمندی‌های خود در بازارهای خارجی کسب کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز