خبرگزاری کار ایران

قرارداد احداث ۷ واحد نیروگاه گازی مقیاس‌متوسط امضاء شد/کاهش افت ولتاژ در مناطق دورافتاده/ نیروگاه‌ها تحریم‌پذیر نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۱۰۹

قرارداد احداث هفت واحد نیروگاه گازی مقیاس متوسط 42 مگاواتی میان شرکت‌ مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و گروه مپنا به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس علی‌آبادی در مراسم امضاء قرارداد احداث 7 واحد نیروگاه مقیاس متوسط بین شرکت برق حرارتی و مپنا اظهار داشت: باید افتخار کنیم که کشورمان سازنده ماشین‌های دوار در تمام کلاس مورد نظر است. ما اکنون توانایی تولید تجهیزات دوار را داریم و مطلقاً تحریم‌پذیر نیستیم. از مواد اولیه تا محصول نهایی را به صورت بومی و متناسب با نیاز داخل تامین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری تولید و تقاضا، هدف اصلی مسئولین کشور است، گفت: تنوع به ماشین‌ها و در مقیاس کوچک و متوسط، سطح بهره‌وری را بهبود می‌دهد ضمن اینکه فاصله ظرفیت انتقال و توزیع را کاهش داده و در افزایش راندمان و بهبود بهره‌وری موثر است.

مدیرعامل مپنا با اشاره به اینکه یکی از مناطق اجرای پروژه‌های یاد شده زاهدان است، تصریح کرد: این ماشین‌ها دو ویژگی دارند از جمله اینکه در شرایط بدِ آب و هوایی کار می‌کنند و همچنین تنوع سوخت دارند. به عبارت دیگر در هوای گرم و آلوده، عملکرد خوبی دارند و با اندکی تجهیز امکان استفاده از انواع سوخت را دارند.

علی‌آبادی با اعلام اینکه طبق زمان‌بندی پروژه، اولین واحد بعد از 8 ماه به مدار می‌آید، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پروژه به صورت پکیج در محل مورد نظر استقرار می‌یابد، زمان راه‌اندازی این واحدها کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: این قرارداد به مدت 24 ماه به اجرا خواهد رسید و 12 ماه گارانتی نیز برای آن تعیین شده است و از جمله قراردادهای نادر است.

واحدهای نیروگاهی مقیاس کوچک تحریم‌پذیر نیستند

علی‌آبادی همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه واحدهای مقیاس متوسط تحریم‌پذیر نیستند، گفت: مزیت این واحدها این است که در شرایط اقلیمی بد و هوای گرم عملکرد خوبی دارند. همچنین تنوع سوخت دارند و از همه مهمتر اینکه چون مقیاس متوسط هستند نیاز به ایجاد ظرفیت شبکه جدید ندارند و در محل تولید به مصرف می‌رسند. علاوه بر اینها این نیروگاه‌ها خیلی زود وارد مدار می‌شوند.

وی با بیان اینکه اولین واحدها 8 ماهه در مدار تولید قرار می‌گیرند، افزود: بلافاصله بعد از آن، واحدهای بعدی وارد مدار خواهند شد و دلیل آن نیز این است که در کارخانه به صورت پکیج تولید می‌شوند و در محل مورد نظر مستقر خواهند شد.

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه این نیروگاه‌ها ظرفیت بهره‌وری در شبکه را افزایش می‌دهند، بیان کرد: تاکنون سوخت نیروگاهی گازوئیل و گاز بوده اما در این نیروگاه‌ها با تمهیداتی که اندیشیده شده می‌توانیم از کاندنسیت و نفت کوره نیز استفاده کنیم.

علی‌آبادی درباره نیروگاه‌های هیدروژن سوز نیز خاطرنشان کرد: استفاده از این نیروگاه‌ها در دستور کار آینده است چرا که دنیا نیز به سمت استفاده از این نوع سوخت حرکت می‌کند زیرا توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر با توجه به عدم هماهنگی زمانی و مکانی، ضرورت استفاده از هیدروژن در سوخت را بیشتر کرده است. به این ترتیب به لحاظ زمانی و مکانی در استفاه از سوخت تطابق به وجود خواهد آمد ضمن اینکه برای پاسخگویی به ذخیره‌سازی می‌توان از هیدروژن استفاده کرد.

وی یادآور شد: نیروگاه‌های هیدروژن سوز را می‌توان در محیط‌هایی که به لحاظ زیست محیطی حساس هستند استفاده کرد.

مدیرعامل مپنا درباره برقی کردن خودروها نیز گفت: حرکت از سوخت فسیلی به الکتریکی یک ضرورت است به همین دلیل استفاده از انرژی تجدیدپذیر افزایش می‌یابد. در برقی‌سازی حمل و نقل می‌توانیم در زمان غیرپیک انرژی تولید شده را ذخیره کنیم. حتی این خودروها می‌توانند به شبکه کمک کنند و در ساعات پیک نیاز خانوار و شبکه را تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای برقی کردن اتوبوس‌ها قراردادی با شهرداری مشهد منعقد کردیم و در حال مذاکره با تهران هم هستیم و اگر شهرداری‌ها همراهی کنند مپنا آماده است در تمام استان‌ها نسبت به راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی اقدام خواهیم کرد.

جزئیات احداث 7 نیروگاه جدید

محسن طرزطلب نیز در این مراسم با ابراز امیدواری از اینکه در تابستان سال آینده 3 واحد نیروگاهی در منطقه سیستان و بلوچستان آماده بهره‌برداری شود، اظهار کرد: در حال حاضر تراز تولید و مصرف در استان سیستان و بلوچستان منفی است یعنی میزان مصرف در پیک تابستان بیش از تولید است که امیدواریم اقدامات دیگری را علاوه بر این پروژه‌ها برای افزایش توان تولید رقم بزنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: منطقه جاسک در استان هرمزگان، شهر خاتم یزد و شوش در خوزستان به دلیل افت ولتاژ از دیگر مناطق برای نصب این واحدها هستند. همچنین در دورود استان لرستان این واحدهای نیروگاهی جایگزین یک نیروگاه فرسوده خواهند شد.

مدیرعامل شرکت نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها از محل منابع داخلی شرکت برق حرارتی و وزارت نیرو خواهد بود.

طرزطلب با بیان اینکه اجرای این پروژه‌ها به صورت ترک تشریفات به گروه مپنا سپرده شد، گفت: ما از این واحدها سریع می‌توانیم استفاده کنیم و به دنبال گسترش آنها هستیم.

وی یادآور شد: 3 واحدِ نیروگاه مقیاس متوسط منطقه سیستان و بلوچستان در تابستان آینده وارد مدار خواهند شد. 

طرزطلب با بیان این‌که سرمایه لازم برای اجرای این طرح 156 میلیون یورو است تصریح کرد: چهار واحد دیگر این طرح تا سال 1402 وارد مدار خواهد شد و برای این مهم برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته و امیدواریم که مشکلی در اجرای طرح به وجود نیاید.

 کاهش افت ولتاژ در مناطق دورافتاده و نقاط ژرف شبکه

همچنین حمیدرضا عظیمی معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی گفت: ظرف دو سال آینده هفت واحد نیروگاهی مقیاس متوسط جمعا به ظرفیت ۲۹۴ مگاوات در نقاط مختلف کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: در امضای قرارداد ساخت نیروگاه‌های مقیاس متوسط میان برق حرارتی و مپنا با اعلام این خبر افزود: این قرارداد شامل احداث هفت واحد نیروگاهی مقیاس متوسط جمعا به ظرفیت ۲۹۴ مگاوات در نقاط مختلف کشور خواهد بود.

معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه برق حرارتی برای تامین برق مطمئن و پایدار در کنار احداث نیروگاه‌های حرارتی بزرگ، برنامه‌ریزی لازم جهت احداث نیروگاه‌های مقیاس متوسط را از سا‌ل‌های گذشته آغاز کرده است، گفت: در همین راستا طی آبان‌ماه ۹۷ اولین واحد مقیاس متوسط به ظرفیت ۴۲ مگاوات با همکاری گروه مپنا در زاهدان نصب و راه‌اندازی شده است.

عظیمی تاکید کرد: همچنین شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با هدف افزایش تولید، کاهش افت ولتاژ در مناطق دورافتاده و نقاط ژرف شبکه و همچنین جایگزینی واحدهای فرسوده با واحدهای جدید نیروگاهی به منظورافزایش توان و راندمان ضمن برگزاری مناقصه، گروه مپنا را به عنوان پیمانکار طرح و ساخت منتخب جهت احداث هفت واحد نیروگاهی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، یزد و لرستان انتخاب کرده است.

معاون توسعه طرح‌های شرکت برق حرارتی مدت زمان اجرای این قرارداد را ۲۴ ماه برشمرد و افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سه واحد آن تا خردادماه ۱۴۰۱ در استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری خواهد رسید و چهار واحد دیگر آن نیز تا نیمه سال ۱۴۰۲ به شبکه برق کشور متصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با توجه به مطالعات صورت گرفته در خصوص نیازمندی‌های شبکه برق کشور و در راستای افزایش تولید توان الکتریکی و کاهش افت ولتاژ در مناطق دور افتاده و نقاط ژرف شبکه و همچنین جایگزینی واحدهای فرسوده مقیاس متوسط نیروگاه‌های قدیمی کشور با واحدهای جدید در جهت افزایش توان خروجی و راندمان نیروگاه‌ها، استفاده از واحدهای مقیاس متوسط در دستور کار قرار گرفته است.

بدین منظور این طرح در قالب احداث هفت واحد نیروگاهی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، خوزستان و لرستان اجرایی خواهد شد.

بکارگیری نیروگاه‌های مقیاس متوسط اصولاً باتوجه به شرایط برخی مناطق در نقاط ژرف شبکه برق سراسری و مناطق دور افتاده برای رفع مشکلات کمبود تولید محلی و یا بازتوانی واحدهای موجود با ظرفیت مشابه و راندمان بسیار پایین در نظر گرفته می‌شود که احداث نیروگاه‌های بزرگ در این نقاط موردنیاز نبوده و توجیه فنی و اقتصادی نداشته است.

در این طرح از واحدهای نیروگاه گازی شرکت مپنا با نام تجاری MGT40 در مقیاس متوسط که توسط متخصصان داخلی بومی‌سازی و سامانه برق و کنترل آن نیز در مپنا طراحی شده استفاده خواهد شد.

توان خروجی این واحدها در شرایط ایزو 42 مگاوات است. این واحدها قابلیت کار با سوخت گاز طبیعی و سوخت مایع (گازوئیل) را دارا بوده و با بکارگیری توربین‌های بخار امکان تبدیل آن‌ها به سیکل‌ترکیبی وجود دارد. همچنین در واحدهای تولید همزمان برق و حرارت CHP نیز قابلیت کاربرد دارند.

توانایی فعالیت پایدار و مستمر، مقاوم در شرایط اقلیمی نامساعد، ارتفاع بالا و حتی شرایط ریزگردها، قابلیت ساخت، نصب و راه‌اندازی سریع در مدت زمان 6 ماه، راهکاری مناسب جهت رفع سریع نیازهای برق در کشور، قابلیت احداث در ساختگاه‌های دارای محدودیت فضا، قابلیت‌های تولید جزیره‌ای و خارج از شبکه و رعایت کامل استانداردها و الزامات صنعت برق و سایر صنایع از جمله مزایا و قابلیت‌های واحدهای گازی MGT40  است.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز