خبرگزاری کار ایران

10 مگاوات نیروگاه جدید خورشیدی فردا وارد مدار می‌شود/ چالش فعالان صنعت نیروگاهی با توقف خرید تضمینی برق/ 200 میلیارد تومان طلبکاریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۳۵۵

یک فعال صنعت نیروگاهی با انتقاد از لغو مجوز فروش برق تشویقی تاکید کرد: اگر برنامه‌ریزی شده که سالانه 2500 مگاوات برق تجدیدپذیر وارد مدار شود، باید فروش تضمینی برق (PPA) در نظر گرفته شود. اگر قرار است برق تجدیدپذیر وارد شبکه شود باید صرفه داشته باشد چرا که هیچ شرکتی صرف مسئولیت اجتماعی وارد این عرصه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدفریدالدین معصومی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هدف ما این بود که جزو سه شرکت برتر نیروگاهی؛ به لحاظ توسعه ظرفیت نیروگاهی، تکمیل زنجیره برق و هم فناوری نوین باشیم، اما با تمام مشکلات، با بدهی و مطالبات انباشه نیز مواجه هستیم، اظهار داشت: با این وجود علیرغم عدم همکاری دولت، توانسته‌ایم 90 درصد بدهی‌های خود را پرداخت کنیم و چندین پروژه نیز در این شرایط اجرا کنیم.

 وی با بیان اینکه اکنون IRR مطلوبی نداریم، خاطرنشان کرد: علیرغم این موضوع، توانسته‌ایم پروژه‌های قشم و لامرد را به افتتاح برسانیم ضمن اینکه در جزیره ابوموسی نیز که پروژه نیروگاهی اجرا کردیم، در تابستان سال جاری حتی یک ثانیه هم خاموشی نداشته‌ایم.

معصومی با بیان اینکه نیروگاه گیلان از جمله نیروگاه‌هایی است که به بورس رفته است، گفت: ما در حوزه فناوری‌های جدید ورود کرده‌ایم تا هزینه‌ها را کاهش دهیم. از مسیر سیستم‌های سخت‌افزاری و استفاده از رباتها شستشوی پنل‌ها را انجام می‌دهیم و به این ترتیب پروژه‌ها را اقتصادی‌تر می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه ما بزرگترین مجموعه نیروگاه خورشیدی کشور را دارا هستیم، یادآور شد: سعی کردیم با استفاده از فناوری، هزینه‌ها را کاهش دهیم به طوری که در افق 1040 که وزارت نیرو بنا دارد 10 هزار مگاوات تجدیدپذیر وارد شبکه برق کند ما نیز نقش داریم.

این فعال صنعت نیروگاهی با انتقاد از لغو مجوز فروش برق تشویقی تاکید کرد: اگر برنامه‌ریزی شده که سالانه 2500 مگاوات برق تجدیدپذیر وارد مدار شود، باید فروش تضمینی برق (PPA) در نظر گرفته شود. ما نامه‌نگاری‌هایی کردیم که اگر قرار است برق تجدیدپذیر وارد شبکه شود باید صرفه داشته باشد چرا که هیچ شرکتی صرف مسئولیت اجتماعی وارد این عرصه نمی‌شود زیرا نرخ ارز همچنان بالا می‌رود و مکانیزم‌های هزینه در نظر گرفته نشده است، ضمن اینکه صادرات انحصاری شده و نه تنها در این زمینه رشد نداشتیم بلکه کاهش نیز داشته‌ایم، به طوری که در تابستان امسال 170 مگاوات برق وارد کردیم و نتیجه آن این شده که کشور عربستان وارد مذاکره با عراق برای صادرات برق شده و حتی بازارهای ترکیه، افغانستان و عمان را که آمادگی دریافت برق از ما داشته را از دست دادیم. علاوه بر آن به لحاظ سیاسی نیز ضربه خوردیم.

معصومی در ادامه با اشاره به پروژه نیروگاه کوشک یزد که فردا وارد مدار می‌شود، ادامه داد: این پروژه باکیفیت‌ترین نیروگاه کشور است که عملیات اجرایی آن اواخر آذر ماه سال گذشته آغاز شد و ابتدای تیر ماه امسال به شبکه برق متصل شد. این نیروگاه 10 مگاواتی یکی از بهترین‌ نیروگاه‌ها به لحاظ فنی بوده و بابت آن 5 میلیون یورو هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر با بیان اینکه ما طرحی ارائه کردیم که بتوانیم بحران صنعت برق را حل کنیم، اظهار داشت: یکی از راهکارهای کوتاه مدت، تاکید بر روی نیروگاه‌های خورشیدی بوده چرا که ما به لحاظ انرژی خورشیدی، مزیت نسبی داریم ضمن اینکه زمان احداث آن کوتاه است اما به درستی استفاده نمی‌کنیم. چنانچه بخش خصوصی ورود کند، در کوتاه مدت به راحتی مشکل برق کشور حل خواهد شد زیرا زمان پیک تولید برق خورشیدی و همچنین نیاز به مصرف برق در تابستان است که این نیروگاه‌ها در آن زمان امکان تولید دارند.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر 200 میلیارد تومان مطالبه از دولت داریم، خاطرنشان کرد: مشکل دیگر ما عدم تسهیلات ارزان‌قیمت است ضمن اینکه صندوق توسعه ملی نیز پولی برای در اختیار گذاشتن ما ندارد.

معصومی تاکید کرد: قطعا بخش خصوصی تمایل دارد که در حوزه تجدیدپذیرها ورود کند اما با اتفاقی که در PPA رخ داده هیچ فعال بخش خصوصی به این حوزه ورود نخواهد کرد و بسیاری از کسانی که وارد عرصه احداث نیروگاه تجدیدپذیر نشده‌اند، کار را متوقف خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز