خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد؛

پایان روزگار امضاهای طلایی/ اینماد به زودی با سهولت صادر می شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۸۱۳۲

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: توصیه من این است که دولت در راستای تسهیل‌گری و حمایت از کیفیت و کمیت شغلی، روند صدور اینماد را اصلاح کند، اما در شرایط کنونی اینماد مکانیزمی مضر برای کسب و کارهای اینترنتی است.

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، با تأکید بر پیچیده بودن فرآیند صدور مجوز کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای اینترنتی و عدم شفافیت در صدور اینماد به تلاش مجلس بر پایان دادن به این پیچیدگی‌ها در راستای حمایت از کسب و کارها اشاره کرد و گفت: مجلس با تصویب قانون کسب و کار تلاش کرده به این پیچدگی‌ها پایان دهد. این قانون که فعلاً در مرحله بررسی توسط شورای نگهبان اگر از ایرادی به آن گرفته نشود و توسط رئیس جمهور هم ابلاغ شود به نوعی تحول مهم در حوزه کسب و کار به خصوص کسب و کارهای اینترنتی محسوب می‎شود.

وی اظهار داشت: کسب و کارهای ما به دو گروه تأییدمحور و ثبت‌محور تقسیم‌بندی می‌شوند. کسب و کارهای تأییدمحور کسب و کارهایی است که باید یک نهاد تخصصی صلحیت انجام کار آن را تأیید کند مانند داروخانه که باید از نهاد تخصصی خودش مجوزهای لازم را دریافت کند. اما بیشتر مساغل ثبت‌محور هستند و فقط کافی است مشخصات صاحب شغل و نوع فعالیت آن در سامانه ثبت و نیازی به مجوز نیست. بیش از 70، 80 درصد مشاغل نیازی به مجوز ندارند و فقط نیاز به ثبت آنهاست.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طبق قانون حمایت از کسب و کارها، اسامی مشاغلی که تأییدمحور یا ثبت‌محور هستند از سوی وزارت صمت اعلام خواهند شد و این قانون به تمام امضاهای طلایی و پیچیدگی دریافت مجوزها که نیازمند طی کردن فرآیند برورکراتیک است پایان خواهد داد و قطعاً با این قانون، انواع و اقسام مجوزهای کسب و کار مانند اینماد با سهولت بیشتری صادر خواهند شد.

سیاهکلی گفت: با قانون مجلس مجوزها اصالت پیدا می‌کنند. همچنین تولید، خدمات و اشتغال  جان خواهند گرفت. سخت‌گیری‌ها در صدور اینما منجر به تشکیل بازار سیاه یا تشدید رانت و فساد شده است. بعضاً به نوعی اینماد را خرید و فروش می‌کنند که این اصلاً شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی با انتقاد از مکانیزم غلط در صدور مجوز کسب و کارهای اینترنتی افزود: این مکانیزم غلط نه‌تنها اعتماد مردم را نسبت به کسب و کارهای اینترنتی افزایش نمی‌دهد، بلکه به مانعی برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی تبدیل شده است. در شرایط کنونی کسب و کارهای آنلاین به مراتب بهتر از کسب و کارهای سنتی است. کسب و کارهای آنلاین از تنوع بیشتری برخوردارند. ریسک کمتری دارند. نیازمند هزینه اولیه کمتری برای راه‌اندازی هستند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت متولی کسب و کار نیست. دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم کند و تسهیلات ارائه دهد و خود مردم شغل را ایجاد می‌کنند. این خود مردم هستند که مشاغل یک نفره یا هزار نفره تشکیل می‌دهند و فضای مجازی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد این مشاغل دارند.

سیاهکلی معتقد است: توصیه من این است که دولت در راستای تسهیل‌گری و حمایت از کیفیت و کمیت شغلی، روند صدور اینماد را اصلاح کند. تا در شرایط کنونی که دولت امکان استخدام ندارد، کسب و کارهای کوچک در بستر فضای مجازی تقویت شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز