خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در سازمان بنادر در گفت‌وگو با ایلنا:

کانال ترانزیتی روسیه - ایران -هند احیا می‌شود/ از مسکو کشتی رو-رو می‌خریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۶۷۴

مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: بر اساس توافقات انجام شده با روسیه یک فروند کشتی رو-رو روسی در چندین مرحله وارد بندر انزلی شد و محصولات کشاورزی ایران را با تریلرهای یخچالی تا روسیه حمل کرد.

روانبخش بهزادیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره زمینه‌های افزایش تبادل کالا بین ایران و روسیه از طریق بنادر شمالی کشور با توجه به مذاکرات جدید سران دو کشور، اظهار داشت: با توجه به سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به روسیه اگر مذاکرات در حال انجام به اجرا برسد، می‌توانیم دالان ترانزیتی روسیه - ایران- هند را تقویت و احیا کنیم. در این صورت، ارتباطی که بین جنوبِ شرق و شمال ایران برقرار می‌شود، می‌تواند افزایش عملکرد بنادر جنوبی کشورمان را هم در چابهار و بندرعباس به دنبال داشته باشد. 

وی افزود: البته این اقدام مستلزم آن است که پسکرانه‌های بنادر به ویژه بنادر شمالی و بندر چابهار از نظر دسترسی به زیرساخت‌های ریل و جاده ارتقا یابد و تکمیل شود. در این صورت است که با توافق روسیه می‌توانیم شاهد رشد جابه‌جایی کالاهای ترانزیتی از مسیر هند- چابهار- بنادر شمالی به کشورهای آسیای میانه و روسیه باشیم.

مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مذکرات انجام شده با هند و روسیه برای تبادل گندم بین آن دو کشور از طریق ایران گفت: گندم روسیه می‌تواند از مسیر ایران به هندی برسد و همچنین مسیر انتقال ذغال سنگ بین هند و روسیه هم می‌تواند ایران باشد.

بهزادیان تاکید کرد: افزایش عبور محمولات ترانزیتی بین روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و هند مستلزم تکمیل کریدورهای ریلی در ایران است. مسیری می‌تواند برای کشورهای صاحب کالا مزیت ترانزیتی داشته باشد که به صرفه بوده و هزینه‌های حمل را نسبت به سایر مسیرها کاهش دهد. برای تحقق افزایش تبادل کالا بین بنادر روسیه- ایران-هند باید سرعت حمل با قطارهای باری هم افزایش یابد.

وی با اشاره به ظرفیت ناوگان دریای ایران در خزر گفت: تناژ ناوگان فعال در بنادرخزر پایین‌ است و باید بتوانید ظرفیت موجود را افزایش دهیم به ویژه در بخش کشتی‌های رو -رو و افزایش ناوگان حمل کانتینر یخچالی میزان انتقال مواد کشاورزی به روسیه را افزایش دهیم.

مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود : در حال حاضر بخش عمده گندم‌های وارداتی از کشور روسیه از بنادر شمالی کشورمان جابجا می شوند و بخش عمده‌ای از فعالیت ما در بنادر شمالی به تبادل کالا با روسیه برمی‌گردد به ویژه در بخش‌های غلات و محصولات کشاورزی.

مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: روسیه می‌تواند از مسیر نزدیک‌تری ما را به چین متصل سازد و این مزیت را نمی‌توان نادیده گرفت.

مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تامین ناوگان رو-رو (کشتی‌های ویژه حمل کامیون و تریلر) از روسیه اظهارداشت: با توافقات انجام شده با روسیه یک فروند کشتی رو-رو روسی در چندین مرحله وارد بندر انزلی شد و محصولات کشاورزی ایران را با تریلرهای یخچالی تا روسیه حمل کرد.

وی ادامه داد: همزمان با پیگیری موضوع خرید کشتی رو-رو از روسیه، با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی داشتیم‌ و قرار بر این بود که کشتیرانی در حوزه دریای خزر ظرفیت ناوگان رو -رو داشته باشد و سازمان بنادر و دریانوردی، تسهیلات خرید اینگونه کشتی‌ها را در اختیار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز