خبرگزاری کار ایران

میزان آفتکش‌های پر خطر در کشور به ۴ درصد کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۲۷۷

سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: میزان آفتکش های پرخطر در بخش کشاورزی از ۲۹ درصد در سال ۷۵ به ۴ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر آفتکش های سازمان حفظ نباتات کشور افزود: ۹۶ درصد آفت کش های مورد استفاده در کشور در گروه سموم کم خطر و متوسط خطر قرار دارد که امتیاز مثبتی برای کشاورزی ایران محسوب می شود.

سیدجواد نوروزیان گفت: سازمان حفظ نباتات کشور به طور جدی حمایت از تصویب سموم کم خطر را در دستور کار خود قرار داده و به منظور کاهش تعداد سموم پر خطر در سبد سم کشور از ابتدای سال ۱۴۰۰ تدارک دو سم پر خطر پاراکوات و کلروتالونیل نیز ممنوع شده است و این روند به طور مستمر ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما در حال حرکت پرشتاب به سمت معرفی و مصرف آفتکش های کم خطر با میزان مصرف کمتر و سازگار با محیط زیست و همچنین حذف سموم پر خطر از سبد سم کشور هستیم.

نوروزیان درباره مبارزه بیولوژیک و غیر شیمیایی با آفات و بیماری ها در اراضی کشاورزی اظهار داشت: در سال ۹۹ نزدیک به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه غیر شیمیایی با عوامل خسارت زای گیاهی در اراضی زراعی و باغی انجام شد که از این میزان حدود سه میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار در حوزه زراعت و قریب به دو میلیون و ۹۴۰ هزار هکتار در بخش باغات کشور بوده است.

نوروزیان ادامه داد: از سه میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار سطح مبارزه با عوامل خسارت زای گیاهی در بخش زراعت، دو میلیون و ۶۱۰ هزار هکتار مبارزه غیر شیمیایی با استفاده از روش هایی نظیر مبارزه مکانیکی، تناوب و حذف بقایای گیاهی و ۶۵۰ هزار هکتار نیز مبارزه بیولوژیک با کاربرد عوامل بیولوژیک ماکرو و میکرو، عوامل میکروبی و گیاه پایه و همچنین ملزوماتی همچون کارت های زرد و آبی، فرومون ها و تله ها صورت گرفته است.

وی سطح مبارزه غیر شیمیایی در محصولات باغی در سال ۹۹ را نزدیک به دو میلیون هکتار و مبارزه بیولوژیک را ۹۵۰ هزار هکتار عنوان کرد.

مدیرکل دفتر آفتکش های سازمان حفظ نباتات کشور با بیان این که مبارزه غیر شیمیایی و بیولوژیک با عوامل خسارت زا در بخش زراعی و باغی در سال گذشته بیش از هدف برنامه ششم توسعه صورت گرفت، خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ مصوب برنامه ششم توسعه، مبارزه بیولوژیک و غیر شیمیایی در سطح ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار بود.

وی در مورد سطوح مبارزه بیولوژیک و غیر شیمیایی با عوامل خسارت زای گیاهی در حوزه زراعی در سال ۱۴۰۰ گفت: از ابتدای سال تاکنون در سطح سه میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار مبارزه غیر شیمیایی و بیولوژیک انجام شده که ۴۱۰ هزار هکتار آن با استفاده از عوامل بیولوژیک، میکروبی و ملزوماتی نظیر کارت های زرد و آبی، فرومون ها و تله ها بوده است.

نوروزیان، سطح مبارزه غیر شیمیایی و بیولوژیک با عوامل خسارت زا در حوزه باغی را دو میلیون و ۶۴۰ هزار هکتار در سال جاری عنوان کرد.

وی اضافه کرد: از این سطح، دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار مبارزه غیر شیمیایی و ۶۰۰ هزار هکتار مبارزه بیولوژیک و میکروبی صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر آفتکش های سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به نظارت و پایش حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی توسط شبکه مراقبت و پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور در سال ۹۹ اذعان داشت: سال گذشته چهار میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار اراضی باغی در کشور تحت نظارت و پایش این شبکه برای شناسایی به موقع و اعلام زمان دقیق مبارزه با آفات و بیماری ها قرار گرفت.

به گفته وی، عملکرد شبکه مراقبت و پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور در اراضی کشاورزی از ابتدای سال جاری تاکنون ۶ میلیون هکتار بوده که از این میزان چهار میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار مربوط به اراضی زراعی و ۸۵۰ هزار هکتار اراضی باغی است.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز