خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

خنثی‌سازی تحریم نفتی و گلوگاهی به نام بازگشت ارز

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۸۳۷۵

یک کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: نفت یک کالای استراتژیک است و در دنیا مشتری دارد و اینگونه نیست که نتوانیم این کالا را بفروشیم، اکنون اگرچه میزان صادرات کم شده و از 2.4 به یک میلیون و حتی 300 هزار بشکه و کمتر هم رسید، اما صفر نشد، بنابراین در حوزه نفت شاید بهترین راه این باشد که تحریم‌ها خنثی شوند.

به گزارش ایلنا، رئیس‌جمهوری روز شنبه 20 آذرماه در گردهمایی‌ سفیران و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: در این دولت وزیر امور خارجه و بخش‌های مختلف دولت، تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و اقدام جدی برای رفع آنها را دستور کار قرار دادند.

او تاکید کرده است که هم تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و هم اقدام جدی برای رفع آنها را دستور کار قرار دادند و تمام تصمیم‌های ما در فروش نفت و منابع مالی بر این است که اگر تحریم‌ها ادامه یافت چگونه بتوانیم کشور را مدیریت کنیم.

در همین ارتباط علی‌اصغر زرگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره خنثی‌سازی تحریم در حوزه نفت اظهار داشت: مدت‌ها است که ما در حال دور زدن تحریم‌ها هستیم تا به نوعی اثرات آن را از تجارت خارجی و نفت ما بردارند. 

وی افزود: نفت یک کالای استراتژیک است و در دنیا مشتری دارد و اینگونه نیست که نتوانیم این کالا را بفروشیم، اکنون اگرچه میزان صادرات کم شده و از 2.4 به یک میلیون و حتی 300 هزار بشکه و کمتر هم رسید، اما صفر نشد، بنابراین در حوزه نفت شاید بهترین راه این باشد که تحریم‌ها خنثی شوند. 

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: اکنون کشوری مثل چین با تخفیف نفت را از ایران می‌خرد و یا برخی کشورها پالایشگاه‌هایی دارند که نفت سنگین ما را پالایش می‌کنند و یا اینکه بخشی از نفت سبک و میعانات ما به ونزوئلا صادر و با نفت این کشور ترکیب و پالایش می‌شود، همچنین می‌توانیم از طریق سواپ نفت را به فروش برسانیم و یا خط سیر را پنهان کنیم و یا اینکه نفت را از دریا به کشتی دیگر منتقل و بارنامه‌ها را تغییر دهیم، اینها روش‌هایی است که تاکنون برای دور زدن تحریم‌ها طی کرده‌ایم و در آینده هم می‌توانیم در مسیر خنثی‌سازی تحریم همین مسیر را طی کنیم. 

وی بیان داشت: در هر حال شاید بتوان نفت را بین 300 تا 1.2 میلیون بشکه صادر کرد و تاکنون هم به این صورت بوده اما موضوع اساسی بازگرداندن ارز حاصل از صادرات است، اگر می‌شد ارز را از ذخایر ارزی خارج و یا از تعاملات بانکی برای خرید خارجی استفاده کرد و یا بخشی از آن را به داخل بیاوریم و به ریال تبدیل کنیم، مشکل خاصی نبود و نیازی نبود که کالاهای‌مان را گران‌تر از حد معمول بخریم. 

زرگر خاطرنشان کرد: وقتی نمی‌توانیم تعامل بانکی داشته باشیم، گاهی همه پول کالا را پرداخت می‌کنیم و شاید کالا را ارسال نکنند ممکن از طریق غیربانکی درصد بالایی انتقال پول انجام شود اما گاهی تا 25 درصد کالاها را گران‌تر خریداری می‌کنیم، بنابراین می‌توان تحریم‌ها را درباره فروش نفت و میعانات دور زد ولی اصل قضیه استفاده از ارز حاصله چه برای خرید کالا و یا آوردن ارز به داخل کشور است که با مشکل حادی روبرو هستیم، زیرا چون گلوگاه منابع مالی در خارج از کشور بانک‌ها هستند که امریکا در دست دارد و اجازه نمی‌دهد که از این آن استفاه بهینه داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز