خبرگزاری کار ایران

صرفه‌جویی روزانه ۱۲۰ میلیارد تومانی با احداث خط لوله اتنقال فراورده شرق کشور/ ریسک انبار ری حذف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۰۱۹

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در کل سرجمع روزانه 120 میلیارد تومان با احداث خط لوله صرفه‌جویی خواهیم داشت. به عبارت دیگر طی مدت 180 روز 73 میلیون یورو صرفه‌جویی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلیل سالاری در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه احداث خط لوله راهبردی انتقال فرآورده‌های نفتی به شرق کشور که بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده و بانک ملت منعقد شد، اظهار داشت: اهمیت طرح از این جهت است که در حال حاضر کلیه خطوط فرآورده به ری ختم می‌شود که اگر اتفاقی برای این خط بیفتد، ارتباط شمال شرق را از دست خواهیم داد. از سوی دیگر با توجه به گسترش تهران، انبار ری در مسیر شهر قرار گرفته و چالش‌های زیست محیطی را برای کشور به وجود آورده است.

وی افزود: در حال حاضر کلانشهر تهران و شمال کشور 45 درصد فرآورده‌ها را مصرف می‌کنند. امروز از خط لوله ری به ساری و مشهد 20 میلیون لیتر فرآورده منتقل می‌شود که 6 میلیون لیتر در مسیر و مابقی بین 12 تا 14 میلیون لیتر به مشهد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: خط لوله رفسنجان به مشهد رینگ دیگری است که به لحاظ امنیت و مدیریت بحران، اهمیت دارد. ضمن اینکه از قاچاق فرآورده جلوگیری می‌کند.

سالاری یادآور شد: در حال حاضر میزان مصرف منطقه 15 میلیون لیتر در روز است که برای این میزان 1000 دستگاه نفتکش تردد می‌کند که به اضافه 450 نفتکشی که برای صادرات در حال تردد هستند 1450 نفتکش برای انتقال فرآورده در جاده‌ها در رفت و آمد هستند. این تعداد هرکدام در هر 100 کیلومتر 40 لیتر سوخت مصرف می‌کنند که 400 هزار لیتر مصرف گازوئیل را شامل می‌شود. بنابراین روزانه 7 میلیارد تومان هزینه مصرف سوخت این نفتکش‌ها است.

وی ادامه داد: 10 میلیون لیتر فرآورده معادل 7750 تن در 700 کیلومتر جابه‌جا می‌شود که تفاوت خط لوله و نفتکش طبق استانداردهای ایران 6 به 1 است یعنی با احداث خط لوله 3 میلیارد دیگر صرفه‌جویی شده و 4 میلیارد لیتر هم بابت صادرات صرفه‌جویی خواهد شد. ضمن اینکه 600 کیلومتر فاصله جابه‌جایی کم می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در کل سرجع روزانه 120 میلیارد تومان با احداث خط لوله صرفه‌جویی خواهیم داشت. به عبارت دیگر طی مدت 180 روز 73 میلیون یورو صرفه‌جویی خواهیم داشت.

سالاری بیان کرد: خط لوله به لحاظ ارزش افزوده، امنیت انرژی، جلوگیری از قاچاق و همچنین صادرات به بازار شرق دارای اهمیت است.

وی اضافه کرد: ما پتانسیل خوبی در کشور افغانستان داریم که می‌توانیم با خط لوله نیاز سوخت این کشور را برطرف کنیم و همچنین مشکل کیفیت سوخت این کشور نیز رفع شود. بنابراین با اجرای این خط لوله، بنزین استاندارد کشور در باک خودروی افغانستان قرار خواهد گرفت و در طی آن، قاچاق کاهش یافته، کیفیت سوخت افزایش پیدا می‌کند و بازار منطقه تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ظرفیت خط لوله رفسنجان به مشهد را 24 میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: به لحاظ تکمیل زنجیره ارزش و پایین دست فرآورده مایع نیز حائز اهمیت است. بنابراین می‌توان گفت که مشابه خط اتیلن در شرق کشور خواهد بود و می‌تواند خوراک مایع پایین دست پتروشیمی را تامین کند و ظرفیت خوبی به جهت اقدام مغفول مانده بند ق ایجاد خواهد کرد.

سالاری ابراز امیدواری کرد: ‌این پروژه با هماهنگی کشورهای شرق و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بتوانیم به کریدور شرقی متصل شده و در بازار شرق حضور پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خط لوله امروز به لحاظ پدافند غیرعامل، تامین انرژی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و امنیت پایداری تامین سوخت منطقه دارای اهمیت است. علاوه بر آن، سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها و صنایع شرق کشور تسهیل می‌شود ضمن اینکه بحران مرکز کشور به لحاظ زلزله‌خیزی برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز