خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت مطرح کرد؛

هدف‌گذاری صادرات ۷.۵ میلیارد دلاری به روسیه/ کمیسیون مشترک ایران و عربستان به وزارت صمت منتقل شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۶۱۷

معاون وزیر صمت مطرح کرد: دولت به توسعه روابط تجاری با کشورهای مستقل مانند روسیه و اوراسیا تمایل دارد، در سفر آقای رییسی به روسیه هدف‌گذاری صادرات 7.5 میلیارد دلاری را داشتیم .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا پیمان پاک در نشست خبری امروز خود در مورد برگشت خوردن برخی از محصولات کشاورزی ایران اظهار کرد: وقتی در تامین فلفل دلمه‌ای روسیه سهم ویژه‌ای به دست می‌گیریم باید برخی مسایل مانند ریجیستری رعایت شود. استانداردهای روسیه با همه جای دنیا فرق دارد 44 منطقه با مجموعه‌های داخلی مکاتبه شده بود ولی پاسخی برای ریجستری و تطابق استاندارد راعایت نشده بوند کشورهای دیگر هم در مورد اوراسیا با این مشکل برخورد می‌کنند. هیات‌های مختلف برای رفع این مشکل ریجستیری وارد شدند.

وی افزود: همین مشکل را با چین داشتیم اما با کمک بخش خصوصی همه محصولات ریجستر شدند و اکنون هیچ مشکلی نداریم اگر این مشکل حل نمی‌شد، نمی‌توان گفت که کیفیت دچار اشکال است بلکه تطابق استاندارد باید انجام می‌شد البته اگر بخواهیم جهش صادراتی داشته باشیم باید کیفیت را ارتقا دهیم و همه نهادها و ارگان‌ها باید بین المللی شوند. باید برای صادرات تولید شود نه اینکه مازاد مصرف را به سمت صادرات هدایت کنیم. این نوع برگشت محصولات روال است که در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد برای ایران هم شاید تنها در مورد دو تا سه تا محصولات این اتفاق رخ دهد. روزی بیش از 200 کانتینر از مرز آستارا به اوراسیا می‌رود وقتی گفته می‌شود که 10 تن محصول برگشت خورده یعنی نصف یک کانتینر برگشت خورده است که نسبت زیادی نیست به هر حال هر خبری می‌تواند برجسته شود اما این روند کارشناسی نیست.

معاون وزیر صمت بیان کرد:‌ دولت به توسعه روابط تجاری با کشورهای مستقل مانند روسیه و اوراسیا تمایل دارد و حتی در مورد کشورهای اتحادیه اروپا بحث‌هایی شده در سفر آقای رییسی به روسیه هدف‌گذاری صادرات 7.5 میلیارد دلاری را داشتیم روسیه در سال 250 تا 500 میلیارد دلار واردات دارد که از این میان هشت میلیارد دلار واردات کشاورزی، یک و نیم میلیارد دلار محصولات دریایی و در گزینه‌های دیگر مانند کاشی و سرامیک پتروشیمی و ... نیز هستند سهم ما همواره ازاین بازار کمتر از 500 میلیو دلار بوده است اما با توجه به اینکه سبد وارداتی روسیه با محصولات صادراتی ما هنخوانی دارد رسیدن به این هدف سهل الوصول است اما نیاز به زیرساخت دارد.

وی اضافه کرد: یکی از این زیرساخت‌ ها توسعه بازار است که مواردی مانند حضور مقامات، هیات‌های تجاری، رایزنان بازرگانی همکاری با اتاق‌های مشترک و ... می‌تواند در این جهت کمک کننده باشد ما به جد به دنبال تجارت آزاد با اوراسیا هستیم برخی اقلام نیز ترجیحی شده‌اند زیرساخت‌های لوجستیک و ... نیز باید بررسی شوند.

پیمان پاک ادامه داد:‌ مساله مهم دیگر تسهیل برگشت ارز و سیستم‌های بانکی است که در مورد روسیه کارهایی انجام شده و گشایش ال سی داریم. به جایگزین‌هایی مانند صندوق‌ها بیمه‌ها و ... نیز توجه داریم. صندوق حمایت از صادرات را ملزم کردیم تا مذاکراتی در این راستا داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نحوه استفاده از جام جهانی قطر برای افزایش فرصت‌های تجاری خود گفت:‌ در نقشه راهی که ترسیم کردیم قطر و عمان نیز جایگاه ویژه‌ای دارند در حال رایزنی با قطر هستیم تا از این فرصت برای افزایش تجارت بین المللی و تامین کالای مورد نیاز در آن بازه استفاده کنیم. همچنین مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات به کشور ثالث داشته‌ایم تا بتوانیم با این کشور تولید مشترک داشته و به کشورهای مختلف صادرات کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت متذکر شد: ما سازوکارهایی را تعریف کرده‌ایم تا ارزش افزوده بیشتری در صادرات داشته باشیم برای مثال حتی موضوع خرده‌فروشی برای چین مطرح شده است. اینکه کالا را درب کارخانه بفروشیم صادرات نیست باید به موضوع توسعه مراکز تجاری و ... توجه کنیم تا خیال تاجر راحت باشد و بتواند در کشور هدف حضور پیدا کرده و کالای خود را بفروشد نه اینکه با فروش در درب کارخانه کل ارزش افزوده به طرف خارجی برسد.

وی اضافه کرد: یکی از بهترین همسایگان روسیه ایران است بسیاری از کالاهای مورد نیاز روسیه از ایران و از جنوب ایران تامین می‌شود ما در این کشور مزیت نسبی داریم و باید آن را به مزیت رقابتی تقدیل کنیم دولت قبل اراده‌ای در این جهت نداشت. وزیر نفت دولت قبلی اعتقادی به همکاری با روسیه نداشت اما وزیر نفت این دولت برای این موضوع اراده دارد و حتی دور روز قبل از رییس جمهور به این کشور می‌شود. موضوع «نه شرقی نه غربی» هم نداریم ما باید فارغ از نگاه سیاسی توسعه تجارت با کشورهای مختلف را داشته باشیم.

پیمان پاک در پاسخ به سوالی در مورد از سر گیری روابط تجاری با ریاض بیان کرد: دولت به دنبال بهبود روابط با عربستان است، کمیسیون مشترک ایران و عربستان به تازگی به وزارت صمت منتقل شده است 17 تا 18 کمیسیون مشترک با مسئولیت وزارت صمت وجود دارد که برای مثال تا دو سه هفته آ‌ینده کمیسیون مشترک با عمان تشکیل می‌شود کمیسیون مشترک عربستان هم  به تازگی به وزارت صمت سپرده شده است.

وی همچنین در مورد روابط تجاری با افغانستان خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با نمایندگاه افغانستان داشتیم مسایل و مشکلاتی برای حل و فصل مطرح شد که مرکزیت آن موضوع تبادل و توازن تجارت بود کمیته‌های مشترک شکل گرفت و رییس جمهور هم نماینده دارد.

پیمان پاک ادامه داد: آمار بازگشت ارز حاصل از صادرات را بانک مرکزی منتشر می‌کند اما طبق اطلاعات ما در سه ماه گذشته با تنوع بخشی در مسیر رفع تعهد ارزی آمار بازگشت ارز 10 تا 15 درصد افزایش داشته است یک کارگروه مشترک با بانک مرکزی ایجاد شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیمان شانگهای گفت: موضوع شانگهای یک موضوع امنیتی و سیاسی است اما می‌تواند این حوزه برای ا فزایش تجارت استفاده شود.

پیمان پاک همچنین توضیح داد: خطوط منظم دریایی یکی از مباحثی بود که در شمال به راه افتاد در حوزه لجستیک خطوط دریایی را تعریف کردیم و کشتیرانی جمهوری اسلامی بخشی از سود خود را به عنوان یارانه برای راه‌اندازی خطوط در نظر گرفت زمانی که ما خطوط را فعال کردیم، اختلافاتی با آذربایجان وجود داشت و کانتینرهای ما هفت تا هشت روز معطل می‌ماندند به محض راه‌اندازی این مسیر راه را باز کردند و از هفت تا هشت هزار دلار دوباره به دو هزار دلار بازگشت. بخش زیادی از یارانه‌ای که در نظر گرفته شده بود هم پرداخت نشد اما با شروع کار خطوط راه‌اندازی شد گرچه در مواردی مانند کانتننرهای یخچالی رورو و ... کمبود لجستیکی وجود دارد و باید رفع شود به خاطر حمایت از چند شرکت ایرانی نباید هزاران واحد تولیدی زیان ببینند باید این کمبودها از طریق تولید و واردات تامین شود.

معاون وزیر صمت در مودر استفاده ازرمزارزها بیان کرد: رمزارزها یکی از ابزارهایی است که می‌توان برای حوزه تجارت از آن استفاده کرد. سامانه‌ای برای این موضوع طراحی کردیم و مجوزهای استفاده از رمزارزها برای واردات هم گرفته شده است. همچنین مذاکراتی در مورد استفاده از رمزارزهایی که در داخل کشور ماین می‌شوند شده است.

وی تصریح کرد: بین 20 تا 30 درصد تجارت دنیا بر اساس تهاتر انجام می‌شود تهاتر شیوه‌ای است که در دنیا دنبال می‌شود از زمانی که این موضوع از ایمیدرو به سازمان توسعه تجارت منتقل شده 620 مورد تهاتر داشته‌ایم.

پیمان پاک در پاسخ به سوالی در مورد مراکز تجاری ایران گفت: مراکز تجاری در چین، دبی، سوریه، پاکستان آذربایجان و ترکیه داریم مرکز تجاری چین بر اساس هوش مصنوعی دو مجموعه را به هم وصل می‌کند.

رییس سازمان توسعه تجارت در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی بیان کرد: در 9 ماهه امسال توانسته‌ایم 1.8 میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی داشته باشیم که افزایش خوبی نسبت به سال گذشته داشته است با این حال سال 91 و 92 میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی به 5 میلیارد دلار نیز می‌رسید اما مشکلاتی به وجود آمد. در جنوب شرق آسیا مذاکرات جدی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته‌ایم همچنین مذاکراتی در آفریقا برای ساختمان‌سازی، ساخت مترو ریل و ... انجام شده است. صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال گذشته کمتر از هفت صد تا هشت صد میلیون دلار بوده است.

معاون وزیر صمت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، در مورد وضعیت صادرات خودرو بیان کرد: در مورد صادرات خودرو مذاکراتی با ارمنستان و شمال آفریقا انجام شده و خطوط آذربایجان نیز فعال است. مشکل اساسی صادرات خودرو به سوریه موضوع خروج ارز است، دولت سوریه نگران خارج شدن ارز از کشور است. در سفر معاون اقتصادی ریس جمهور به آمریکای لاتین نیز یکی از خواسته‌های این کشورها ایجاد خط تولید ایران خودرو در این منطقه و ونزوئلا بوده است. ما نیز تلاش خود را برای افزایش صادرات انجام می‌دهیم.

وی همچنین در مورد سفر هیات تجاری اتاق بازرگانی و عراق گفت:‌ رایزن بازرگانی ما نیز در مدیریت فرآیند این هیات تجاری نقش داشت و در این سفر مواردی مانند ایجاد مرکز داوری و همچنین تکمیل مرکز تجاری در کربلا توسط اتاق بازرگانی زنجان انجام شد. ما این روند را در مورد باقی کشورها نیز پیش می‌گیریم.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز