خبرگزاری کار ایران

رییس فراکسیون توسعه روابط «اکو» مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

تنها ۱۰ درصد مراودات تجاری ما با اکو است/ اسراییل شرکت‌‌های بزرگ اقتصادی در کشورهای همسایه تاسیس می‌کند/ ایجاد پول واحد در حال پیگیری است

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۹۰۱۴

رییس فراکسیون توسعه روابط کشورهای عضو اکو اظهار داشت: اسراییل قراردادهای امنیتی با برخی از کشورهای منطقه امضا می‌کند و پس از آن هم بحث‌های اقتصادی مطرح می‌شود. بطوریکه اسراییل در برخی از کشورهای همجوار ما، شرکت‌های اقتصادی بزرگ راه‌اندازی کرده است.

ولی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد تاثیر راه‌اندازی بخشی از کریدور شرق به غرب بر مبادلات تجاری کشورهای عضو اکو اظهار کرد: بخش راه‌اهنی این کریدور ایجاد شده اما باید تکمیل شود. مزیت‌های اقتصادی این کریدور با توجه به اشتراکات فرهنگی کشورهای عضو اکو، بسیار زیاد است و می‌تواند روی افزایش مبادلات اقتصادی دو کشور تاثیر داشته باشد. متاسفانه کشورهای عضو اکو کمترین تبادل تجاری را بین خود دارند. برای مثال 10 درصد از مناسبات تجاری ما با کشورهای عضو اکو و 90 درصد آن با کشورهای خارج از اکو است.

رییس فراکسیون توسعه روابط کشورهای عضو اکو افزود: یکی از مواردی که من در اجلاسیه اسلام آباد کشورهای عضو اکو، پیشنهاد دادم اینکه کشورها با تعریف یک پول واحد بتوانند تجارت داشته باشند تا بتوانیم از بازار 800 میلیون نفری منطقه استفاده کنیم. روسای پارلمانی هم از این پیشنهاد استقبال کردند و پیشنهاد شد تا پاکستان به عنوان رییس پارلمانی فعلی اکو این موضوع را دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما روابط خود را بر اساس حسن همجواری با کشورهای همسایه پیش ببریم، کمک می‌کند کشورهای دیگر غیر از خود اعضای اکو دخالتی نداشته باشد. برای مثال در مرزهای شمال غرب ما یکی از مسائل پررنگ، ارتباط اندک ما با همسایگان بود. ما از دولت فعلی انتظار داریم که نگاه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشد کمااینکه قدم‌هایی برداشته شده و معاونت اقتصادی وزارت خارجی و رایزن‌های اقتصادی در کشورهای همسایه در حال ایجاد است.

وی گفت: اگر ما بتوانیم از بازار منطقه که واقعا بکر است استفاده کرده و هم‌افزایی داشته باشیم، باعث می‌شود که کشورهایی مانند آمریکا و اسراییل نتوانند دخالت بیشتری کنند. ما امیدورایم که کریدور شمال به جنوب و همچنین کریدور شرق به غرب به طور کامل افتتاح شده و مناسبات خود را افزایش دهیم.

اسماعیلی افزود: با توجه به قدمت فرهنگی و دینی که کشورهای منطقه مانند پاکستان، آذربایجان، ترکمنستان و ... باهم دارند این امر می‌تواند شاخص اتحاد و پایداری منطقه باشد. توصیه ما به دولت معمولا این بوده که از این فرصت استفاده کند تا مردم ما بتوانند از این زیرساخت‌های اقتصادی استفاده کنند.

وی در مورد دخالت‌های ذکر شده توضیح داد: اسراییل ثابت کرده که به دنبال تنش است، اسراییل ورود کرده و قراردادهای امنیتی با برخی از  کشورهای منطقه امضا می‌کند و پس از آن هم بحث‌های اقتصادی مطرح می‌شود. اسراییل در برخی از کشورهای همجوار ما، شرکت‌های اقتصادی بزرگ راه‌اندازی کرده است. در حالی که کشورهای عضو اکو با سابقه فرهنگی دینی که باهم داریم در حاشیه قرار گرفته و مناسباتمان به 10 درصد می‌رسد، ولی کشورهای دیگر از منطقه دیگر بیایند صرفه اقتصادی ببرند و هم به دنبال نفاق در کشورهای مسلمان باشند.

رییس فراکسیون توسعه روابط کشورهای عضو اکو افزود: به هر میزان کشورهای عضو اکو جلسات بیشتری داشته باشند و به این نتیجه برسند که ما می‌توانیم روی پای خود بیایستیم قطعا صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت. متاسفانه خلایی در دولت قبل ایجاد شد و ما ارتباط اقتصادی خود را با کشورهای همسایه بسیار کم کردیم و بیشتر به اروپا و آمریکا توجه داشتیم. از دولت آقای رییسی به خصوص وزیر امور خارجه انتظار زیادی می‌رود که زمینه را برای مناسبات اقتصادی فراهم کنند، این موضوع به نفع منطقه و کشورهای عضو اکو خواهد بود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: کریدوری که الان بخش ریلی آن ایجاد شده و بعدا هم بخش جاده‌ای آن ایجاد خواهد شد، در هزینه‌های حمل و نقل برای تجار ما بسیار تاثیرگذار خواهد بود، صادرات، واردات و ترانزیت توجیه اقتصادی خواهد داشت. جاده و ریل از کم‌هزینه‌ترین و امن‌ترین راه‌های حمل و نقل است و با کاهش هزینه‌ها به نفع صادرکنندگان، واردکنندگان، مصرف‌کنندگان، کشور مبدا و کشور مقصد است. همچنین خود این موضوع انگیزه‌ای می‌شود تا دولت‌های کشورهای عضو در جهت افزایش مبادلات تجاری پیش بروند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز